aan Haarhuis was 24 toen hij besloot dat hij niet langer voor een baas werkgever wilde werken. Hij wilde vrijheid en werk doen met passie. Toen zijn moeder een nieuwe koffiemachine kocht, werd hij geïnspireerd. In maart bestaat Colorbeans vijf jaar.
Colorbeans staat voor eerlijke koffie en heeft nu twee smaken met de derde in ontwikkeling die in februari op de markt komt. De koffie komt uit vijf verschillende landen, die samen wordt gevoegd tot een unieke samenstelling.
Colorbeans visitekaartje
Met zijn bedrijf Colorbeans helpt Daan bedrijven aan heerlijke, uniek samengestelde koffie. Hij kijkt zorgvuldig mee met het bedrijf welke koffie en welk apparaat het best bij het bedrijf past. “Mijn klanten zijn bedrijven uit de omgeving. Ik ga overal langs en doe enthousiast mijn verhaal. Colorbeans is namelijk meer dan goede koffie en tevreden en productieve medewerkers. Colorbeans is een visitekaartje. Goede koffie is toch het eerst waarmee je een klant of bezoeker een warm gevoel kunt bezorgen; met goede koffie zorg je voor een goede eerste indruk van jouw bedrijf”, vertelt Daan enthousiast.
“Het voelt niet als werk”
Ondernemen bevalt Daan maar al te goed. “Het mooie is: het voelt niet als werk voor mij. De vrijheid die ik heb en het contact met andere lokale ondernemers is heerlijk. Ik zal dus nooit spijt hebben van de keuze om voor mezelf te beginnen. En ik vind het ook fijn om te sparren met andere ondernemers. Horen hoe zij in het ondernemerschap staan en hoe zij dingen zien en doen. Daarom ben ik lid van ondernemersvereniging BTG en de ondernemersvereniging in Vasse-Manderveen en omstreken.”
Geloof in jezelf
“Maar het is zeker niet alleen maar een opwaartse weg, ondernemen. De eerste twee à drie jaar heb ik mezelf echt een paar keer goed moeten aankijken en heb ik me afgevraagd of ik wel op de juiste weg was. Wat ontzettend belangrijk is, is dat je in jezelf moet blijven geloven. En in je product. Er echt voor de volle honderd procent achter gaan staan. Dan zal je zien: dan gaan de juiste deuren vanzelf open. Dat vertrouwen valt soms even weg, dus is ondernemen zeker niet altijd makkelijk. Maar als je doorgaat en blijft geloven, zul je slagen. Zo kan ik er nu, na een aantal jaar, mijn boterham mee verdienen. Dat is niet altijd zo geweest.”
“Met goede koffie zorg je voor een goede eerste indruk van jouw bedrijf”
Altijd tijd voor een praatje
Daan is zich ervan bewust dat Colorbeans niet de enige goede koffie is op de markt. “Als je het als kleine koffieboer van de grote merken wilt winnen, moet je wel met iets goeds komen. Daarom zorg ik voor eerlijke en uniek samengestelde koffie uit Colombia, Java, Brazilië, Etheopië en Honduras. Koffiebonen van Rainforest Alliance gecertificeerde plantages, waardoor de natuur en leefomgeving van de boeren worden beschermd. Wat Colorbeans hiernaast ook uniek maakt, is de service, de persoonlijke aandacht. Ik kom zelf de koffie afleveren en je kunt me altijd bellen, ook ’s avonds. Geen bandje, dus korte lijntjes. En ik heb natuurlijk altijd tijd voor een praatje”, vertelt Daan.
Nieuwe smaak koffie
“Ik verkoop momenteel alleen aan bedrijven en dat vind ik geweldig om te doen. In de toekomst zou ik zeker de particuliere markt op willen. Een mooi pandje ergens waar mensen de lekkere koffie kunnen komen proeven. Maar dat komt nog! Nu eerst de focus op de nieuwe smaak die uitkomt in februari en goed past tussen de andere twee koffiesmaken”, sluit Daan vrolijk zijn verhaal af.