k constateerde dat organisaties van evenementen de focus steeds meer legden op veiligheid en minder op pr. Ik besloot in dat gat in de markt te springen, namelijk door het uitgeven van evenementenkranten met mijn bedrijf News Outside. Het concept is dat ik de kranten gratis uitgeef en dat de organisatie me alleen van content hoeft te voorzien.” Het bleek een goed concept te zijn!
Immers, vanaf de eerste kranten, voor de Ronde van Overijssel en CSI Twente, volgde een hele reeks succesvolle uitgaven. “Er kwamen evenementenkranten voor Glasrijk Tubbergen, de Twentse Verlichte Carnavalsoptocht, het EK Klootschieten, de Recreatiekrant, Jumping Schröder en de Schröder Masterclass. Ook dit jaar zijn er al weer een paar kranten verschenen en er volgen er meer, zoals de eerste krant voor het festival Festiball. En dat zal zeker de laatste krant niet zijn.”
Spinoff: bouwhekdoeken en spandoeken
Voor het laatstgenoemde evenement, Festiball, maakt Brian ook bouwhekdoeken en spandoeken, een spinoff van de evenementenkranten. “Bouwhekdoeken zijn ideaal om evenementen mee aan te kleden, bijvoorbeeld als onderdeel van het sponsorconcept van het evenement. En bouwhekdoeken vormen een ideale manier om de omheining rond de bouwplaats te gebruiken voor informatievoorziening. Maar je kunt ze ook goed gebruiken op evenementen, bijvoorbeeld als aankleding of bewegwijzering.”
SportinTwente.nl
Brian kreeg de smaak als uitgever/mediabedrijf goed te pakken. Zo nam hij in 2017 SportinTwente.nl over van Ramon Grootelaar, sinds 2008 een begrip in Twente onder sporters en sportbestuurders. “SportinTwente.nl heeft als doel een online platform te zijn waarop aan de breedtesport in Twente volop aandacht wordt besteed. Mensen kunnen zelf hun artikel insturen,bijvoorbeeld voor beschouwingen en wedstrijdverslagen, liefst met mooie, rechtenvrije (actie)foto's. Om de kwaliteit te bewaken, worden de artikelen voor plaatsing eerst geredigeerd.” Vanwege het succes van SportinTwente.nl is Brokelman bezig met de voorbereidingen van vergelijkbare platforms in Salland en de Achterhoek.
“We zijn alweer bezig met de komende drie edities, en misschien wel een vierde, die begin oktober zullen verschijnen”
Drie lokale Ondernemersmagazines
In 2020 brak corona uit en dat betekende geen evenementenkranten. Brokelman ging nadenken over andere manieren om de agenda weer voller te krijgen. “In 2019 had Gerbert-Jan Hendriksen me al eens getipt om een lokaal ondernemersmagazine te maken. Met dat in mijn achterhoofd kwam ik voorjaar 2020 in contact met Jouke Zomer, eigenaar van Monolith opportunity creators, gespecialiseerd in vormgeving, websites en online marketing. Hij had toen net de vierde uitgave van Ondernemersmagazine Twenterand gerealiseerd, een lokaal magazine waarbij de insteek is ondernemers in de gemeente te informeren, kennis te delen, te inspireren en om te laten zien wie de collega-ondernemers nou eigenlijk zijn en welke producten of diensten ze verkopen. Ik was onder de indruk van het concept en wist dat dit in de gemeente Tubbergen ook aan zou slaan. Te vaak werken lokale ondernemers niet samen omdat ze simpelweg niet weten wat de buurman precies doet. Dus hebben we de krachten gebundeld samen met Anno Oude Engberink van ZegKracht. Hij is de hoofd- en eindredacteur, voert het bladmanagement en schrijft ook verhalen. Jouke stuurt de vormgeving aan en verzorgt het hele online gebeuren en ik ben verantwoordelijk voor de acquisitie. ” En dat doen ze blijkbaar goed, want dit verhaal is te lezen in alweer de negende editie van Ondernemersmagazine Twenterand en de vierde van Ondernemersmagazine Gemeente Tubbergen. “En vooral niet te vergeten in de eerste editie van Ondernemersmagazine Gemeente Dinkelland. Daarbij ben ik goed geholpen door Joost Lansink van Innomads, die als verbinder optreedt en heel wat deuren voor mij opent.” De kapstok van de drie magazines is het platform Ondernemers-magazine.nl, dat - samen met de bijbehorende social media-kanalen - wordt beheerd en steeds verder ontwikkeld door Jouke Zomer en Aron Zomer. Het concept blijkt dus een schot in de roos. “Zeker, en we zijn alweer bezig met de komende drie edities, die begin oktober zullen verschijnen, met als thema Techniek & ICT. Dat is tevens het thema van het bijbehorende kennisevent dat we steeds bij de presentatie van de nieuwste magazines organiseren.” En komen er nog meer gemeentes waar een Ondernemersmagazine zal verschijnen? “Met die gedachte zijn we zeker aan het stoeien,” besluit Brian geheimzinnig maar met een glimlach die het antwoord eigenlijk al verraadt.
Jongen uit het dorp
“Ik ben echt een jongen uit het dorp,” zegt Brian Brokelman. “Ik woon er prettig samen met mijn vrouw Marielle en mijn kinderen Jenthe en Sten. Ik probeer met mijn bedrijf maatschappelijk actief te zijn. Zo ben ik met News Outside stersponsor bij TVC ’28 en al achtien jaar vrijwilliger als lid van de mediacommissie. Ook heb ik diverse vrijwilligersfuncties bekleed, zoals trainer en scheidsrechter. Verder sponsor ik nog een aantal andere sportverenigingen in de gemeente Tubbergen. Daarnaast ben ik lid van de BGT en MANS Twente en sponsor ik alle evenementen waarvoor ik een evenementkrant mag uitgeven.”
Collega gezocht
Brian Brokelman: “Wij zoeken naar gedreven en daadkrachtige mensen die samen met mij accountmanager willen zijn voor een of meer van onze ondernemersmagazines. Ik kan aanraden om hierover contact met mij op te nemen, want dit is echt hartstikke leuk werk en je krijgt er een mooie commissie voor. Daarnaast kun je mij ook helpen met acquisitie voor bijvoorbeeld de evenementenkranten, bouwhekdoeken en SportinTwente.nl. Ik zeg doen!” Reageren kan telefonisch of per whatsapp via 06 - 14 17 38 75 of door te mailen naar brian@newsoutide.nl