27/12/2022

Kennis delen, borgen en vermeerderen

Jong Ideaal

Susan Booijnk, Gerben Rouwers, en Jorno Masselink
Johan Koning
Johan Koning
Hengelo | Nederland

Kennis delen, borgen en vermeerderen

Jong Ideaal

M

aandelijks komen ze samen, de leden van het netwerk Jong Ideaal. Dat doen ze vaak in café-restaurant Rouwers, tussen Denekamp en Ootmarsum. Niet onlogisch, als we bedenken dat Gerben Rouwers een van de initiatiefnemers van Jong Ideaal is. Samen met de andere pioniers - Susan Booijnk van Twentse Zuivel van Boer Kees uit Agelo en Jorno Masselink van kantoorinrichter Demasko - vertelt hij over de idealen van hun vereniging.

“Ootmarsum heeft veel verenigingen. Van sport tot carnaval. Veel jongeren willen ook graag in de plaats blijven. Er zijn ook wel ondernemersclubs, maar veel met een hogere gemiddelde leeftijd en voornamelijk met mannen. Toen hebben we besloten om zelf een ondernemersclub op te richten. We willen kennis delen, borgen en vermeerderen. We zijn alle drie ondernemers, maar vanuit een andere branche. Dat is goed, we werken branche-beschermend. Dus ieder lid vertegenwoordigt een andere branche, zo proberen we kennis vanuit verschillende invalshoeken bij elkaar te brengen”, vertelt Susan.

Gerben Rouwers, Jorno Masselink en Susan Booijnk samen met andere leden van Jong Ideaal. | Fotografie: Cas Busscher

Kennis uitwisselen

Jorno: “BNI is enigszins vergelijkbaar, maar heel commercieel. Dan moet je elkaar ook opdrachten geven en ze zitten wekelijks bij elkaar. Bij ons is het iets vrijblijvender en veel minder commercieel. We zitten niet alleen voor het bedrijf bij elkaar, maar ook voor elkaars plezier.” Susan vult hem aan: “De kennis die we uitwisselen, is divers. Als iemand in de groep een nieuw logo wil, dan kunnen we daarover meedenken. Maar we hebben ook een avond gehad met Tom Meulemans, over zijn boek over opvolging binnen familiebedrijven.” Jorno: “Of een avond met een lid dat een jaar in China is geweest en over de cultuurverschillen vertelt. Voor mij bijvoorbeeld ook handig, omdat ik wel eens zaken doe met Chinezen.”

“We zitten niet alleen voor het bedrijf bij elkaar, maar ook voor elkaars plezier”

Gestaag groeien

De leden zijn tussen de 20 en 40 jaar oud. “Daarna moeten ze naar Oud Ideaal”, lacht Gerben. Ze spreken maandelijks af. De ene keer in het café van Gerbens ouders, een andere keer extern. “We hebben leden in bijvoorbeeld de uitzendbranche, de verkoop van voedingssupplementen of ledverlichting. Een hypotheekadviseur en iemand die actief is in business-intelligence. Ons doel is niet direct om heel groot te worden. We willen gestaag groeien, maar zo’n vijftien tot twintig deelnemers.”

“We proberen kennis vanuit verschillende invalshoeken bij elkaar te brengen”

Vrijwillig, maar niet vrijblijvend

“We willen dat iedereen bij elkaar komt en ook de mogelijkheid heeft om elkaar te spreken. Het moet persoonlijk en toegankelijk blijven, laagdrempelig”, verklaart Susan. “Maar”, benadrukt Gerben, “het is vrijwillig, maar níet vrijblijvend. Het is wel de bedoeling dat je er altijd bent. Dat is voor een gastspreker ook wel zo fijn. Natuurlijk kun je een keer verhinderd zijn, maar in principe is de eerste dinsdag van de maand voor Jong Ideaal.” Gerben: “Daarbij is het gezellig, maar het moet ook nuttig zijn. Het moet een serieuze invulling hebben. Iedere avond is iemand van de leden verantwoordelijk voor de invulling van de avond.” Susan, tot slot: “We profileren ons als een ondernemersclub, maar je hoeft niet per se ondernemer te zijn om ondernemend te zijn. Dus ook mensen die ergens in dienst zijn, zijn welkom. Zolang je van toegevoegde waarde bent.”


Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Zilver als slimme investering

Door:
|
Fotografie:
1 min
|
Datum:
10/10/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators