rote aaneengesloten hallen, fel laslicht van het TIG-lassen, materialen en eindproducten die geordend staan opgesteld, blinkende machines, muziekje op de achtergrond, een gemoedelijke sfeer, plaatbewerkers en lassers die geconcentreerd aan het werk zijn… Een eerste indruk als je Krola in Langeveen binnenstapt. Zo te zien loopt alles hier op rolletjes. “Wat je hier ziet, is het resultaat van echt teamwerk vanuit een nuchtere, Twentse instelling,” zegt eigenaar/directeur Remco Kroeze.
Het begon in 1994 toen Remco’s vader Gerrit naast zijn dienstverband bij Philips voor zichzelf begon. Gaandeweg kreeg hij het steeds drukker tot het moment dat hij het niet meer alleen af kon. Zodoende stapte Remco Kroeze in 2004 in de zaak. “Ik ben er meteen vol ingedoken en ik kreeg de gelegenheid om snel veel verantwoordelijkheden naar me toe te trekken. Dat zit in de aard van het beestje. Als ik iets aanpak, dan ook meteen goed en met volle overgave.”
Beheersbare groei
Die passie leidde in de jaren die volgden tot een gestage groei. De kleine werkplaats achter het huis van zijn vader werd te klein en daarom bouwde Kroeze in 2007 de eerste bedrijfshal. “Al snel konden mijn vader en ik het werk niet meer met ons tweeën aan en in 2009 namen we de eerste medewerker in dienst. Het aantal opdrachten bleef groeien waardoor we al snel weer uit ons jasje groeiden. Dat leidde tot de bouw van twee nieuwe hallen in 2018. Op dit moment beschikken we over ongeveer 1.700 vierkante meter bedrijfsruimte en werken we met een team van acht vaste medewerkers.” Zal het bedrijf blijven groeien? “Dat zal zeker gebeuren als het aan mij ligt, want ik ben ondernemend en ik probeer alles uit het bedrijf te halen. Maar de groei moet beheersbaar blijven.”
Gezamenlijk succes
Als je het over zijn team hebt, wordt Kroeze enthousiast: “Wat je hier ziet, hebben we echt als groep gemotiveerde werkers voor elkaar gekregen. Het zijn allemaal hardwerkende, jonge kerels hier uit de omgeving met de juiste Twentse mentaliteit. En ze zijn leergierig, ze steken graag wat op, van mij, van elkaar en zeker ook van mijn vader met al zijn ervaring. Ik neem ook het liefst jonge mensen in dienst, want die kun je in hun functie kneden. Uiteraard moet ik mijn vrouw Femke ook noemen, want zonder haar inzet op het gebied van administratie en boekhouding zou het niet goed komen.” Het team vormt met elkaar zo te zien een platte organisatie. “Klopt, inclusief mijzelf. Ik sta midden tussen de anderen en op die manier voelt het voor mij het best. We doen het samen en niemand hoeft zich meer of beter te voelen dan een ander. En dat werkt. Daarvoor ben ik de mensen ook dankbaar en ze verdienen het dat er af en toe wat extra’s wordt geregeld, zoals een etentje of welk uitje dan ook. En natuurlijk het gezamenlijke potje bier op vrijdagmiddag om de week gezellig af te sluiten. Want naast een goede werkmentaliteit vind ik gezelligheid een basisvoorwaarde.”
Investeren en risico’s nemen
Naast een goed functionerend team is investeren in ruimte en machines eveneens onontbeerlijk, om met de concurrentie mee te kunnen en om te kunnen blijven groeien. “Toen ik net in het bedrijf was gestapt, was ik best behoudend waar het om investeren gaat. Maar gaandeweg drong wel steeds meer tot me door dat je wel mee moet gaan met de markt. Dat heeft geleid tot investeringen in hallen en machines, zoals recentelijk in een laser- en ontbraammachine. Maar gelukkig kon dat en die investeringen renderen, dat is tot nu toe gebleken en dat zal naar mijn overtuiging ook zo blijven. Natuurlijk snap ik dat investeren ook risico’s met zich meebrengt, maar risico’s nemen is inherent aan ondernemen.”
Betrouwbare specialist
Krola telt op dit moment zo’n 150 klanten - bijna alle in de zakelijke markt - die in het Langeveense bedrijf een betrouwbare specialist hebben gevonden op het gebied van precisie-plaatbewerking, rvs en aluminium. Daarbij is gecertificeerd leidinglassen een onderscheidende factor. De eindproducten zijn zeer gevarieerd, van spackspuitmachines tot reclameborden en van wasbakken tot mallen voor de betonindustrie. “Je kunt het zo gek niet bedenken,” zegt Kroeze, “of we kunnen het maken. En ontevreden klanten kennen we niet omdat we uitsluitend topkwaliteit willen leveren en maatwerk van a tot z, met oog voor design. En dat praat zich voort, mond tot mond-reclame werkt echt. Ik weet soms niet eens via welk kanaal nieuwe klanten zich melden.” In een notendop: het gaat goed met Krola. “En hopelijk blijft dat zo. Ik geloof daarin, want met hard werken, risico’s nemen en ondernemen met een menselijk gezicht kom je een heel eind,” besluit de jonge ondernemer.