aar steeds meer banken zich terugtrekken uit de haarvaten van de samenleving, daar timmert SNS lokaal nóg meer aan de weg dan voorheen. Vanuit thuisbasis Vriezenveen bestiert franchisenemer Gerard Zomer drie SNS-winkels. Zijn belangrijkste drijfveer? Het helpen van mensen. Particulieren, maar zéker ook ondernemers. Álle ondernemers. Want kleine ondernemers bestaan niet.
Hij studeerde HEAO Bedrijfseconomie in Enschede, werkte jarenlang bij de Rabobank en deed in de financiële wereld volop ervaring op met beleggingsadvisering, kredietbeoordeling en het geven van gedegen financieel advies. Vriezenvener Gerard Zomer kwam uiteindelijk terecht bij SNS. Hij richt zich graag op het ondernemerschap. En dat gewoon met een lokale vestiging waar je langs kunt gaan voor een goed adviesgesprek en een fijne bak koffie.
RegioBank
“Na ruim zeven jaar bij de Rabobank in Ootmarsum en Tubbergen kon ik uiteindelijk manager worden bij de Rabobank in Oldebroek”, vertelt Gerard Zomer. “Hoewel ik het daar echt naar mijn zin had, merkte ik dat ik toch iets miste. Ik wilde namelijk eigen baas zijn. Na bijna vijf jaar werd ik gevraagd om bij Jager Assurantiën (met vestigingen in Vriezenveen en Westerhaar, red.) te komen werken. In die periode hebben we daar de financiële dienstverlening flink uitgebreid en begonnen we zelfs met een RegioBank-filiaal in Vriezenveen.”
“Twenteranders willen geen gladde praatjes, maar iemand die écht luistert en een eerlijk verhaal heeft. Dát is SNS”
Eigen zaak
In 2010 kwam SNS op het pad van Gerard. “Nog steeds miste ik het échte ondernemerschap”, weet Gerard nog goed. “Toen ik gevraagd werd om bij SNS te komen werken, heb ik gezegd dat ik dat alleen wilde als franchisenemer. En zo is het toen ook gegaan. Ik weet dus wat het betekent om zelf ondernemer te zijn. Wat het is om een eigen zaak te hebben, om lastige keuzes te moeten maken en zelf risico te lopen. Inmiddels ben ik al ruim twaalf jaar als franchisenemer bij SNS actief en heb ik winkels in Vriezenveen, Nijverdal en Raalte.”
Persoonlijk gesprek
Dat Gerard zelf ondernemer is, is volgens hem dus een groot voordeel. “Als ondernemer weet je nu eenmaal waar collega-ondernemers tegenaan lopen. We geloven in een grondige aanpak, in oog voor de mens en in een persoonlijk gesprek”, aldus Gerard. “Uiteraard kunnen particulieren ook bij ons terecht, maar we richten ons zeker ook op mkb’ers en zzp’ers. Van die groeiende ondernemers hebben we er in Twenterand steeds meer. Die zijn ontzettend belangrijk voor de lokale economie.”
“Bij ons geen ‘computer says no’, maar kijken wat er wél kan”
Kijken wat er wél kan
“Kleine ondernemers bestaan niet!”, klinkt het stellig uit gerards mond. “Want hoe groot of klein het bedrijf van een ondernemer is, zegt niets over de dromen en ambities. We willen daar samen met de ondernemer naar kijken en dat begint met een persoonlijk gesprek. Met goede producten die meegroeien met het bedrijf. Met weten wat er speelt bij een ondernemer. Met verder kijken dan alleen naar de kille cijfers. Bij ons geen ‘computer says no’, maar kijken wat er wél kan.”
Tot 2 miljoen euro
Ondernemers lopen bij andere banken nog wel eens tegen grenzen aan. “Maar wij kénnen de ondernemers en hun verhaal”, legt Gerard uit. “Wij wéten wat hun plannen en ambities zijn. Wij bieden lokaal maatwerk. Bijvoorbeeld met een hypothecaire lening tot twee miljoen euro voor de aankoop of uitbreiding van een bedrijfspand. Maar ook met een zakelijk krediet of verzekeringen. Eigenlijk bieden we ondernemers alles op het gebied van betalen, sparen, lenen en verzekeren. We investeren in onze klanten en streven altijd naar een duurzame relatie.”
“Wij kennen de ondernemers en hun verhaal”
Eerlijk verhaal
Dat investeren doet SNS dus met persoonlijke aandacht? Gerard Zomer knikt. “Absoluut! We hebben gewoon een winkel in Vriezenveen waar ondernemers binnen kunnen lopen. Maar ze mogen ons ook bellen, mailen of appen. Bij ons heb je als klant een eigen persoonlijke adviseur, die gemakkelijk te bereiken is als je bijvoorbeeld vragen hebt. We zien elke ondernemer voor vol aan en kijken gewoon waar hij behoefte aan heeft. Twenteranders willen geen gladde praatjes, maar iemand die écht luistert en een eerlijk verhaal heeft. Dát is SNS.”