12/12/2023

“Leerlingen willen voelen, zien en ruiken hoe het écht is!”

Baanbrekend leren

Stephanie van den Kieboom
Arjen  Maat
Arjen Maat
Vroomshoop | Nederland

“Leerlingen willen voelen, zien en ruiken hoe het écht is!”

Baanbrekend leren

Z

e werkt als specialist digitale geletterdheid op Scholengemeenschap Het Erasmus in Almelo. Daarnaast is ze betrokken bij het project Sterk Techniek Onderwijs, waar ze in het kader van Baanbrekend Leren veel energie steekt in het creëren van een hybride leeromgeving. Stephanie van den Kieboom benadert als netwerker bedrijven om samen een bijdrage aan te leveren aan dat doel. Waarom? Omdat leerlingen willen ruiken hoe het écht is.

Ze weet alles op het gebied van media, marketing en communicatie. Vanuit haar eigen bedrijf SocialBirds helpt ze ondernemers met een strategie voor alle mogelijke social media. Aan Het Erasmus werkt de Bornse Stephanie van den Kieboom (32) aan de digitale geletterdheid van leerlingen én docenten. “Kort samengevat gaat het daarbij om vier belangrijke digitale vaardigheden”, legt Van den Kieboom uit. “Mediawijsheid, computational thinking, ICT-vaardigheden en informatievaardigheden. Aan de ene kant gaat het om bewustwording. Hoe beïnvloeden de media ons en hoe gedraag je je online? Daarnaast gaat het erom te leren hoe je ICT voor jou kunt laten werken.”

Vier netwerkers van het team Baanbrekend Leren, v.l.n.r. Richard Borkent, Marleen Peddemors, Stefanie van den Kieboom en Ruben Schepers.

Beide werelden combineren

We spreken Van den Kieboom op vrijdagochtend. Het weekend staat voor de deur. Maar op het stralende gezicht van de jonge docente is geen spoortje vermoeidheid te bekennen. Naast haar vele bezigheden voor de klas en in het bedrijfsleven maakt ze zich hard voor Sterk Techniekonderwijs in Almelo en omstreken. “Hier kan ik beide werelden prachtig combineren”, legt Van den Kieboom uit. “Want onderwijs en bedrijfsleven kunnen veel meer samen optrekken bij het opleiden van jong technisch talent. Op dat vlak, van netwerken en contacten leggen, kan ik van meerwaarde zijn.”

“Onderwijs en bedrijfsleven kunnen veel meer samen optrekken”


Stroomlijnen

Binnen Sterk Techniek Onderwijs worden allerlei zogeheten activiteiten ontplooid. “Een daarvan is netwerken”, aldus Van den Kieboom. “Marleen Peddemors is daarvan de kartrekker. Samen met Richard Borkent en Ruben Schepers zorg ik er als netwerker voor dat bedrijven benaderd worden. We werken met acht scholen. Die hadden allemaal lijstjes met bedrijven voor stages of praktijkonderwijs. Dat zijn we nu aan het stroomlijnen voor alle scholen. Zodat alle bedrijven weten met wie ze contact kunnen opnemen. Die structuur willen we zo goed mogelijk neerzetten.”

Aanspreekpunt

Maar welke bijdrage kunnen bedrijven dan leveren? Van den Kieboom haakt er onmiddellijk op in. “Goede vraag! Kijk, het hoofddoel van Sterk Techniek Onderwijs is meer leerlingen enthousiasmeren voor techniek, want we willen dat ze uiteindelijk gaan kiezen voor technische opleidingen en profielen. Maar dan moeten ze wél weten dát het er is, wat het überhaupt is en ook wat ze ermee kunnen worden. Als netwerker ben ik aanspreekpunt en schakel tussen bedrijven en het onderwijs.”

Bijdrage leveren

Centraal in het hele verhaal staat de zogeheten hybride leeromgeving. “Daarbij combineren we leren op school met leren in de beroepspraktijk”, vertelt de jonge docente. “We brengen school en beroepspraktijk fysiek bij elkaar. Wij willen zorgen dat bedrijven gaan samenwerken met de scholen. Bijvoorbeeld door financieel een bijdrage te leveren, maar ook in natura. Denk aan het ter beschikking stellen van machines. Het bieden van leerwerkplekken en begeleidingsplekken is ook een optie. En soms willen bedrijven graag met ons meedenken of tijdens een open dag mensen ontvangen. Het kan van alles zijn.”

Stephanie van den Kieboom

Kapstok

Veel bedrijven in de techniek zitten heel dringend om goed personeel verlegen, weet Van den Kieboom als geen ander. “Neem nou de verspaningstechniek. Daar kiezen heel weinig leerlingen voor. Maar dat komt ook omdat leerlingen gewoon niet goed weten wat het is en wat je er in de praktijk mee kunt. Laat het ze zien en je hebt een kapstok. Daar kunnen bedrijven wat ons betreft een cruciale rol in spelen. Weet je, we kunnen ze op school wel van alles vertellen, maar de leerlingen van nu willen gewoon voelen, zien en ruiken hoe het écht is.”

“Bedrijven begrijpen heel goed dat dit het moment is om aan te haken”

Toekomstige medewerkers

Er zijn al veel bedrijven die de meerwaarde van samenwerking inzien. Van den Kieboom snapt goed waarom. “Bedrijven begrijpen heel goed dat dit het moment is om aan te haken. Je kunt jezelf in de kijker spelen en je naamsbekendheid vergroten. Bedrijven die meedoen staan er goed op richting ouders en leerlingen. Je levert bovendien een geweldige bijdrage aan het grote landelijke probleem dat leerlingen te weinig kiezen voor werken met hun handen. Maar nog belangrijker is dat je als bedrijf op deze manier werkt aan je toekomstige medewerkers.”

STO/Baanbrekendleren
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Zilver als slimme investering

Door:
|
Fotografie:
1 min
|
Datum:
10/10/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators