n een vorig werkzaam leven was Martijn Schokker stoffeerder bij een grote lokale meubelfabriek. Zijn vrouw Marloes werkte jarenlang in de zorg. Anno nu zorgt het Vroomshoopse stel voor de sfeervolle inrichting van talloze particuliere én zakelijke interieurs tot ver over de gemeentegrenzen. Met op maat gemaakte gordijnen, stijlvolle binnenzonwering en fraaie vloerkleden. Hun geheim? Dat ze het maken zoals ze het zelf thuis ook zouden willen hebben.
Hij sleet zijn werkdagen op kantoor. Maar Martijn Schokker besloot ruim tien jaar geleden dat hij het helemaal anders wilde. “Mijn zwager was verkoper van vloeren en daar kwam ik in loondienst”, weet Martijn nog goed. “We gingen er toen gordijnen bij doen en ik merkte dat het me wel lag om die aan de man te brengen. Ik moet nu eenmaal onder de mensen zijn, dan ben ik pas echt in mijn element. In mijn achterhoofd speelde destijds al wel dat ik ooit voor mezelf wilde beginnen. Maar het kwam er toen nog niet van.”
Voorbeeld
Wijlen Wim Samsen (jarenlang directeur van Eastborn, red.) hield Martijn altijd voor dat je in jezelf moet geloven. “Hij was wel een beetje mijn voorbeeld”, bekent Martijn. “Wim zei altijd dat ik veel meer in mijn mars had dan ik zelf dacht. Aan hem heb ik veel gehad. Toen ik later freelancer werd voor verschillende bedrijven, vroegen veel particulieren of ik óók de gordijnen kon regelen. Toen heb ik de stap gewaagd en ben voor mezelf begonnen. Letterlijk vanaf onze eigen zolder, waar de stalen lagen.”
“We hebben een goede naam en die willen we goed houden” - Martijn Schokker
Geen dag spijt
Echtgenote Marloes werkte destijds in de zorg. Ze zegde haar baan op om samen het familiebedrijf op te starten. “Ik ben dus ook echt in het diepe gesprongen”, lacht Marloes. “Inmiddels doe ik alles in de winkel, samen met Gerda, en verzorg ik ook de administratie. Martijn doet het inmeten bij de mensen thuis of bij bedrijven en verzorgt de montage. Ik heb geen dag spijt gehad van deze stap. Het is hartstikke leuk om klanten in de winkel te helpen. Ik hou geen gladde praatjes en dring niets op. Mensen weten heel goed wat ze willen. Daar luister ik goed naar en ik help ze zo goed ik kan.”
Crescendo
Sinds de start van het bedrijf, in april 2012, gaan de zaken crescendo. Martijn knikt. “Dat klopt. Het loopt zeker mooi en daar zijn we ook trots op. We zijn even verderop begonnen, op de hoek. Daar hadden we 40 vierkante meter. Maar dat bleek al snel te krap. In onze huidige winkel aan het Julianaplein hebben we sinds 2016 liefst 140 vierkante meter tot onze beschikking. Daar kunnen klanten op hun gemak ons ruime assortiment bekijken. Op maandag tot en met woensdag monteren we de bestellingen, op donderdag tot en met zaterdag is de winkel open.”
“Ik heb geen dag spijt gehad van deze stap” - Marloes Schokker
Kwaliteit
De kenmerkende zwarte bestelbus met het karakteristieke roze bedrijfslogo rijdt allang niet meer alleen in Vroomshoop rond. “We bestrijken inmiddels eigenlijk heel Twente en ook een deel van Salland”, vertelt Marloes. “In onze winkel kunnen we een enorm assortiment aan gordijnen, binnenzonwering en systemen voor dakramen laten zien. We hebben trouwens ook vloerkleden. Ook voor kantoorgebouwen kunnen we bijzondere maten leveren. Eigenlijk slagen klanten bij ons altijd. We doen montage en inmeten helemaal zelf, zo bewaken we de kwaliteit optimaal.”
Goede naam
Schokker levert veel aan particulieren, maar steeds vaker ook aan bedrijven. “Woningstichtingen, kleine projectmatige bouw, vakantieparken. We draaien onze hand er niet voor om”, legt Martijn uit. “We maken het zoals we het zelf ook zouden willen hebben. We leveren bij mensen thuis én aan de zaak maatwerk en topkwaliteit. Het moet in één keer goed zijn!” Maar wat als het een keer onverhoopt niet in één keer goed is? “Dan zorgen we dat het alsnog snel en netjes wordt opgelost voor de klant”, klinkt Martijn stellig. “We hebben een goede naam en die willen we goed houden.”
Schoenmaker blijf bij je leest
Hoe de toekomst eruit ziet? Martijn en Marloes Schokker weten het uiteraard ook niet precies. Wél dat zoon Jesse uiteindelijk de zaak misschien wel overneemt. “Hij werkt al een dag in de week mee en hij vindt het geweldig om te doen”, vertelt Marloes met trotse blik. Manlief Martijn vervolgt: “Qua producten zien we steeds meer duurzame oplossingen. Toch gaan we niet ineens heel andere producten aan de man brengen. ´Schoenmaker blijf bij je leest´, is mijn devies. Je moet je onderscheiden en ergens écht goed in zijn. En dat zijn we.”