en grote witte W, getekend als een kroon. In een knaloranje communicatiewolkje. Dat is het logo van Wolbert Communiceert. Wie met de oprichter van dat bedrijf gaat praten, weet snel genoeg dat die kreet klopt: Bob Wolbert communiceert maar al te graag. De in 2002 met zijn bedrijf op een zolderkamertje begonnen Bob is een uitbundig persoon. Die kroon en dat oranje komen overal in terug. “We willen onze klanten koninklijk behandelen.”
Op tafel liggen een flink aantal exemplaren van een door zijn bedrijf gemaakte eigen krant. Terwijl de directeur - door iedereen ‘gewoon’ Bob genoemd - koffie haalt, bladeren we erin. ‘Professionele uitstraling is niet aangeboren, die creëer je zelf, samen met ons!’ is een van de kreten die we lezen. Mooie, kleurrijke fotografie, een fijne opmaak: dat zit allemaal wel snor bij Wolbert Communiceert. Op de website hadden we eerder al het openingsbeeld gezien van een goudvis (oranje!), die vanuit een kom met allemaal andere (grijze) vissen in een lege kom springt. ‘Visueel. Onderscheidend’, staat er bij. Dat is Wolbie ook, de avatar die op de site wordt gebruikt.
Visueel onderscheidend
“Onze slogan is visueel onderscheidende totaalconcepten. Daarbij gaan we uit van persoonlijk contact.” Het is dé reden dat hij midden in Denekamp zit, aan de Brinkstraat. Niet met een gewoon kantoor, maar met een Experience Center. “Het bedrijf heette eerst Copy Druk Wolbert, een wat ouderwetsere naam, die de lading aanvankelijk goed dekte. Een balie, met een rij van vijf à zes mensen die hier kwamen voor drukwerk.” Those were the days. “Vier jaar geleden heb ik samen met een brandbureau gezeten en met het team analyses gedaan. Daar kwam uit dat we veel meer met concepten bezig zijn, wij willen klanten het WOW-effect geven. We doen aparte dingen, waar mensen ons aan herkenden. Daar wilden we look en feel aan geven.” Na veel denkwerk kwamen de kleur oranje en de elementen hierboven beschreven naar boven. “En onze vijf stappen, die bij de koninklijke route horen: advies, concept, creatie, realisatie en, heel belangrijk, after sales. We werken graag samen, dat mag wel meer in de grafische wereld. Wij doen veel zaken met regionale bedrijven. Grotere oplages drukwerk besteden we bijvoorbeeld uit, dat is niet ons specialisme. Dat ligt bij ons veel meer in het gepersonaliseerde.”
“We doen aparte dingen, waar mensen ons aan herkennen”
Inspiratie uit het dagelijkse leven
“De inspiratie komt uit het dagelijkse leven, het volgen van trends. Op beurzen, maar ook via social media. We verzorgen relatiegeschenken, maar hebben voor klanten bijvoorbeeld ook een webshop opgezet. Dat doen we ook voor relatief grote partijen; we bouwen dat zelf. Voor ons is mond-tot-mondreclame nog altijd het beste: tevreden klanten leveren nieuwe klanten op. Als de Military vanwege corona niet doorgaat, zorgen wij dat relaties een mooi gevulde doos voor een stamppotbuffet thuis krijgen gestuurd. Dat is ook weer reclame voor ons. Wij zijn meer van het langzaam opbouwen van een relatie, de Twentse mentaliteit.” Toch opende hij een filiaal in Arnhem. “Daarvoor kozen omdat het nog te bereizen valt, binnen het uur. De cultuur is er al wat meer ‘westers’, maar het valt nog wel mee”, glimlacht hij. “En er zitten twee hogescholen met grafische opleidingen. Maar Denekamp zal altijd belangrijk blijven voor het bedrijf. Hoewel ik zelf tegenwoordig in Enschede woon, doe ik wel wat voor het dorp. Ik zit in een commissie die probeert de woningbouw in stand te houden. Dat is belangrijk voor het dorp.” Dat doet hij overigens niet met het oogmerk om Wolbert Communiceert op te dringen. “Ze hoeven niet per se iets met mijn bedrijf te doen, ik wil dat dat eerlijk gaat. Al is het natuurlijk wel mooi dat je iets met elkaar kunt doen.”
“De inspiratie komt uit het dagelijkse leven, het volgen van trends”
Maatschappelijk verantwoord
Het maatschappelijk verantwoord ondernemen uit zich bijvoorbeeld ook in de samenwerking met zorgorganisatie Aveleijn. “We laten de cliënten bijvoorbeeld dingen voor ons inpakken. Kerstpakketten zijn wat mij betreft achterhaald, ik ga daar creatiever mee om. Dan zeggen we tegen onze klant: waarom stuur je je medewerkers niet iets met Halloween, of Sinterklaas? Of gewoon tussendoor. Waarom niet vier keer per jaar iets voor 12,50 euro sturen, in plaats van eens per jaar voor 65 euro? De mensen verrassen, dat is ook weer dat WOW-effect. En die pakketten laten we dan door Aveleijn inpakken - mooi toch?”
Kwaliteit voorop
Kwaliteit gaat bij Wolbert en zijn mensen altijd voorop. “Je kunt goedkope dingen als relatiegeschenk doen, maar je kunt beter een reële prijs neerleggen voor iets wat goed werkt dan dat je rommel levert. Vandaar onze vijf stappen. Laatst hadden we een klant die wilde een pen als relatiegeschenk. Dan gaan we eerst zitten met die klant: doen we een pen van hout, bamboe of bijvoorbeeld gerecycled plastic. Duurzaam denken, nét dat beetje meer. Daarom kunnen mensen ook bij ons binnenlopen. Wij zitten lokaal, geven advies. Ja, dat is iets duurder, maar dan krijg je ook kwaliteit. Zo bouw je een klantrelatie op.”