27/12/2022

“We willen klanten het WOW-effect geven”

Wolbert Communiceert

Visueel onderscheidende totaalconcepten
Johan Koning
Johan Koning
Hengelo | Nederland

“We willen klanten het WOW-effect geven”

Wolbert Communiceert

E

en grote witte W, getekend als een kroon. In een knaloranje communicatiewolkje. Dat is het logo van Wolbert Communiceert. Wie met de oprichter van dat bedrijf gaat praten, weet snel genoeg dat die kreet klopt: Bob Wolbert communiceert maar al te graag. De in 2002 met zijn bedrijf op een zolderkamertje begonnen Bob is een uitbundig persoon. Die kroon en dat oranje komen overal in terug. “We willen onze klanten koninklijk behandelen.”

Op tafel liggen een flink aantal exemplaren van een door zijn bedrijf gemaakte eigen krant. Terwijl de directeur - door iedereen ‘gewoon’ Bob genoemd - koffie haalt, bladeren we erin. ‘Professionele uitstraling is niet aangeboren, die creëer je zelf, samen met ons!’ is een van de kreten die we lezen. Mooie, kleurrijke fotografie, een fijne opmaak: dat zit allemaal wel snor bij Wolbert Communiceert. Op de website hadden we eerder al het openingsbeeld gezien van een goudvis (oranje!), die vanuit een kom met allemaal andere (grijze) vissen in een lege kom springt. ‘Visueel. Onderscheidend’, staat er bij. Dat is Wolbie ook, de avatar die op de site wordt gebruikt.

Fotografie: Frank Visschedijk

Visueel onderscheidend

“Onze slogan is visueel onderscheidende totaalconcepten. Daarbij gaan we uit van persoonlijk contact.” Het is dé reden dat hij midden in Denekamp zit, aan de Brinkstraat. Niet met een gewoon kantoor, maar met een Experience Center. “Het bedrijf heette eerst Copy Druk Wolbert, een wat ouderwetsere naam, die de lading aanvankelijk goed dekte. Een balie, met een rij van vijf à zes mensen die hier kwamen voor drukwerk.” Those were the days. “Vier jaar geleden heb ik samen met een brandbureau gezeten en met het team analyses gedaan. Daar kwam uit dat we veel meer met concepten bezig zijn, wij willen klanten het WOW-effect geven. We doen aparte dingen, waar mensen ons aan herkenden. Daar wilden we look en feel aan geven.” Na veel denkwerk kwamen de kleur oranje en de elementen hierboven beschreven naar boven. “En onze vijf stappen, die bij de koninklijke route horen: advies, concept, creatie, realisatie en, heel belangrijk, after sales. We werken graag samen, dat mag wel meer in de grafische wereld. Wij doen veel zaken met regionale bedrijven. Grotere oplages drukwerk besteden we bijvoorbeeld uit, dat is niet ons specialisme. Dat ligt bij ons veel meer in het gepersonaliseerde.”

“We doen aparte dingen, waar mensen ons aan herkennen”

Inspiratie uit het dagelijkse leven

“De inspiratie komt uit het dagelijkse leven, het volgen van trends. Op beurzen, maar ook via social media. We verzorgen relatiegeschenken, maar hebben voor klanten bijvoorbeeld ook een webshop opgezet. Dat doen we ook voor relatief grote partijen; we bouwen dat zelf. Voor ons is mond-tot-mondreclame nog altijd het beste: tevreden klanten leveren nieuwe klanten op. Als de Military vanwege corona niet doorgaat, zorgen wij dat relaties een mooi gevulde doos voor een stamppotbuffet thuis krijgen gestuurd. Dat is ook weer reclame voor ons. Wij zijn meer van het langzaam opbouwen van een relatie, de Twentse mentaliteit.” Toch opende hij een filiaal in Arnhem. “Daarvoor kozen omdat het nog te bereizen valt, binnen het uur. De cultuur is er al wat meer ‘westers’, maar het valt nog wel mee”, glimlacht hij. “En er zitten twee hogescholen met grafische opleidingen. Maar Denekamp zal altijd belangrijk blijven voor het bedrijf. Hoewel ik zelf tegenwoordig in Enschede woon, doe ik wel wat voor het dorp. Ik zit in een commissie die probeert de woningbouw in stand te houden. Dat is belangrijk voor het dorp.” Dat doet hij overigens niet met het oogmerk om Wolbert Communiceert op te dringen. “Ze hoeven niet per se iets met mijn bedrijf te doen, ik wil dat dat eerlijk gaat. Al is het natuurlijk wel mooi dat je iets met elkaar kunt doen.”

“De inspiratie komt uit het dagelijkse leven, het volgen van trends”

Maatschappelijk verantwoord

Het maatschappelijk verantwoord ondernemen uit zich bijvoorbeeld ook in de samenwerking met zorgorganisatie Aveleijn. “We laten de cliënten bijvoorbeeld dingen voor ons inpakken. Kerstpakketten zijn wat mij betreft achterhaald, ik ga daar creatiever mee om. Dan zeggen we tegen onze klant: waarom stuur je je medewerkers niet iets met Halloween, of Sinterklaas? Of gewoon tussendoor. Waarom niet vier keer per jaar iets voor 12,50 euro sturen, in plaats van eens per jaar voor 65 euro? De mensen verrassen, dat is ook weer dat WOW-effect. En die pakketten laten we dan door Aveleijn inpakken - mooi toch?”

Kwaliteit voorop

Kwaliteit gaat bij Wolbert en zijn mensen altijd voorop. “Je kunt goedkope dingen als relatiegeschenk doen, maar je kunt beter een reële prijs neerleggen voor iets wat goed werkt dan dat je rommel levert. Vandaar onze vijf stappen. Laatst hadden we een klant die wilde een pen als relatiegeschenk. Dan gaan we eerst zitten met die klant: doen we een pen van hout, bamboe of bijvoorbeeld gerecycled plastic. Duurzaam denken, nét dat beetje meer. Daarom kunnen mensen ook bij ons binnenlopen. Wij zitten lokaal, geven advies. Ja, dat is iets duurder, maar dan krijg je ook kwaliteit. Zo bouw je een klantrelatie op.”

Wolbert Communiceert
Brinkstraat 6, 7591 DP Denekamp
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Zilver als slimme investering

Door:
|
Fotografie:
1 min
|
Datum:
10/10/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators