uto JOL. Een begrip in Tubbergen en omgeving. Naamgever Jan Oude Luttikhuis (JOL) richtte het bedrijf in 1996 op, maar tegenwoordig is Jeroen Kleine Wiecherink de eigenaar. De 37-jarige Weerseloër is al van jongs af aan geïnteresseerd in auto’s. Van leerling monteur is hij uitgegroeid tot technisch specialist, zeker ook gericht op nieuwe technieken. Samen met zijn vrouw Alice en vaste medewerker Peter Masselink vormt hij de drijvende kracht achter het bedrijf.
Jeroen: “We zijn een universeel autobedrijf, allround. We pakken alles aan, van personenauto’s en bedrijfswagens tot campers. Daarvoor hebben we een mooie samenwerking met Hiddink, hier vlakbij. Die houden zich bezig met caravans en kampeerattributen. Wij doen voor de campers het onderhoud, een mooie toevoeging voor ons. Daarvoor hebben we ook een speciale werkplaats ingericht, zodat we de grote campers ook aankunnen.”
Elektrisch en hybride
Ook als het gaat om elektrische voertuigen, is het bedrijf goed uitgerust. Alice: “We mogen werken met hybride en elektrische voertuigen, daarvoor zijn we gecertificeerd. Sowieso zijn we altijd bezig met de nieuwste technieken, dat vinden we belangrijk. De specialisatie naar elektrische voertuigen is logisch, immers overheden willen dat vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s op de markt worden gebracht. Wij moeten daar advies in kunnen geven en mee kunnen werken. Jeroen: “Je moet daar goed over nadenken, want bij elektrische auto’s gaat het niet alleen om de actieradius, maar ook om de laadcapaciteit bij mensen thuis. Ook daarover moeten wij kunnen adviseren. “Ook het stellen van diagnoses wordt steeds ingewikkelder en complexer. Omdat wij een universeel bedrijf zijn, moeten we kennis hebben van alle merken. Het is onze taak om advies te geven en storingen op te lossen.”
“We pakken alles aan, van personenauto’s en bedrijfswagens tot campers”
Positieve reacties
Dat dat goed gaat, blijkt wel uit de reacties die klanten online geven. ‘Jeroen is altijd bereid om te helpen en mee te denken. Hij doet wat hij beloofd heeft’. En: ‘Jeroen is eerlijk en open over wat er wel en niet moet gebeuren en wat het gaat kosten. Hij investeert in het bedrijf en gaat mee met de nieuwste ontwikkelingen. Wij hebben geen klagen’, zijn bijvoorbeeld reacties. Het doet de eigenaar deugd. “Er komen regelmatig klanten het bedrijf binnen, die een probleem hebben met hun auto. Het is niet van belang om je eerst te melden of om een afspraak te maken. Deze persoonlijke benadering willen we graag behouden.” Alice vult aan: “Onze klanten komen vooral uit Tubbergen en omstreken. We hebben een vaste klantenkring, die hier ook al kwam toen Jan nog eigenaar was. Ze komen bij ons voor de gemoedelijkheid, de goede service en het vertrouwen. Ook komen er mensen van verder weg. Zo hebben we laatst nog een vrouw uit Oldenzaal geholpen. Die vroeg of we haar auto op konden halen voor een beurt. Dat is voor ons geen probleem.”
Vernieuwingen
De oude vertrouwde degelijkheid die het bedrijf al sinds de oprichting heeft, combineren Jeroen en Alice met vernieuwingen. Die pakken ze rustig en gedegen aan, niet rigoureus. Jeroen: “We zijn van een andere generatie, doen meer digitaal. Maar de persoonlijke benadering blijft. Die verwachten we bijvoorbeeld ook bij onze leerling monteur. Dat we erkend opleidingsbedrijf zijn, is weer een nieuwe stap in ons professionaliseringsproces.”
“Omdat wij een universeel bedrijf zijn, moeten we kennis hebben van alle merken”