27/12/2022

Van een muisarm naar eigen tafelmerk

Demasko

Jorno Masselink en Thomas Koopman

Van een muisarm naar eigen tafelmerk

Demasko

J

orno Masselink 30 en Thomas Koopman (30) zijn al vrienden vanaf de basisschool. Ooit spraken ze af dat ze samen iets zouden gaan ondernemen als er iets op hun pad zou komen. Niet vermoedend dat notabene een muisarm van Jorno hiertoe de aanleiding zou zijn. Op zijn zoektocht naar een ergonomische muis en het feit dat zijn inmiddels voormalige collega’s ook met gelijksoortige klachten bleken rond te lopen, kon het niet anders dat er veel mensen last zouden moeten hebben van hun dagelijkse werkhouding op kantoor.

“Schouders. Polsen, elleboog, rug, allemaal klachten die zijn terug te voeren op het feit dat we steeds minder bewegen, teveel zitten en dan ook nog in een foute houding. We lopen niet eens meer naar de printer, want die staat op armafstand. Thuis komt dan PicNic, Appie of Thuisbezorgd en ‘s avonds lig je dan op de bank”, trapt Jorno het gesprek af. En toen dachten jullie: goh, we beginnen een handel in ergonomische kantoormeubelen. Thomas: “Nou ja, bijna. We komen beiden uit een ondernemersfamilie dus ondernemen zit wel een beetje in onze genen. Dat we dan de kantoorinrichting in zouden rollen had ik ook niet kunnen voorspellen. Maar we zagen er beiden direct iets in. We begonnen voorzichtig en namen ontslag. Ik iets eerder dan Jorno. Die moest nog even een maandje uitwerken bij zijn werkgever. Ik dacht met één dag in de week rustig te kunnen beginnen, maar daar dacht mijn werkgever iets anders over. ‘Dat gaat niet werken Thomas’, zei hij. Daar had hij achteraf ook wel gelijk in.”

Fotografie: Frank Visschedijk
Een half jaar voorbereiding

Rustig beginnen door ontslag te nemen en waarschijnlijk ook nog geen omzet? “Ons leven zag er toen ook nog heel anders uit. We woonden beiden nog bij onze ouders, dus we hadden geen zorgen om een hypotheek of andere kosten. We namen een half jaar om alles goed voor te bereiden. Dat betekende inlezen en verdiepen in de producten en in de markt. Hoe werkt het, waar en bij wie koop je in? Wat leeft er bij klanten en uiteraard onze website optuigen”, zegt Jorno die zelf een achtergrond heeft in de marketing. En dat was voor ons de start van Demasko.

“Hoe we aan onze klanten kwamen? Gewoon; deuren in schoppen”

Accountant eerste klant

“Hoe we aan onze klanten kwamen? Gewoon; deuren in schoppen. Hier zijn wij, Jorno Masselink en Thomas Koopman van Demasko. Dat hebben we de eerste twee jaar gedaan. Daarna ging het eigenlijk bijna vanzelf”, gaat Thomas verder. “Trouwens; onze eerste klant was onze accountant. Toen we hem vroegen of hij dat voor ons wilde doen, zei hij: ‘ja, maar dan wil ik wel dat je me vier verstelbare bureaus levert’. Vergeten we nooit meer.” Jorno: “Na die twee jaar kwamen klanten met name door mond-tot-mondreclame en via onze website. Ons afzetgebied, als ik het zo mag noemen, verbreedde zich van Twente via de Stedendriehoek, dus Apeldoorn, Deventer en Zutphen, naar Amsterdam en zelfs Venlo.” Thomas: “We doen wat we zeggen en dat zingt zich rond. Als we dinsdag over drie weken om acht uur afspreken, dan staan wij er ook. Dat schijnt in het westen des lands nog wel eens bijzonder te zijn.”

“We zagen onszelf vijf jaar terug”

Bij een groot project in Amsterdam kregen beide mannen een déjà vu. Jorno: “We zouden daar honderdtien werkplekken inrichten op vrijdag en zaterdag, zodat het kantoor maandag weer operationeel zou zijn. We stonden er op de afgesproken tijd met een montageploeg van tien monteurs en waren op alles voorbereid. Om drie uur zegt die mevrouw dat ze weg moest en ons morgen wel weer zou zien. Ze wilde niet geloven dat om vijf uur alles op de plek zou staan. Exact om vijf uur verlieten we het kantoor, terwijl een verdieping lager bij een ander kantoor twee jongens nog aan het werk waren met slechts enkele werkplekken. Thomas en ik keken elkaar aan en schoten in de lach. Er veranderd veel in vijf jaar.”

“We doen wat we zeggen en dat zingt zich rond”

Paradepaardje: Vintable

Je kunt er niet omheen: Vintable. “Ja, daar zit veel tijd in, denk- en doewerk. Denk aan softwareontwikkeling en precisiewerk in meerdere opzichten en een elektromotor met unieke beveiligingssoftware. En niet te vergeten een eigen app om de tafel te bedienen. Nee, dit is toch wel ons kindje. Dat hebben we samen bedacht en is ook echt niet zomaar te kopiëren”, zegt Jorno. Vintable is een tafel die in diverse maten en met uiteenlopende bladen kan worden vervaardigd. Met behulp van de elektromotor en de app is deze traploos in hoogte verstelbaar, wat uiteraard talloze gebruiksmogelijkheden biedt. Thuis, op kantoor, maar ook in zorgcentra voor rolstoelgebruikers. Inmiddels is er al een versie 9.0 en komt er ook een ronde tafel met slechts één poot: van keukentafel naar statafel. “Het Vintable-concept is zo succesvol, dat zelfs onze concullega’s en interieurarchitecten hem hebben ontdekt en verkopen”, zegt Thomas trots. Inderdaad. Er is veel veranderd in vijf jaar. Er is flinke omzetgroei, beide mannen hebben nu wél een hypotheek en een eigen huis en Thomas is intussen getrouwd en trotse vader van twee kinderen.

Demasko
Beusemkolkweg 8, 7634 PA, Tilligte
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Zilver als slimme investering

Door:
|
Fotografie:
1 min
|
Datum:
10/10/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators