etra, fotograaf en eigenaar van Petra Holland Fotografie, reist voor haar werk heel Nederland door. Tóch blijft Vriezenveen onvervangbaar. “Ik doe veel opdrachten in het Westen, maar als ik dan weer over de IJssel rijd en Twente binnenkom, denk ik: dit is het.” De combinatie van de drukte van grote opdrachten en de rust van Vriezenveen past haar perfect.
Haar avontuur in de fotografie begon onverwacht. “Ik maakte foto’s van een vriendin die internationaal model was. Zij had foto’s nodig en ik vond het gewoon leuk om te doen”, herinnert Petra zich. Maar wat begon als een hobby groeide snel uit tot iets groters. Een kapsalon vroeg haar te fotograferen voor de Coiffure Awards, de grootste kapperswedstrijd van Nederland. Met succes; de salon eindigde als derde en Petra kreeg dat jaar aanvragen van grote namen als Goldwell en andere merken.
Fotografie is teamwork
“Ik doe dit werk nu al twintig jaar”, vertelt Petra met trots. “Ik begon in de fashion- en beauty-industrie, wat ik ontzettend leuk vind. Maar een paar jaar geleden merkte ik dat ik wat leven en afwisseling om me heen miste. Sinds 2020 richt ik me ook op bedrijfsfotografie. Die combinatie is echt top. De ene dag werk ik met een groot team in een studio, de volgende dag lig ik op de grond in een fabriekshal te fotograferen. Maar waar ik ook ben: voor mij draait fotografie om samen creëren.” Ze werkt vaak nauw samen met een heel team van kappers, stylisten, visagisten, modellen en ontwerpers. “Als fotograaf maak ik echt deel uit van dat team. Ik regeer niet, maar denk mee over het concept.” Voor Petra is dat essentieel. “Mijn naam staat onder het werk, dus ik wil dat het écht goed is. Dat lukt alleen als we samen nadenken over hoe we het mooiste resultaat kunnen bereiken.”
“De ene dag werk ik met een groot team in een studio, de volgende dag lig ik op de grond in een fabriekshal te fotograferen”
Kiezen voor diversiteit
“Ik geloof dat mijn kracht ligt in het doen van veel verschillende disciplines” vervolgt ze. Waar anderen adviseren om je te specialiseren in één niche, kiest Petra bewust voor diversiteit. “Ik wil me focussen op fotografie als geheel. Wat ik leer bij productfotografie pas ik weer toe bij brandingfotografie. Elke discipline inspireert de ander. Ik vind het leuk om buiten de lijntjes te kleuren, want daar is veel meer ruimte.”
Verhalen in beeld
“Met mijn fotografie wil ik een verhaal vertellen dat écht overkomt”, vertelt Petra. Elk project start daarom met een kennismakingsgesprek. “Als ik met een marketing- of reclamebureau werk, bespreken we eerst het merkverhaal: wat wil het bedrijf uitstralen?” Brandingfotografie is volgens Petra veel meer dan een simpele foto. “Elk bedrijf heeft branding nodig. Voor welke kanalen zijn de foto’s bedoeld? Wat wil je via die kanalen uitstralen. En wie moet de foto zien?” Door dit vooraf samen met de opdrachtgever te bespreken, ontstaan beelden die perfect passen bij het verhaal en de doelen van het bedrijf.
“De gouden mix: een goede voorbereiding en fijne sfeer”
De kracht van sfeer
“Goede voorbereiding en een fijne sfeer tijdens de shoot: dat is voor mij de gouden mix. Het begint vaak bij het maken van een moodboard. Welke uitstraling willen we in de foto’s? Het plaatje moet kloppen. Tijdens de shoot houd ik dat moodboard in gedachten en als ik even twijfel, pak ik het erbij.” En als iemand zich ongemakkelijk voelt voor de camera? “Dan maak ik een lolletje. Fotografie is vaak de laatste stap, maar ik ben er vanaf het begin bij - als de stylist en visagist nog bezig zijn. Zo leren de modellen mij alvast kennen en voelt het warm en vertrouwd wanneer we beginnen.”
“Ik blijf dit voor altijd doen”
“Misschien heb je het al gemerkt: ik ben een enorme enthousiasteling. Ik vind alles leuk!”, zegt Petra lachend. “Maar dat betekent ook dat ik slecht nee kan zeggen en dat is echt mijn grootste valkuil.” Haar passie voor fotografie blijft onverminderd groot. “Ik blijf dit voor altijd doen. Stoppen zie ik niet gebeuren. Het liefst werk ik in de toekomst vanuit een nog mooiere, fijnere studio; natuurlijk in Vriezenveen.”