oen Gerbert-Jan Hendriksen in 2009, ruim 50 jaar na de oprichting, de directievoering van Hendriksen Accountants en Adviseurs overnam van zijn vader Gerrit had hij weldoordachte ideeën ten aanzien van de toekomst van het bedrijf. “Ik voelde het als een grote uitdaging om het bedrijf verder uit te bouwen en toekomstbestendig te maken. Maar, zo gaat dat nou eenmaal in familiebedrijven, ik werd natuurlijk vergeleken met mijn vader. Zou ik het wel kunnen waarmaken?, vroeg ik mij toen af. Maar we hebben veel zaken afgestemd om de overgang vloeiend te laten verlopen en hij gaf mij de ruimte.” En nu kan Hendriksen met tevredenheid terugkijken op dat eerste decennium onder zijn leiding. “We hebben grote slagen gemaakt en de toekomst is veelbelovend.”
Hendriksen ging voortvarend te werk. Meteen al in 2009 werden - naast het hoofdkantoor in Tubbergen en de kantoren in Almelo en Rijssen - nog twee nieuwe vestigingen geopend, in Oldenzaal en Enschede, en later volgden nog Hardenberg en Ahaus. Het personeelsbestand is in de loop der jaren gegroeid van een kleine 20 tot 120 man.
Dicht bij de klant
“Die groei wat betreft het aantal kantoren en dus ook het aantal medewerkers was en is noodzakelijk om de belangrijkste uitdaging waar te kunnen blijven maken, namelijk het best gewaardeerde accountants- en advieskantoor te zijn door unieke en optimale samenwerking. Met meerdere vestigingen zit je dicht bij de klant, de medewerkers zitten midden in het werkgebied en weten wat zich daar afspeelt. Ze maken deel uit van de lokale samenleving door deel te nemen aan netwerkbijeenkomsten, zitting te nemen in besturen en ook op andere manieren zoveel mogelijk ondernemers te ontmoeten. Door zo dicht mogelijk bij de klant te staan onderscheiden wij ons echt van de concurrentie. Andere accountantskantoren sluiten juist vestigingen en daar spinnen wij garen bij. Die visie om zo dicht mogelijk bij de klant te staan heeft overigens in de hele geschiedenis van ons bedrijf centraal gestaan, het is al die decennia de rode draad in de ontwikkeling geweest. ”
“Ik wilde af van het vastgeroeste imago dat boekhouden een moetje is”
Autonome groei
Hendriksen wil nog wel toevoegen dat groei geen doelstelling op zich is: “De toename van het aantal kantoren vloeit voort uit het continue streven naar tevreden klanten. Dan praat je dus over autonome groei. Daarbij kan het zijn dat we zelf nog een of meer kantoren openen en we kijken ook naar overnamemogelijkheden. Maar, nogmaals, dat moet op een natuurlijke wijze gebeuren, want we willen op geen enkele manier afbreuk doen aan het familiaire karakter van ons bedrijf. En ik kan verzekeren dat dat ook niet gaat gebeuren. Het belangrijkst is de fijne samenwerking met medewerkers en klanten. Ik krijg wel eens de vraag van ondernemers die klant willen worden ‘zijn jullie niet te groot voor ons?’. Waar komt die vraag vandaan, vroeg ik mij af. Maar al snel werd duidelijk dat de ondernemer bang was veel meer te moeten betalen dan bij een ‘klein’ kantoor’. Ik heb haar snel kunnen overtuigen van de meerwaarde van onze organisatie. Die is zo efficiënt ingericht dat we standaard werkzaamheden tegen lage tarieven kunnen aanbieden. Het voordeel van onze organisatie zit erin dat we veel meer bieden dan dat. Alle specialisten hebben we in eigen huis. We denken ook graag mee met startende ondernemers, want die staan aan de toekomst van de lokale economie. En hoewel een heel aantal starters het niet redt, kennen we er gelukkig ook een heleboel die het goed gedaan hebben, zijn gegroeid en al jaren klant bij ons zijn.”
Boekhouden is geen moetje
Een van de grote slagen die Hendriksen na zijn aantreden in gang heeft gezet, is een vergaand proces van automatisering. Je zou kunnen denken dat die transitie niet echt strookt met de intrinsieke focus op nauw klantencontact. Hendriksen: “Het werkt juist andersom. Door de automatisering blijft er juist meer tijd en energie over voor persoonlijk contact met de klant. Onze medewerkers zijn stuk voor stuk creatieve denkers en doeners. Door veel te weten van onze klanten, zakelijk en privé, kunnen we de beste adviezen geven. Dat verdient zich altijd terug. Wij hebben ict-oplossingen geïmplementeerd die de administratie vergaand vereenvoudigen. Daarvoor hebben we zelfs een aparte organisatie opgericht, First-Line, die helpt bij de selectie van administratieve software, ondersteunt bij technische vragen en helpt het administratieve proces te automatiseren. Wij bieden overzichtelijke online tools waarmee de klanten die er gebruik van maken, en dat zijn er nu ongeveer 1.000, hun administratie op een overzichtelijke manier elke dag actueel kunnen houden. Wij lopen met deze vormen van automatisering echt voorop, wij volgen de nieuwe ontwikkelingen en daarmee zijn we de concurrentie steeds voor. In dat kader is het ook goed te weten dat er door innovatie telkens nieuwe diensten bijkomen. Ik denk aan de financieringsservice en het debiteurenbeheer.” De inzet op automatisering komt voort uit een ergernis die bij Hendriksen al leefde voordat hij de zaak overnam. “Ik wilde af van het vastgeroeste imago dat boekhouden een moetje is, van het denkbeeld dat het jaarlijks inleveren van de cijfers wel voldoende is. En de praktijk leert dat ondernemers ook echt baat hebben bij de online hulpmiddelen, ze creëren rust, overzicht en rendement. Bovendien kunnen we samen met de klant op elk gewenst moment bijsturen, onaangename verrassingen voorkomen en kansen snel benutten. We kijken samen naar de toekomst.”
Familiebedrijf in hart en nieren
Het lijdt geen twijfel: de klant staat bij Hendriksen écht centraal. Dat zit in het dna van het familiebedrijf. Maar dat familiaire karakter speelt ook in het bedrijf zelf een leidende rol. “Het kenmerk van familiebedrijf Hendriksen is dat wij inderdaad handelen en wandelen met de klanten, maar óók met onze medewerkers. We vormen samen écht een familie en er is sprake van een oprechte saamhorigheid. Bij ons zie je echt geen ellebogenwerk of andere nare dingen die de onderlinge sfeer kunnen verpesten. Wij als directie doen er alles aan om goed met iedereen om te gaan, met waardering, door de mensen ruimte te bieden om zich te ontwikkelen, door vrijheid te geven en kansen te bieden.” Die directie bestaat naast Gerbert-Jan Hendriksen als algemeen directeur uit zijn vader Gerrit, die financieel directeur is, en adjunct-directeur Chris Rikhof. “Natuurlijk is het met zeven vestigingen en 120 medewerkers niet mogelijk om iedereen dagelijks te spreken, maar we proberen wel zoveel mogelijk contact te onderhouden en we bezoeken de vestigingen minimaal één keer per maand. Daarbij komt dat alle kantoren eigen vestigingsmanagers hebben, die dezelfde taal spreken als wij en dezelfde voelsprieten hebben.”
“Door zo dicht mogelijk bij de klant te staan, onderscheiden wij ons echt van de concurrentie”
Hobbyboer met wat gras
Tussen de ondernemers staan is voor Gerbert-Jan Hendriksen - geboren in Tubbergen, tegenwoordig woonachtig in het buitengebied van Langeveen - dus een speerpunt. Dat brengen niet alleen zijn medewerkers in de praktijk, ook persoonlijk toont hij die betrokkenheid, bijvoorbeeld Twente-breed door het lidmaatschap van Stichting Industriële Kring Twente (IKT) en, meer lokaal en meer intensief, door zijn deelname aan Stichting Bedrijvencontact Gemeente Tubbergen (BGT). Daarnaast is hij als bestuurslid actief in een aantal maatschappelijke organisaties. Zo is hij voorzitter van de Dorpsraad Langeveen, waar het “voornamelijk gaat om de leefbaarheid”, zit hij in het bestuur van Stichting Essenkracht, die onder andere als taak heeft om “het ontwikkelen en gebruiken van alternatieve energiebronnen te stimuleren”, en Stichting De Delle, die het gelijknamige gemeenschapscentrum in Tubbergen, naast de Protestantse Kerk, beheert. In die kerk is Hendriksen ook al ruim 25 jaar organist. “Na in mijn jeugdjaren al pianoles gehad te hebben, ben ik orgel gaan studeren in Ootmarsum, omdat ik muziek zo prachtig vind. Het mooiste vind ik om samenzang van mensen te begeleiden, dan kan ik namelijk leiding geven aan de zang. Ik vind het trouwens in het algemeen leuk om leiding te geven, niet om de autoritaire Hendriksen uit te hangen, maar omdat het mij goed lukt om initiatieven in goede banen te laten lopen, om te sturen. Dat zit kennelijk in mijn aard. Er is niets mooier dan samen iets te realiseren!”
“Ik vind het heerlijk om op mijn trekker rond te tuffen, genietend van de natuur”
Op de trekker
Hendriksen begeeft zich dus graag onder de mensen, zakelijk en privé. “Dat komt ook wel omdat ik een echte Bourgondiër ben. Ik pak bijvoorbeeld graag een terrasje voor een lekker glas en om even bij te praten met deze en gene. En dat lukt altijd, want in de gemeente Tubbergen ben je nooit alleen.” Maar hij neemt daarnaast ook de tijd voor zichzelf. “Ontspanning in je leven is belangrijk. Die ontspanning vind ik zeker in en om ons huis in Langeveen. Er is altijd wel wat te doen wat me ontspant en mijn hoofd leeg maakt. Of het nou werken in de tuin is of tijdens de verbouwing een muurtje slopen, ik voel me daar lekker bij. En daar is nog een bijzondere liefhebberij bijgekomen, mijn eigen oldtimer-trekker. Niet dat ik daar elk weekend onder lig te sleutelen, maar ik vind het heerlijk om er op rond te tuffen, genietend van de natuur om me heen. Al met al vind ik het bijzonder prettig om zo te wonen, als een hobbyboer met een beetje gras.”