e Twentse Accountants & Adviseurs. Het accountancy en adviesbureau waar Twentse nuchterheid en eerlijkheid voorop staat. Niek van Eerden is verantwoordelijk voor de financieringstak, dat sinds vorig jaar onderdeel is van De Twentse, waarbij klanten begeleid worden bij hun financieringsvraagstuk.. “Wij kijken verder dan alleen de cijfers. We steunen en realiseren doelen. De belangen van de ondernemer staan voorop, waarbij we graag bouwen aan een duurzame en langdurige relatie met de klant, gebaseerd op passend en eerlijk advies”, aldus Niek.
“We zijn bij De Twentse van a tot z betrokken bij de klant. Ik ben verantwoordelijk voor de financieringstak, maar er is geen dag dat ik alleen bezig ben met financiering. In veel gevallen zijn we al maanden eerder in gesprek over een financieringsvraagstuk., We maken een strategische en financiële planning, bepalen van doelstellingen, investeringsplannen, welke partijen te benaderen, hoe het geheel aan te vliegen en meer. Mijn taken zijn dusdanig divers, wat erg prettig werkt. Geen dag is hetzelfde,” vertelt Niek.
Klanten begeleiden in het gehele proces
Na negen jaar gewerkt te hebben bij Rabobank, waar hij klanten een deel van het totale proces begeleidde, besloot Niek eind 2020 om te kiezen voor iets anders. “Ik begeleid nu klanten in het gehele proces, waardoor ik de juiste adviezen kan geven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een klant bij ons komt voor een financiële verstrekking. Maar dat, wanneer we om tafel gaan, blijkt, dat de financiële verstrekking niet de beste keuze is op dat moment. Dat eerst andere stappen noodzakelijk zijn,” gaat Niek verder.
Het complete plaatje geschetst
“Het voordeel is, dat ik weet waar banken en andere financiële instellingen naar kijken. Binnen de Twentse kennen we dus die beleidsmaatstaven, waardoor we goed advies kunnen geven. We zitten dicht op de cijfers, waardoor we bij kunnen sturen als er iets mis dreigt te gaan. Zo kunnen we daar elke maand op inzetten en schakelen met de klant.
Een klant kan dus voor zo ongeveer alles rondom cijfers bij ons terecht. We merken dat ondernemers dat fijn vinden; focussen op de onderneming en begeleiding krijgen bij ‘randzaken’, waarvoor ze ons inschakelen. We schetsen het gehele plaatje, waardoor de klant niet nog een tussenpersoon hoeft in te schakelen.
Verder kijken dan een tijdelijke oplossing
“Mensen vinden nee zeggen vaak moeilijk. Maar soms is dat goed. Bijvoorbeeld wanneer een klant financiering wil voor een investering. We kunnen dan wel een cheque uitschrijven met het idee dat het bedrijf weer een maand verder kan, maar daarmee los je niet het probleem op. We kijken daarom verder dan het probleem waarmee de klant ons benadert. Als we in gesprek gaan, komt vaak het échte probleem naar boven, omdat wij een andere kijk hebben. We willen bedrijven écht verder helpen en niet een tijdelijke oplossing bieden. We nemen klanten mee in wat er daadwerkelijk gebeurt in het bedrijf en waarom het marge verliest, bijvoorbeeld. Dus we zeggen soms nee, maar werken altijd toe naar een ja.”
“Kijk niet alleen naar je eerste doel”
Wat ik ondernemers zou aanraden is: kijk niet alleen naar je eerste doel, maar houd het volgende doel in het vizier. Wil je investeren in een nieuw pand, maar is het tweede doel groei? Ga dan na of het pand dat je nu voor ogen hebt, na de groei, nog wel passend is. Als je naar het tweede doel kijkt, kom je dan op hetzelfde uit? Uiteraard kunnen wij hier een goede hulp bij zijn. Iedereen bij De Twentse heeft passie voor dit werk. We zitten allemaal op één lijn en we werken met z’n allen voor de klant. Dat maakt het werken hier enorm prettig”, besluit Niek enthousiast.