n februari schreef ik een artikel over het toen nog (redelijk) onbekende Clubhouse. Daarin werd beschreven wat Clubhouse precies inhield, waar het vandaan kwam en waarom de grote tech-personen op onze aardbol zo lovend waren over een applicatie waarbij je met elkaar kon praten. Daarnaast was het ook nog eens alleen voor Apple-gebruikers, wat het niet toegankelijk maakte voor de vele Android-gebruikers. Ondertussen zijn wij een paar maand verder. Hoe staat het nu met Clubhouse? Hoe hebben de andere sociale media platformen gereageerd? En hoe kan jij als ondernemer of marketeer audio inzetten binnen jouw organisatie?
Het platform heeft zeker niet stilgestaan en de ontwikkeling op IOS bleef doorgaan. De groeiende populariteit bleef aanwezig en alleen in de periode februari is de app van 3,5 miljoen downloads naar meer dan 6 miljoen gestegen. Waarbij in maart de 1 miljoen-grens met Nederlandse gebruikers is overschreden. In mei was het voor de Android-gebruikers eindelijk ook zo ver, Clubhouse kwam uit in landen als Japan, Brazilië, Rusland en later ook Nederland. Inmiddels is het platform wereldwijd te downloaden en is het meer dan 1 miljoen+ keer gedownload.
Wat doet de concurrentie tegen Clubhouse?
Het duurde niet lang tot de eerste geruchten kwamen dat andere sociale media platformen een soortgelijke functie aan het ontwikkelen waren. Zo zou Facebook werken aan de software ‘Hotline’ die de audiochatapp Clubhouse nabootst maar dat het nog in de kinderschoenen staat. Hoe het er uit komt te zien en wat Facebook er mee probeert op te lossen is nog de vraag. Of is het simpelweg het namaken van?
Twitter daarentegen was al vroeg begonnen aan een audiochatfunctie genaamd Spaces. Spaces zal in eerste instantie dezelfde functies aannemen als nu mogelijk zijn in Clubhouse. Het communiceren via spraak waarbij er gemodereerd kan worden door de organisatoren. De functie is al een tijd beschikbaar voor telefoongebruikers van zowel Android als IOS, waarbij Twitter ook bevestigd heeft om een web-versie uit te brengen. Hiermee is het voor Twitter mogelijk een veel breder publiek te trekken dan Clubhouse. Wanneer de webversie live zal gaan, is nog onduidelijk.
LinkedIn, het dochterbedrijf van Microsoft heeft ook naar buiten gebracht bezig te zijn met een functie als Clubhouse. LinkedIn wordt voornamelijk voor zakelijke doeleinden gebruikt en is daarmee ook een echt zakelijk sociaal netwerk inclusief netwerkevenementen. Dit onderscheid het sociale platform enorm van de rest waardoor een audiochatfunctie voor LinkedIn een mooie ontwikkeling kan worden.
Ook het bedrijf Discord bracht een eigen functie uit die op Clubhouse gebaseerd lijkt. Ondanks dat Discord al bekend stond als wereldwijd audioprogramma met vele functies, hebben zij ‘Stage Channels’ toegevoegd aan het platform. Waar in de normale kanalen van Discord al jarenlang gecommuniceerd kon worden via audiochat, zijn de nieuwe kanalen puur gericht op podiumsprekers, waarbij de moderatoren de gesprekken in goede banen leiden.
Grote tech-bedrijven, met allemaal haar eigen audiochatapp. Waar het bij de meeste een extra functie is, is het bij één de core-business. Is dat genoeg om te overleven en relevant te blijven? De tijd zal leren, maar het klinkt als een survival of the fittest onder de audiochatfuncties en het bestaansrecht van Clubhouse lijkt te verminderen.
Hoe jij als ondernemer of marketeer kan starten op audioapps
Allereerst is het belangrijk om goed te kijken naar jouw eigen organisatie. Is jouw doelgroep bekend? is er een duidelijk marketingplan en/of social media strategie en past hier het gebruik van een audioplatform bij? De trend van audio is niet nieuw. Podcasts zijn momenteel razend populair en het aanbod is enorm. Daarnaast wordt steeds meer gebruik gemaakt van voice search technologie en slimme apparatuur die luistert naar jouw stem(bijvoorbeeld Google Home). En voor de mensen die geen youtube-carrière ambiëren is een audioplatform een fijne oplossing. Want elk bedrijf heeft kennis en een eigen expertise om te delen.
In grote lijnen verschilt een audiochatplatform niet van andere sociale platformen. Ook op audiochatplatformen is het noodzakelijk te weten waarom en welke mensen gebruik maken van het platform. De kans is groot dat zij niet in de room zitten om direct een product of dienst aan te schaffen. Maar wel om voorzien te worden van waarde, kennis en expertise van de mensen op het podium. Op Clubhouse is het als ondernemer of marketeer dan ook heel gemakkelijk en laagdrempelig om interactie met (potentiële) klanten te hebben. Of waar je toch al van plan was die podcast op te nemen, is het mogelijk hem ook nog eens live uit waarbij de luisteraar kans krijgt om vragen te stellen. Wat ook direct meer waarde aan jouw podcast geeft. Of organiseert jouw medewerker regelmatig webinars? Probeer het eens op een nieuwe manier. Dit vergroot niet alleen je netwerk, je bouwt in elk gesprek steeds meer naamsbekendheid en een expertstatus op.
Voordat je overal het podium op springt en de microfoon overneemt, zorg eerst dat de basis goed staat. Begin met een goede biografie over wie jij bent, wat je wil bereiken en in welke organisatie jij te werk gaat . Daarnaast werkt de koppeling met andere sociale mediaplatformen zoals Instagram of Linked-In (bijna) altijd in je voordeel. Want heb jij de luisteraars overtuigd met jouw expertise? Dan is de kans groot dat ze meer informatie en tips van je willen zien of lezen. Ook geeft het ze de mogelijkheid om je te contacteren voor vragen of eventuele samenwerkingen. Maak je op jouw eigen website of sociale media al gebruik van een gratis weggever of andere call to actions? Zorg dat je deze dan ook zeker aanbiedt. Gratis informatie zijn mensen dol op en je ontvangt gelijk extra informatie over je doelgroep.
Dit betekent niet dat hier direct conversie uit gehaald wordt, maar zichtbaar ben je zeker. En zonder zichtbaarheid, wordt het lastig om als organisatie meer te bereiken dan dat je al doet. Het draait op audiochatplatformen om het delen van kennis uit jouw expertise, het bedrijfsverhaal of waar jouw organisatie voor staat als merk.