et vijf vestigingen in Twente kun je als klant eigenlijk niet om Drent Wilmink Autobedrijven heen. En dat hoeft ook helemaal niet, want of je nou in Vriezenveen, Almelo, Hengelo of Enschede binnenstapt, je kunt er terecht voor een ruime keuze aan nieuwe personenauto’s, occasions en bedrijfswagens. Thijs Wilmink (44) en de broers Niels (33) en Rainier (32) Drent staan aan het hoofd van het familiebedrijf, dat sterk is in Toyota, Mitsubishi en Suzuki.
We spreken de drie eigenaren, van de nieuwe generatie, in de vestiging in Hengelo. Geen grote leren stoelen, geen hoogpolig tapijt en geen dikdoenerij. Het ruikt er naar rubber, diesel en automatenkoffie. Thijs Wilmink legt graag uit waarom de twee familiebedrijven samen verder gaan. “We ontdekten dat we elkaar goed zouden kunnen versterken”, aldus de algemeen directeur. “Dat betekent een groter assortiment en dus een ruimer aanbod voor onze klanten. Maar ook meer armslag. Als je wat groter wordt, dan word je ook wat aantrekkelijker als werkgever.”
Kleine stapjes
De leiding van Drent Wilmink bestaat, naast algemeen directeur Thijs Wilmink, uit de broers Niels en Rainier Drent. Niels houdt zich bezig met de zakelijke markt, met leasing en mobiliteit, Rainier gaat over de inkoop en aftersales. “Een mooie taakverdeling”, knikt Rainier. “We versterken elkaar ook echt. Deze fusie was geen moetje, maar een weloverwogen keuze. We bundelen de krachten en onze kennis. Duurzame groei, dat is wat we willen. In kleine stapjes groter worden, elke dag iets beter dan wat je gisteren deed. Dat past heel erg bij ons.”
Lange termijn
Het samenvoegen van twee familiebedrijven was een proces van ruim anderhalf jaar. “We gingen dus niet over één nacht ijs”, legt Niels uit. “De normen en waarden van beide bedrijven passen heel goed bij elkaar.” Broer Rainier vult aan: “Wilmink én Drent zijn allebei altijd gericht geweest op de klant én op de medewerkers.” Thijs knikt. “Zo groeiden we allebei gestaag. Die langetermijnvisie hebben we van huis uit meegekregen. Niet gericht op winst op de korte termijn, maar gebaseerd op keuzes die juist op lange termijn effect hebben.”
“Elke dag iets beter dan wat je gisteren deed. Dat past heel erg bij ons” - Rainier Drent
Vanuit de zandbak
De drie groeiden letterlijk op tussen de auto’s. “We woonden bij de zaak aan de Hammerweg in Vriezenveen”, weet Rainier nog goed. “Vanuit de zandbak zagen we de auto’s komen en gaan. We speelden met speelgoedautootjes en moeder stond aan de pomp. Ik ben langzaam in het bedrijf gegroeid en heb er altijd feeling mee gehad.” Ook broer Niels kan zich die kinderjaren nog goed herinneren. “We groeiden op met het personeel en leerden koffiedrinken bij oma aan de tafel.”
Kaartenbak
Algemeen directeur Thijs knikt instemmend. “Mijn jeugd was niet anders. In de wieg had ik al blauwe plekken van de speelgoedautootjes. Wij hadden óók eerst een zaak aan huis, in Ambt-Delden, met een pompstation. We hadden een kaartenbak. Wie kwam tanken vulde naderhand op zijn eigen kaart zélf het getankte bedrag in. Dát was nog eens vertrouwen. Nog steeds werken er bij ons medewerkers van toen. Die zijn langer in dienst dan ik besta en zijn soms bijna als een tweede vader voor me.”
“We ontdekten dat we elkaar goed zouden kunnen versterken” - Thijs Wilmink
Tussen de mensen
De kracht van Drent Wilmink zit volgens de driekoppige leiding vooral in het personeel. “We leggen veel verantwoordelijkheid bij onze eigen mensen zelf”, aldus Rainier. “Zij weten het vaak ook gewoon beter. Dit zorgt voor een enorme betrokkenheid bij de zaak.” Naast Rainier wordt er druk geknikt. “Wij staan tussen de mensen, niet erboven”, zegt Thijs. “Precies”, zegt Niels. “Wij geven geen leiding, maar het goede voorbeeld. Veel van ons personeel werkt hier al jaren. Dat zegt wel iets. Daar zijn we trots op.”
Meedenken
Ook als het om de klant gaat is Drent Wilmink laagdrempelig en no-nonsense. “We bieden uiteraard het hele pakket voor de particuliere en zakelijke markt”, zegt Thijs. “Hybride, elektrisch, het hele assortiment. Maar we zijn vooral erg goed in het meedenken met onze klanten, omdat we ze vaak al zo lang kennen. Door onze ervaring kunnen we de beste mogelijkheden bieden. Als we denken dat elektrificatie voor een zakelijke klant nu niet de beste oplossing is, dan adviseren we dat ook niet.”
Niet groter, maar beter
Het bedrijf is sterk in persoonlijke aandacht voor klanten. “We kennen onze klanten`, zegt Niels Drent. We weten waar ze op vakantie gaan en kennen hun bedrijf of hun gezin. Daardoor voelen mensen zich bij ons thuis. Dat verandert niet doordat we nu samenwerken in een groter bedrijf. We zijn trots op de gezonde basis die onze ouders het bedrijf hebben gegeven. We zijn ook blij met het vertrouwen van onze klanten. Daar blijven we ons best voor doen, ook in de toekomst. We hoeven niet groter te worden, wél beter. Elke dag een stukje meer.”
“Veel van ons personeel werkt hier al jaren. Daar zijn we trots op” - Niels Drent
Familiebedrijven vinden elkaar
In Twente konden de autobedrijven Bennie Wilmink en Klaas Drent allebei al ruim een halve eeuw bogen op een trouwe klantenkring en een uitstekende naam. Recentelijk vonden de familiebedrijven elkaar in de plannen voor een vergaande samenwerking. Het resultaat werd een fusie, waardoor de verschillende bedrijfsonderdelen elkaar goed kunnen versterken. En zo ontstond per 1 januari 2023 het nieuwe Drent Wilmink Autobedrijven. Met voor de klant de schaalvoordelen van het nieuwe bedrijf en de vertrouwde service die men gewend is.