e kreeg haar no-nonsense mentaliteit van haar ouders én door haar jeugd in kanaaldorp Vroomshoop. Martine Bramer-Bekmann (van 1979) was onder meer commercieel directeur bij de Evenementenhal en ondersteunde met haar eigen Buro FerM ondernemers met het professionaliseren van hun bedrijfsvoering. Dat deed ze ook bij VILLA5. Dat beviel zo goed dat ze directeur en mede-eigenaar werd. En ook met VILLA5 helpt ze ondernemers succesvoller te ondernemen. Om hun merk sterker te maken en beter zichtbaar te zijn.
“Ik vertel je graag óns verhaal”, glimlacht Martine vanachter haar VILLA5-bureau met uitzicht over Hardenberg. “Als creatief strategisch marketingbureau helpen we klanten in heel Noordoost-Nederland. We bouwen sterke merken en zorgen dat onze klanten gezien worden. Wij geloven dat iedere organisatie een impactvol verhaal heeft én kan vertellen. VILLA5 helpt dat verhaal op tafel te krijgen. Dat we veel collega’s hebben met die typische doe-maar-gewoonmentaliteit helpt. Al past ‘gewoon’ zeker niet bij ons werk. We gaan altijd voor de combinatie creatief en effectief. Als het moet op of over de grens, maar altijd doeltreffend.”
Trots en bescheiden
In Noordoost-Nederland is VILLA5 een van de grootste marketingbureaus. “Wij passen goed bij de mentaliteit die hier heerst”, legt Martine uit. “Hier zitten veel familiebedrijven en maakbedrijven. Mensen zijn hier trots en bescheiden. Een uitdagende combinatie als je jezelf wilt verkopen. Want je groter of beter voordoen dan de buurman of de concurrent? Dat doe je niet. De kunst is om vanuit je karakter je verhaal keihard binnen te laten komen. En om daar te zijn waar je gezien en gehoord wilt worden. Je kunt ook op een bescheiden of dienende manier marketing bedrijven. Met effect.”
Rode draad
Bij VILLA5 geloven ze dat iedere organisatie, product of merk een impactvol verhaal heeft dat verteld moet worden. “Klopt”, knikt Martine. “Maar we snappen ook best dat niet elk bedrijf dat zelf kan. Wij helpen graag die rode draad te vinden. Wat drijft jou als ondernemer? Waarom ben je op aarde? Welke unieke kwaliteiten van jouw product zet je in de etalage? Wat past bij jouw klanten? Uit bescheidenheid vervallen veel bedrijven in algemeenheden en nietszeggende verhalen. Dan krijg je websites met inwisselbare content. Echt zonde van de investering. Wij graven net zo lang tot we de essentie gevonden hebben.”
Uniek, onderscheidend en relevant
Maar wat is die essentie dan? “Dat is voor elk bedrijf anders”, is Martine stellig. “Het gaat erom als bedrijf uniek, onderscheidend en relevant te zijn voor je doelgroep. Er zijn al genoeg eenheidsworsten. Te veel bedrijven die allemaal vertellen dat ze de meeste kennis hebben en de beste kwaliteit en service leveren. Met ons werk helpen we ondernemers en creëren we ook veel betere verhalen, waardoor we inhoudsloze reclame tegengaan en helpen authentieke en inhoudsvolle verhalen te vertellen. We zijn van het verbinden en verleiden, van het aangaan van relaties.”
“Onze creatieve denkers en doeners bouwen merken en zorgen dat je gezien wordt”
Bittere noodzaak
Waar VILLA5 goed in is? “Een merk bouwen en dat vertalen naar een logo en huisstijl waarmee een ondernemer jaren vooruit kan”, antwoordt de Vroomshoopse. “Of een opvallende campagne waar niemand omheen kan. Die écht zorgt voor meer verkopen en bezoekers. Een sterk verhaal is bittere noodzaak. De volgende generatie potentiële klanten is snel verveeld. Die moet je razendsnel overtuigen met rake en echte verhalen. Als je als merk relevant wil blijven, dan moet je veranderen. Dan moet je begrijpen dat deze generatie anders kijkt naar de wereld dan jij en ik. Dat heeft gevolgen voor het product of diensten die je aanbiedt.”
Een sterk merk
De sterkte van je merk bepaalt dus de toekomst van je bedrijf? “Precies”, beaamt Martine. “Van jou als bedrijf én van jou als werkgever. Een sterk merk weet waar het voor gaat en staat. Als het merk eenmaal staat, dan helpt VILLA5 de klant te kiezen hoe die het verhaal het beste kan vertellen en via welke kanalen en middelen. Dat kan een website zijn, een video, een podcast. We hebben vormgevers, contentmarketeers, videografen en animators in dienst die zich laten inspireren door dat unieke verhaal. Die altijd tot oplossingen komen die verrassend creatief zijn.”
“Als je als merk relevant wil blijven, dan moet je veranderen”
Alles in eigen huis
Als operationeel directeur laat Martine haar mensen doen waar ze goed in zijn. “Dat is wat ik het liefste doe”, lacht Martine, met een twinkeling in haar ogen. “Bij VILLA5 werken denkers en doeners geweldig samen. Veelal uit het oosten van het land en van alle leeftijden. Van ervaren rotten tot de jonge honden van nu. En alles in eigen huis. Collega's die doorgaan tot de klus geklaard is. Die energieke doorzettersmentaliteit zit in onze mensen zelf, maar werkt ook aanstekelijk. Het past ook heel erg bij wie ik ben.”
STUDUO
Het échte verhaal van een bedrijf kan met video gemakkelijk verteld worden. Deze bedrijfstak is ondergebracht in het label STUDUO, gespecialiseerd in videomarketing. Steeds meer bedrijven kiezen voor video om extra interactie en traffic voor hun merk te genereren. Videomarketing zorgt er ook sneller voor dat een klant tot aankoop overgaat en dat je als bedrijf beter vindbaar bent op internet. Bovendien kun je met een video nóg beter een sfeer oproepen die past bij je bedrijf. STUDUO kan dat als geen ander.