lgemeen directeur Gerbert-Jan Hendriksen: ”Ondernemingen kennen alle een unieke levensloop met verschillende fases. Ondernemers moeten daarin vanzelfsprekend meegroeien. Vaak beginnend als start-up, doorgroeiend naar volwassen ondernemerschap met vallen en opstaan tot het moment dat het tijd is om te stoppen. ”Al die fases van het ondernemerschap roepen verschillende soorten vragen op. Met veel van die vragen moet je ook als accountant vakkundig kunnen omgaan en er passende oplossingen en adviezen voor bedenken. Vanwege die diversiteit aan de vraagzijde hebben wij alle specialisaties in eigen huis.”
“Belangrijk daarbij is,” vervolgt Hendriksen, “dat al die specialisten niet op een eilandje zitten, maar kun krachten waar gewenst bundelen. Soms is het advies van één specialist voldoende, maar vaak zitten twee of meer medewerkers vanuit verschillende disciplines tegelijkertijd met een klant om tafel, al naar gelang de adviesbehoefte. Bijvoorbeeld een jurist, een fiscalist en een HR-specialist. Door op die manier krachten te bundelen en de regie te voeren, ontstaat er een helikopterview en verloopt de dienstverlening zo efficiënt mogelijk. Met deze aanpak zijn wij in onze branche echt uniek en klanten ervaren het als prettig. Niet voor niets kennen wij een grote klantentrouw en worden we beoordeeld met bijna een acht gemiddeld.”

Rechter rij van boven naar onder: Chris Rikhof (Adjunct- directeur en Accountant), Timon Veneman (ICT Consultant), Jan Rozemuller (Manager salaris en HR Advies) en Gerbert-Jan Hendriksen (Algemeen directeur en Accountant).
Als familiebedrijf meedenken
Hendriksen is een echt familiebedrijf en dat speelt een belangrijke rol. “Kenmerken van ons familiare denken,” zegt Hendriksen, “zijn de oprechte saamhorigheid, de goede sfeer, de transparantie, de vrijheid en de waardering voor elkaar. Die bedrijfscultuur uit zich sterk in de dienstverlening en de wijze waarop wij met onze klanten omgaan. Wij kijken mee door de ogen van die ondernemers als waren ze familieleden. Dat stelt ons, samen met de breedte van onze dienstverlening, in staat om altijd een optimaal advies te geven. Daarbij kunnen alle facetten van het ondernemerschap aan de orde komen, maar ook zaken die meer tot de privé sfeer behoren, zoals advies over een testament of huwelijkse voorwaarden. Door de goede relatie die wij met onze klanten opbouwen, kunnen dit soort onderwerpen ter sprake worden gebracht. Daarbij willen we dat onze klanten snappen wat we adviseren. We verzanden niet in jargon, maar communiceren in helder en begrijpelijk taalgebruik.”
Bij analyseren van data is ICT van levensbelang
De wijze waarop kennis en kunde vanuit de verschillende disciplines gebundeld worden en het streven om klanten écht optimaal te kunnen helpen, vergen nogal wat van de organisatie. Hendriksen: “Door die complexiteit maken we het onszelf inderdaad niet gemakkelijk. Dat is echter ook niet ons streven. We stellen alles in het werk om de dienstverlening perfect te organiseren en in goede banen te leiden. Dat is een uitdaging, maar die gaan we met ons allen graag aan.” ICT vormt hierbij een zeer belangrijk en niet meer weg te denken hulpmiddel. “ICT is inderdaad een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering, om informatie te koppelen, te analyseren, de juiste beslissingen te nemen maar vooral ook om continu vooruit te kunnen denken. Dat is bepaald geen luxe meer tegenwoordig. Dat geldt niet alleen voor ons eigen bedrijf, maar ook voor onze klanten, die op een overzichtelijke manier, in één oogopslag en op elk moment van de dag inzage wil hebben in alle bijgewerkte informatie. Wij zorgen voor onder andere heldere en begrijpelijke dashboards. Klanten hebben daar behoefte aan en dat is logisch. Want op die manier kunnen we samen onmiddellijk bijsturen waar nodig. Tegenwoordig kan het niet meer zo zijn dat problemen achteraf worden gesignaleerd met de kans dat de schade al te groot is. Het gaat om de actualiteit van de data met daaruit voortvloeiend gedegen en vakkundige adviezen vanuit een of meerdere disciplines. We hebben zelfs een aparte organisatie opgericht om ICT-oplossingen te optimaliseren, First-Line, die helpt bij de selectie van administratieve software, ondersteunt bij technische vragen en helpt het administratieve proces te automatiseren. Mede hierdoor kunnen we een onderneming optimaal begeleiden gedurende alle fases in haar bestaan.”
“Wij geven krachtige adviezen door bundeling van onze verschillende specialisaties”