ürgen (“met de puntjes van de Duitse ‘gründlichkeit’ op de U”) Goossen had in september vorig jaar groots uit willen pakken om het 50 jarige jubileum van Goossen Autoschade te vieren. Om meerdere redenen is het toen bij een feestje in kleine kring gebleven. Maar als het goed is dan hebben ze in Harbrinkhoek intussen een dubbel koninklijk feest gevierd, want het jubileumfeest stond deze keer gepland op de dag vóór Koningsdag. Nog maar vijftig jaar te gaan voor een échte koninklijke onderscheiding!
Officieel bestond Goossen Autoschade, opgericht in 1971 door vader Theo en moeder Marianne Goossen, op 1 september 2021 vijftig jaar. “Uiteraard gooide corona toen roet in het eten, maar het overlijden van mijn vader, een maand of zes voor dit jubileum, was wel wrang. Dat hij dit nét niet meer mee kon maken,” begint Jürgen het gesprek. “Mijn moeder was helaas al enkele jaren eerder overleden,” gaat hij verder. “Zij deed altijd de boekhouding, nu doet mijn echtgenote Saskia dat.”
Gek op klassiekers
Jürgen - die met Saskia en hun dochters (16 en 18) bij het bedrijf en in het voormalige huis van zijn ouders woont - was al op jonge leeftijd gek op auto’s en was thuis bij zijn vader al tijdens z’n LTS opleiding auto’s aan het afbouwen. Het was ook niet de vraag óf, maar eerder wanneer hij ooit het bedrijf over zou nemen. Van zijn twee zussen en jongere broer kreeg hij spreekwoordelijk de zegen en hebben ze hem daarbij later dan ook niets in de weg gelegd. Al op z’n zestiende nam hij binnen het bedrijf de functie van plaatwerker over van een werknemer die met pensioen ging. En in 1993 trad hij toe tot de VOF, die nu sinds 2018 in een eenmanszaak is omgezet. “Ik ben inderdaad gek op auto’s. Vooral klassiekers. Wij werken hier onder meer voor Schipper Classic & Sportscars en dat is niet alleen vanwege de oude en vaak Amerikaanse laksoorten voor een spuiter een uitdaging, maar zeker ook voor een plaatwerker zoals ik, vooral als er bepaalde onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. Want als je het niet kunt kopen, moet je het er gewoon zelf bij maken. Laatst kwam hier een hele oude ‘Amerikaan’ waarvan de onderkant van het scherm verrot was. Was ook niet meer te verkrijgen. Die heb ik toen helemaal uit de hand ‘bij moeten kloppen’ en vervolgens aan het bestaande scherm gelast. Dat zijn mooie, maar ook zeer tijdrovende klussen.” Zelf is Jürgen nogal gecharmeerd van klassieke Fiats en Alfa’s en showt me een prachtig glimmende zwarte Alfa Romeo Spider en een Fiat Barchetta, die er bijstaat alsof ie zo uit een Zuid-Italiaanse schuur is getrokken: “Ja, die wil ik samen met m’n oudste dochter gaan opknappen. Zij vindt dat zelf ook heel leuk en kan eigenlijk niet wachten tot ik tijd heb,” lacht hij. “Ze is achttien en nu bezig met haar rijbewijs.”
Alle merken
Jürgen gaat verder: “Maar ook de moderne auto’s met radars, camera’s, sensoren en allerlei andere technologie zijn een grote uitdaging. Zo moet je bijvoorbeeld exact weten op welke plek je wel of niet kunt lassen en ook bij het afmonteren moet je scherp blijven. Want als er iets niet werkt kan zo’n auto zomaar dingen doen die een ongeval kunnen veroorzaken. Wij volgen daarvoor continu cursussen en een Focwa- systeem voorziet ons van bijzondere merkgerelateerde info.” Want hier komen toch allerlei merken binnen? Jürgen: “Zeker. Uiteraard via onze particuliere klanten en verzekeringsmaatschappijen, maar we hebben hier ook al jarenlange relaties met diverse dealerbedrijven. Zo werken we al sinds 1978 voor Honda dealer Auto Scholing Twente en vanaf midden jaren tachtig voor Suzuki Almelo, die heette toen nog Auto Unie, geloof ik. Maar ook de Subaru’s en Daihatsu’s van Autobedrijf Zuithof in Bornebroek kom je bij ons tegen.”
Elkaar iets gunnen
In december 2020 werd collega bedrijf Autoschade Twente getroffen door een brand, waardoor onder meer hun spuitcabine verloren ging. “Ik ben toen direct naar hen toegegaan en heb onze hulp aangeboden. Sinds die tijd en tot het moment dat het pand weer volledig is herbouwd, maken hun spuiters gebruik van onze werkplaats. We hebben uiteraard wel goede afspraken gemaakt, zodat we geen wachtrij krijgen voor de spuitcabine,” zegt hij met een knipoog. Dus je hebt een concurrent in huis gehaald? “Nee, zo gaan wij hier niet met elkaar om. We hielpen elkaar wel vaker en dus niet letterlijk alleen maar uit de brand. We hebben hier als autoschadebedrijven, zoals ook bijvoorbeeld met Autoschade Lesscher, een prima onderlinge verstandhouding. We gunnen elkaar iets, want we moeten uiteindelijk allemaal hard werken voor onze boterham.”
“We hebben als autoschadebedrijven een prima onderlinge verstandhouding”
Werkplaats
Bij Goossen Autoschade werken, naast Jürgen als plaatwerker, twee autospuiters en nog een leerling plaatwerker, die tevens helpt bij montagewerkzaamheden. En, zoals vermeld in het begin en niet onbelangrijk, Saskia die de boekhouding doet. Lopend door de werkplaats vallen enkele dingen op. “Ja, dit is onze mengmachine. Meestal voeren we hier een kleurnummer in en wordt de lak - we werken hier overigens met zogenaamde ‘Duitse lak’ - in de juiste kleur gemengd. Soms werkt het niet, omdat de lak iets is verkleurd of om andere reden niet matcht en dan scannen we hem in en wordt op basis van die scan de kleur exact bepaald.” Naast de spuitcabine staat een grote droogkamer voor het uitharden van de lak van zojuist gespoten auto’s. “Da’s wel een dingetje nu met de huidige energieprijzen,” kan hij gelukkig nog lachend zeggen.