a zijn twintigjarige carrière in reclameland gaat Joachim Westera in februari 2023 verder als zzp’er met HART/HOOFD CREATIE. “Ik heb uiteenlopende ervaring opgedaan en die wilde ik wel eens zonder zijwieltjes op de wereld loslaten.”
“Bij verschillende bureaus heb ik ervaring opgedaan met verschillende aspecten van het vak. Het grootste inzicht daarbij was dat visuele branding over veel meer gaat dan alleen design. Het omvat de gehele identiteit, het DNA, van een bedrijf. Van vormgeving tot allerlei beleid, allemaal met een herkenbare rode draad. Strategisch-creatief dus. Bijvoorbeeld: hoe positioneer je je bedrijf op basis van een archetype? Het mooie is dat ik vervolgens zélf design, fotografie etcetera kan oppakken.”
Goed positioneren
“Jouw bedrijf goed positioneren begint met een goed uitgewerkte identiteit en alles wat daarbij komt kijken zoals het bepalen van kleuren, stijlen, fonts en een passend logo. Het gehele DNA in het bedrijf moet kloppen. Vervolgens is een sterke strategische planning van uiterst belang. En ook pak ik fotografie op waar nodig, illustreer een muurschildering of denk ik mee met bijvoorbeeld actiecampagnes.”
De creatieve broedplaats
Joachim werkt nu vanuit de Smeltsschuur in Vriezenveen, de creatieve broedplaats opgezet door creatieve ondernemers: De Büüle & Co. “Iedereen doet daar zijn eigen ding, maar ook werken we graag samen met andere ondernemers uit Twenterand of de gemeente aan maatschappelijke projecten. Om echt iets bij te dragen. Dat geeft me veel voldoening. Ik kijk bijvoorbeeld erg uit naar het muurschilderingproject samen met het Noordik!” De projecten van HART/HOOFD CREATIE? zijn binnenkort te zien op de website.