Het is begonnen toen het huis in Vasse verkocht moest worden in verband met de scheiding van mijn ouders. Toen besefte ik dat ik een hele mooie herinnering achter me liet op de ‘Zoeke Brink’. Ik raakte iets kwijt en wilde later mijn kinderen geven wat ik zelf ook heb gehad, een hele mooie jeugd in een prachtige omgeving. Maar ik realiseerde me: hoe ga ik dit bereiken? Moet ik nog een studie doen? Wil ik later een eigen bedrijf?” Daan Haarhuis, eigenaar van Colorbeans in Vasse, vertelt zijn verhaal.
“Ik werkte bij een technisch groothandel als inkoper-verkoper en lag wakker van de gedachte dat ik van zeven tot half zes voor een baas aan het werk was, jaar in jaar uit. Is dit nou mijn leven? En wil ik dit tot mijn pensioen? Ik dacht, nu is het moment! Maar ik wist nog niet goed wat ik wilde en heb wat geprobeerd zonder succes. Vrienden om mij heen hadden geen geloof in mij. ‘Dat wordt toch niks’, hoor ik ze nu nog zeggen. Ik richtte me op vloerverwarming en herensieraden, dat was het niet. Maar ik moest en ik zou voor mezelf beginnen. Na deze twee pogingen wist ik dat ik het niet in de bestaande markt moest zoeken omdat je dan duizend stappen achterloopt op andere bedrijven die dit al jarenlang doen. Ik moest iets doen waar ik mijn eigen draai en smaak aan kon geven.”
Een Jura koffiemachine
“En toen kocht mijn moeder een Jura koffie-espresso apparaat. Ik dacht, dit is het! Er is veel meer dan Senseo koffiepads, zo bleek. Op dat moment werd mijn interesse gewekt. Wat een openbaring was de koffie die uit dat apparaat kwam. Ik raakte in de ban van de kwaliteit en goede smaak van koffie. Ik begon mogelijkheden te zien om daar mijn handel van te maken. Ik ging me verdiepen in de kennis rondom koffie.”
Tweehonderd kilo
“Ik heb bij een importeur verschillende soorten koffie geproefd en heb uiteindelijk mijn eigen private label koffie gebrand. Ik begon met Medium Roast en Espresso. En ik wilde een keurmerk. De bonen zijn afkomstig van Rainforest Alliance gecertificeerde plantages. Die helpen de natuur te beschermen en dragen positief bij aan de leef- en werkomstandigheden van de lokale boeren. Toen moest er nog een naam komen en elke verpakking moest een andere kleur hebben. Zo kwam ik al snel op Colorbeans. Samen met Jabé Reclame in Tubbergen heb ik de verpakking ontworpen. En toen werd de spanning voelbaar, de eerste pallet koffie kwam binnen. Ik kon me niet meer herinneren welke smaak de koffie had na het jaar van voorbereiding; het ontwerp van de verpakking, het logo, de flyer en het keurmerk. Ik trok de eerste doos open en heb meteen de koffie geprobeerd. Toen wist ik dat ik goed gekozen had. De smaak was apart en bijzonder.”
“Koffie is de eerste beleving, de eerste indruk die mensen van een bedrijf krijgen”
De uitdaging en de gunfactor
“Toen begon het pas echt. Tweehonderd kilo koffie verkopen was een uitdaging. Ik belde elk bedrijf dat ik maar op Google Maps kon vinden. Ondertussen vertelde ik aan iedereen vol enthousiasme mijn verhaal. Ik geloofde erin. En het lukte. Van veel ondernemers uit de gemeente Tubbergen kreeg ik de gunfactor. Dat speelde een belangrijke rol in de opstart van mijn bedrijf. ‘Waarom zullen we voor een grote onderneming gaan als de koffie ook dichtbij te halen is’, krijg ik vaak te horen. De service die ik lever, wordt op prijs gesteld. Zoals het precies bijhouden van de aanwezige voorraad koffie en de bijkomende producten zoals melk, suiker, soep, bekers etcetera. Wat later kwam ook vraag naar koffiemachines. Ik heb gekozen voor het merk Etna. Etna levert kwalitatief sterke apparaten, zeker voor de zakelijke markt. De boilers zijn van staal en brewers zijn van Zwitserse kwaliteit.”
De eerste indruk maak je met koffie
“Inmiddels is mijn klantenkring gegroeid. Er komen steeds meer mooie bedrijven bij die mijn producten afnemen. Zoals Bouwgroep Huiskes, waarvoor ik de koffie verzorg in de kantines op vijf verschillende locaties. Ook Ron Oude Nijhuis van de Pannenloods besloot over te stappen naar Colorbeans. Dat is niet voor niets, want koffie is de eerste beleving, de eerste indruk die mensen van een bedrijf krijgen. Goede koffie duidt op aandacht voor je klanten en medewerkers. Goede koffie is het visitekaartje van jouw bedrijf.”
Ontwikkeling van Colorbeans
“Ik blijf natuurlijk niet stil zitten. In de toekomst wil ik me naast het leveren van koffie, aanverwante producten en koffiemachines aan bedrijven ook gaan richten op de particuliere sector en de horeca. Daarvoor zal ik me bezig gaan houden met een uitbreiding van beschikbare smaken en varianten, zoals koffiecups.”