Mijn moeder verklaarde me voor gek, toen ik op mijn achttiende zei dat ik mijn eigen bedrijf wilde beginnen”, begint Job Keupink, geboren en getogen Albergenaar, “Maar ik wist wat ik wilde. Ik snapte wel wat van computers en ik bouwde al websites. Dus ben ik gewoon begonnen, tijdens mijn studie aan Saxion.” Een goede beslissing op een goed moment. Immers, elf jaar later is Jobs bedrijf Cube - gestart als Brandcube in Albergen - in een onvoorstelbaar tempo uitgegroeid tot een IT-bedrijf met een indrukwekkende eregalerij aan prachtige klanten en een personeelsbestand van zevenentwintig talenten. “En we gaan dit jaar over de dertig heen”, zeg Job.
En daar zal het wel niet bij blijven. De afgelopen vier jaar is Cube - gehuisvest in een mooi pand pal naast de Plechelmusbasiliek in Oldenzaal - met bijna vierhonderd procent gegroeid, wat een plek opleverde in de Deloitte Fast 50, en die pijlsnelle ontwikkeling zal niet zomaar stoppen. “Door onze lijst succesvolle projecten voor mooie opdrachtgevers weten veel bedrijven ons te vinden. Daaronder zijn grote, internationaal opererende bedrijven, maar we werken ook graag samen met mkb-ondernemingen. Wel is het zo dat we alleen langdurige samenwerkingen willen. Pas dan kunnen we het ook echt goed doen. We willen onze opdrachtgevers en hun processen heel goed kennen.”
Ontwikkelen van zeer complexe projecten
Cube noemt zichzelf een service-gedreven technologiebedrijf ofwel een Digital Agency. Ze zijn naar eigen zeggen experts in het digitaliseren en optimaliseren van (klant)processen door middel van websites, slimme apps, platformen en software. De services die bij deze oplossingen horen zijn digitale strategieën, design, development, service & beheer en optimalisatie. Daarin is Cube toch niet uniek? “Nee”, zegt Job, “maar wat ons wel uniek maakt is dat we zeer complexe projecten kunnen ontwikkelen waarmee we complexiteit juist versimpelen. Daarbij zijn we altijd gefocust op de hoogst haalbare kwaliteit. Aan de basis liggen zeer goede development-teams, die de motor binnen onze organisatie vormen. Klanten kunnen echt van die teams op aan.” Voor de eerste kennismaking met een potentiële klant gaat Job vaak met zijn collega Jarno op pad. “We hebben met Cube een groot netwerk, een kwestie van kennen, kunnen en gunnen. En ik denk dat we ingewikkelde materie op een eenvoudige manier kunnen uitleggen. Daarnaast spreken onze succesvolle cases nieuwe opdrachtgevers tot de verbeelding. Deze komen nu zelf naar ons toe omdat ze goede verhalen hebben gehoord, dat is echt een compliment.” En, met nadruk: “Wij Cubers hebben een Twentse mentaliteit. Ons motto is ‘niet te veel lullen, maar doen!’”
“Onze development-teams vormen de motor van onze organisatie”
Aansprekende referenties
De lijst van referenties van Cube is inderdaad indrukwekkend, bijvoorbeeld Hartman, Coulisse, Takeaway.com, Topicus, Quality Wellnessresorts, Bouwinvest en Pure Energie. Voor ons Tukkers springt er één toch wel uit, namelijk FC Twente. Wat heeft Cube voor hen gedaan? Job: “FC Twente zocht een nieuwe digitale partner die de club verder zou helpen met ICT en online omgevingen. We hebben een heel nieuw digitaal landschap gerealiseerd, waarbij een nieuwe website en mobiele app centraal staan. Die hebben functies waarmee de club en supporters nog meer met elkaar in verbinding komen te staan. Het is allemaal puur maatwerk.” Niet zelden moet er voor een opdracht worden gepitcht. “Dat klopt, en dan moeten we aantonen dat we de kennis en kunde in huis te hebben en vooral duidelijk maken dat we de klant en de materie echt willen begrijpen. Want kunnen luisteren is zo belangrijk.”
Het Cube-team
Om te blijven groeien moet je de juiste mensen vinden. Job: “Dat lukt ons, omdat wij voor IT-ers veel te bieden hebben. Belangrijk is dat we uitdagende en afwisselende projecten uitvoeren, dat de collega’s op elkaar kunnen rekenen en samen het hoogste kwaliteitsniveau nastreven. En we houden het ook gewoon leuk, de sfeer moet goed zijn en daar zorgen we met elkaar voor.” Bijvoorbeeld door de weekenden weg of door af en toe een potje te voetballen op het kerkplein. “Saamhorigheid is super belangrijk, want ik ben ervan overtuigd dat je beter kunt presteren als je elkaar goed kent. Daarom maken we binnenkort ook met het hele team een uitje naar een ver, tropisch oord. Tenminste, als we een bepaald doel behalen, die in onze ‘avonturenkast’ staat, de bucketlist van ons bedrijf en ons team. Dat wordt dan lekker genieten op het strand, drankje erbij, heerlijk. Maar wel de laptops mee, want we moeten wel bereikbaar blijven voor onze klanten”, besluit Job glimlachend.