et begon allemaal in 1938, toen G. Loohuis onder de naam G. Loohuis Cementwerken in een klein pand aan de Ootmarsumseweg in Albergen startte met de productie van onder meer betondakpannen. In de volksmond werd het bedrijf om die reden al snel De Pannenloods genoemd, wat ook de officiële naam werd en zo heet het bedrijf nog steeds. Tegenwoordig is het bedrijf, onder leiding van de jonge ondernemer Ron Oude Nijhuis, gevestigd pal tegenover het oude onderkomen, in een indrukwekkend pand. Maar hoe imposant ook, “laagdrempeligheid is bij ons de norm,” aldus de eigenaar.
Oude Nijhuis (38) is de vierde eigenaar van het bedrijf, dat in de wijde omtrek bekendheid geniet als groothandel van bouwmaterialen, hout en sierbestrating. “Na het overlijden van de heer Loohuis begin jaren zestig kwam het bedrijf in handen van J. Hemmer, die zich, naast betonproducten, steeds meer toelegde op de handel in bouwmaterialen. In 1969 nam mijn opa, die er al vanaf de oprichting werkte, het bedrijf over. Midden jaren zeventig volgde de verhuizing naar de huidige locatie. Het bedrijf bleef groeien en begin jaren negentig werd de opslagruimte verdubbeld.” In 2012 werd Ron Oude Nijhuis, die al vanaf zijn twaalfde in het bedrijf rondloopt, mede-eigenaar. De Pannenloods bleef groeien met een volledig nieuw pand, op dezelfde locatie, als resultaat. Dat was in 2019 en tegenwoordig telt De Pannenloods elf medewerkers en drie vrachtwagens. De grote klantenkring bestaat uit bouwbedrijven, aannemers, hoveniers maar ook veel particulieren.
“Bij De Pannenloods hebben we geen kapsones en staan we dicht bij de mensen”
Groeien, maar met mate
Sinds 2019 is Ron Oude Nijhuis de enige eigenaar. “Maar mijn vader werkt nog steeds mee. Hij doet het weliswaar iets rustiger aan, maar door zijn grote kennis van zaken is hij nog van grote waarde, met name op het gebied van verkoop. En ook op andere vlakken is zijn advies welkom, zoals ik ook af en toe graag met anderen spar, zowel op de zaak als thuis. Dat was zeker zo toen ik besloot om nieuw te bouwen. Dat was immers een forse investering waarbij ik een grote verantwoordelijkheid voelde en dan kun je wel goede raad gebruiken. En dat gevoel van verantwoordelijkheid wordt groter naarmate ons bedrijf verder groeit.
Dat is niet altijd eenvoudig, maar gelukkig hebben we altijd een goede basis gehad en met het huidige team in dit nieuwe pand zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ons meerjarenplan loopt zelfs, ondanks corona, boven verwachting goed. We zullen, zoals het er nu uitziet, stap voor stap willen doorgroeien. Dat geldt zeker voor het assortiment omdat je aan de marktvraag moet kunnen blijven voldoen. Zo neemt bijvoorbeeld de vraag naar Douglas-hout toe en daar moeten we dan op inspringen. En waar we uiteindelijk naar toe gaan laat zich natuurlijk nooit helemaal voorspellen, maar de groei moet wel beheersbaar blijven en niet ten koste gaan van de sfeer en de goede verstandhoudingen in het bedrijf.”
Normen en waarden van familiebedrijf
Dat laatste is voor Oude Nijhuis van onschatbare waarde. “We zijn in alle opzichten echt een familiebedrijf, waar waarden en normen bij horen die ons bedrijf hebben gemaakt en die we niet moeten loslaten. Dan kun je denken aan de sterke onderlinge band, de laagdrempeligheid, de no nonsens-mentaliteit, de persoonlijke aandacht voor elkaar en voor de klanten een stapje extra doen als het nodig is. Die sfeer en bedrijfscultuur wil ik behouden. Hoewel ik daar bij moet zeggen dat vanwege de groei een zekere professionalisering, zoals wat betreft logistieke processen, onvermijdelijk toeneemt. Maar voorop blijft staan dat we bij De Pannenloods dicht bij de mensen staan en absoluut geen kapsones hebben.”
"De waarden en normen die horen bij De Pannenloods als familiebedrijf laten we nooit los"
BouwPartner
Sinds 2001 is De pannenloods aangesloten bij 4PLUS, een coöperatieve inkooporganisatie van zo’n vijfentachtig familiebedrijven met een sterke regionale verankering. “BouwPartner is de verkoopformule van 4PLUS en heeft als grote pluspunten een professionele uitstraling, inkoopvoordeel, een grote slagkracht en een gezamenlijke focus op innovatieve concepten en doordachte services. Ofwel de voordelen van een sterk collectief. De samenwerking binnen BouwPartner heeft ons tot nu toe veel gebracht, ook een substantiële continuïteit in stijging van de omzet.”
Sociale betrokkenheid
Voor een familiebedrijf als De Pannenloods is het sociale aspect, de lokale en regionale binding belangrijk. “Dat klopt,” zegt Oude Nijhuis, “maar dat geldt ook voor mij persoonlijk. Hoewel ik nu met mijn vrouw en drie kinderen in Oldenzaal woon, ben ik geboren en getogen in Albergen. Tot mijn vijfendertigste heb ik bij De Tukkers gevoetbald en tegenwoordig doe ik nog aan zaalvoetbal. En, vanzelfsprekend zou ik bijna zeggen, is de carnaval belangrijk. Zodoende zijn wij als bedrijf, naast andere verenigingen, hoofdsponsor van De Tukkers en een van de hoofdsponsors van de Alberger Bökke. Ik vind sponsoring, en daarmee volg ik mijn vader van harte, belangrijk. Niet alleen omdat het ons als bedrijf naamsbekendheid oplevert, maar zeker ook omdat we daarmee laten zien dat we als familiebedrijf midden in de lokale samenleving staan en ons daarmee verbonden voelen.”