29/10/2021

"Durf gewoon te dromen!"

Paperfuel

Karin Luttenberg
Arjen  Maat
Arjen Maat
Vroomshoop | Nederland

"Durf gewoon te dromen!"

Paperfuel

Z

e verkocht inmiddels meer dan 300.000 boeken en woont gewoon in brinkdorp Den Ham. Creatieve duizendpoot Karin Luttenberg is de leading lady van de vaderlandse handlettering. Haar immens populaire “Handlettering doe je zo” stond ruim een jaar lang in de Bestseller 60 en ook haar nieuwste boek is hard op weg om een regelrechte kaskraker te worden. Het geheim van haar Paperfuel- imperium? Je dromen volgen. En een beetje geluk uiteraard.

Het creatieve zat er al vroeg in bij Karin. Zoals veel kinderen tekende ze graag. “Maar ik heb nooit gedacht dat ik daar later iets mee kon”, vertelt de geboren Nijverdalse. “Na de Mavo probeerde ik de Havo, maar daar ben ik mee gestopt. Toen ben ik gaan werken in het kader van het zogeheten Jeugdwerkgarantieplan. Mijn begeleidster gaf me een foldertje van het Cibap (vakschool voor vormgeving, red.). Dat bleek een schot in de roos. Een geweldig brede vakopleiding, waar ik kennis heb gemaakt met alle mooie facetten van het vormgeefvak.”

Enorme drive

Na haar opleiding ging Karin, na enkele omzwervingen, bij een reclamebureau in Den Ham aan de slag. Om uiteindelijk in 2006 onder de naam Studio Buskruit als zelfstandig grafisch ontwerpster aan de slag te gaan. “Ik heb een enorme drive”, legt Karin uit. “Mijn hoofd borrelt vaak van de ideeën en dan móet ik iets maken, iets creëren. Tot 2019 heb ik allerlei grafisch werk gedaan, zoals het ontwerpen van logo’s, huisstijlen, brochures, advertenties, websites en boeken.”

Karin Luttenberg van Paperfuel bezig met haar ontwerp in handlettering

Puur op gevoel

In de loop der jaren ontwikkelde Karin haar eigen unieke stijl. Haar bijzondere signatuur kwam de laatste jaren vooral tot uiting in het handletteren. Op Instagram liepen haar posts over de handgetekende zwartwitte letters dusdanig storm, dat een uitgeverij uit Amsterdam er in 2016 wel brood in zag. “Zij vonden mij. Niet andersom”, nuanceert Karin. “Zo gaat dat in dit wereldje. Kijk, ik maak mijn boeken puur op gevoel. Dat het ook nog eens geweldig aanslaat is top, maar passie is mijn drijfveer. Ik móet gewoon mooie dingen maken!”

Dromen najagen

In de Verenigde Staten was handlettering al even een trend. Karin was de eerste die er in Nederland serieus mee aan de slag ging. “Ook hier slaat het aan. Mijn stijl spreekt kennelijk tot de verbeelding. Wat ik maak is écht. In al mijn tekeningen zit iets van mij. Dat voelen mensen denk ik. Maar je moet ook een gezonde dosis geluk hebben hoor. De juiste dingen op het juiste moment doen. Doorzettingsvermogen is cruciaal. Je moet durven dromen en die dromen najagen. Dat is wat ik doe.”


Talent leren ontdekken

Het succes van haar eerste boek “Handlettering doe je zo” is volgens Karin goed te verklaren. “Omdat echt iedereen het kán”, beweert Karin. “Ik krijg reacties van mensen die zeggen dat ze absoluut niet konden tekenen, maar nu met mijn boeken erbij tot de mooiste zwartwitte creaties komen. Hoe gaaf is dát? Weet je, iedereen heeft iets creatiefs in zich. Je moet dat talent alleen leren ontdekken. Ik vind het een voorrecht dat ik mensen mag helpen hun talent te ontdekken en te doen waar hun hart ligt.”

Zelf boek uitgeven

Een van haar eigen dromen was het zelf uitgeven van haar nieuwe boek “Dare to doodle”. Doodles zijn die kleine kronkeltekeningetjes die je gedachteloos op papier zet, tijdens een telefoongesprek of een vergadering. “Of omdat je het gewoon leuk vindt hoor!”, bezweert Karin. “Ik ben er echt trots op dat het me gelukt is dit boek helemaal zelf uit te geven. Het was héél veel werk en er komt ongelooflijk veel bij kijken, maar ik vond dat ik het zelf moest doen.”

Karin Luttenberg met haar eigen boek 'Dare To Doodle' - Paperfuel
Karin Luttenberg met haar eigen boek 'Dare To Doodle' - Paperfuel
Doelen stellen

Naast haar twaalf boeken, bracht Karin een heuse Paperfuel-stationerylijn op de markt, met potloden, agenda’s, schetsboeken, verjaardagskalenders en nog veel meer. Op haar website kun je zelfs online workshops boeken. Haar tip voor ondernemers? “Je moet er gewoon 1000 procent voor gaan. Daar begint het mee. Je moet er veel energie in steken en volhouden tot je doel bereikt is.” En als dat doel bereikt is? Karin glimlacht. “Dan stel je jezelf een volgend doel. Zo wil ik nog graag een kledinglijn. Zwartwit uiteraard.”

Paperfuel
De Kottergoren 21, 7683 CA, Den Ham
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators