an de Rijssensestraat in Wierden staat een modern appartementencomplex met hippe blauwe balkons. Op de begane grond huist sinds jaar en dag Weghorst Makelaardij. Op de gevel prijkt op verschillende plekken hetzelfde logo, met steeds een andere tak van sport uitgelicht in een andere kleur: Weghorst Makelaardij, Weghorst Ideaal Wonen en Weghorst Architectuur. Kortom, alles onder één dak. Volgens directeur Olaf Weghorst is er geen makelaarskantoor in de regio dat dit allemaal biedt.
Weghorst is een begrip in Twente. Het makelaarskantoor staat al ruim vier decennia garant voor succes. Vanuit het hoofdkantoor in Wierden geeft Olaf Weghorst leiding aan het bedrijf. “Mijn vader begon in de jaren tachtig als architect vanuit huis”, vertelt Olaf. “In die crisistijd moesten er snel veel goedkope woningen gebouwd worden. Veel massa dus, zoals het Windmolenbroek in Almelo en de Hasseleres in Hengelo. Het ging om zogeheten premiewoningen. Dat waren koopwoningen met financiële hulp van de overheid. Zo konden mensen met een lager inkomen ook een eigen woning kopen.”
De jongste
Als architect begon Weghorst Senior er al snel woningverkoop bij te doen. “Binnen de kortste keren deed hij ook hypotheken en verzekeringen”, aldus Olaf. “Hij begon toen al samen te werken met diverse aannemers. Eerst vanuit het huiskantoor aan de Kastanjelaan en uiteindelijk vanaf de huidige plek aan de Rijssensestraat. Na het halen van mijn middenstandsdiploma ben ik in 1994 gaan werken in het familiebedrijf. In de avonduren deed ik Heao Makelaardij, waarbij ik meteen de werkervaring kreeg die ik nodig had voor die studie. In 1998 was ik op mijn vijfentwintigste de jongste beëdigd makelaar van Nederland.”
“Niemand biedt zijn klanten de unieke combinatie van makelaardij en architectuur”
Zoon van
Olaf kon meteen van start als makelaar. “Dat had voor- en nadelen”, bekent de zoon van de oprichter. “Natuurlijk krijg je een geweldige kans in een prachtig familiebedrijf. Maar je moet als ‘zoon van’ ook altijd een stap extra doen. Ik heb altijd plezierig samengewerkt met mijn vader en nu doe ik dat met mijn broer Arnoud. Samen zijn we directeur. Mijn broer doet Weghorst Architectuur en Ideaal Wonen, ik geef leiding aan het makelaarsdeel. Daarnaast doe ik projectontwikkeling en heb ik de dagelijkse leiding. Een geweldig mooi vak, waarbij ik heel veel op pad ben en bij anderen een kijkje in de keuken mag nemen.”
Hechte band
Er zijn meer makelaardijen in de regio. “Maar niemand biedt zijn klanten de unieke combinatie van makelaardij en architectuur”, klinkt Olaf stellig. “Bij ons vind je alles onder één dak. Wij hebben ook veel bouwkundige kennis en kunnen gewoon meer bieden dan een gemiddeld makelaarskantoor. We werken alleen maar samen met aannemers en bouwers met een uitstekende naam. Betrouwbare partijen waar we al jarenlang een prima relatie mee hebben. Die hechte band met onze partners én met onze klanten is de sleutel van ons succes.”
“We werken met bevlogen mensen die nét dat stapje extra doen voor hun klant”
Sponsoring
Sterk is ook de band met Wierden en ommelanden. “Absoluut”, legt Olaf uit. “Dat geldt voor ons hele team. We wonen, werken en leven hier. Zakelijk ben ik al vijftien jaar voorzitter van de Werkgeverskring Wierden. Collega Karel Timmerman zit bijvoorbeeld al jaren in het bestuur van voetbalvereniging SVZW. We doen bovendien heel veel aan lokale sponsoring”, vertelt Olaf, terwijl hij wijst naar een enorme foto met daarop een meidenvolleybalteam. “De hele vereniging draagt onze naam. Dat is toch prachtig? En we zijn uiteraard sponsor van Heracles Almelo. Een no-nonsense club die goed past bij ons.”
Kinderboerderij
Een gemiddelde werkdag van Olaf begint rond zes uur. “Dan ga ik lekker met de hondjes wandelen”, schetst de makelaar zijn ochtendritueel. “Daarna moet ik de rest van de kinderboerderij verzorgen. Zo noemen we het bij ons, want we hebben van alles. Schapen, kippen, honden, duiven, noem maar op. Tegen acht uur ben ik op de zaak en pak ik eerst een bak koffie. Dan ben ik meestal tot een uur of zes ’s avonds aan het werk. Zo’n werkdag is heel divers. Van bedrijfsmatige taxaties op locatie tot woonhuisbezichtigingen en van het ondertekenen van koopaktes tot adviesgesprekken bij mensen thuis.”
Ontzorgen
Omgaan met mensen, kennis overdragen en klanten helpen aan een goed pand. Dat zijn de drie dingen waar Olaf blij van wordt. “Er écht zijn voor je klanten is belangrijk. We zijn eigenlijk altijd bereikbaar, ook ‘s avonds en in het weekend. We werken met bevlogen mensen die nét dat stapje extra doen voor hun klant. We begeleiden en ontzorgen ze van A tot Z met deskundig advies. Het belangrijkste advies voor een koper? Rustig blijven, goed weten wat je wilt en van tevoren de financiering rond hebben. Dan kun je snel schakelen als je eruit bent. Als je na een bezichtiging buiten staat en zegt: ja, dit wordt ’m!”