oals elke ondernemer heeft Ron Oude Nijhuis van De Pannenloods in Albergen, groothandel in bouwmaterialen, wel eens klanten met een betalingsachterstand. “Dat zijn er gelukkig niet veel,” zegt hij, “maar als zo’n situatie zich voordoet moet er wel wat gebeuren. Mijn vader ging vroeger dan zelf bij zo’n klant op bezoek, maar dat wil ik niet. Ik wil sowieso liever niet zelf achter mijn geld aan, dat schept een dilemma. Enerzijds heb je gewoon recht op het geld, anderzijds loop je het risico een klant kwijt te raken. Daarom werk ik samen met IkinkBekman. Gelukkig heb ik hen niet vaak nodig, maar als ze in actie komen, doen ze het goed. Ze zijn belangrijk voor ons”
Gerrit Jan Bekman en Frank Ikink vormen samen IkinkBekman Incasso & Gerechtsdeurwaarders, gevestigd aan Twentepoort Oost in Almelo en met klanten door heel Nederland. Ze hebben hun roots in Twente en hebben meer dan twintig jaar ervaring in de incasso- en deurwaardersbranche. Met die ervaring vormen ze voor veel mkb-ondernemers een betrouwbare partij die hulp biedt bij het innen van openstaande vorderingen. Daarbij nemen ze hun klanten alles uit handen, van minnelijke tot gerechtelijke incasso’s. Bekman: “Eerst nemen we contact op met degene die niet betaalt en proberen we de reden daarvan te achterhalen. Vaak komen we ter plaatse tot een oplossing waarna de desbetreffende ondernemer overgaat tot betaling van de factuur. Kan hij of zij niet betalen, dan zoeken we naar een passende oplossing. Wil hij of zij niet betalen, dan moet er een vervolgstrategie besproken worden, uiteraard in samenspraak met de klant.” Oude Nijhuis: “Dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen en gelukkig komt het, althans bij ons, niet vaak voor. En als het voorkomt, gaat het meestal om eenmalige klanten. Van mijn vaste klanten weet ik in het algemeen wel wat ik aan hen heb.”
Betalingsmoraal
Bekman vervolgt: “We hebben het sinds corona drukker gekregen, omdat bedrijven die overheidssteun hebben gekregen nu moeten terugbetalen en dan gaan sommigen keuzes maken, wat ten koste kan gaan van hun klanten. De inflatie en de prijsstijgingen hebben ook een negatieve invloed. Nu is het niet zo dat elke incasso slaagt, maar in het algemeen komt er wel een oplossing. Verder speelt de betalingsmoraal ook een rol en dan doel ik met name op de betalingstermijn. Die is in de bouwwereld bijvoorbeeld zestig à negentig dagen. Dat vind ik vreemd, net zoals ik het vreemd vind dat door veel ondernemers te snel wordt geaccepteerd dat klanten het moeilijk hebben. Als ik een nieuwe auto koop en ik betaal niet, dan zal de dealer misschien begrip hebben, maar hij zal zijn geld zeker opeisen. En terecht.”
“Zet aan de voorkant heel duidelijk op papier wat de gemaakte afspraken zijn”
Duidelijke afspraken vooraf
Om die redenen dringt Bekman aan op het maken van duidelijke afspraken vooraf: “Zet aan de voorkant heel duidelijk op papier wat de gemaakte afspraken zijn en vermeld een redelijke betalingstermijn en wat de handelingen zijn wanneer die termijn wordt overschreden. En daar moet je je als ondernemer ook echt aan houden. Dus meteen bellen, netjes vragen wat er aan de hand is en proberen er op dat moment uit te komen. Lukt dat niet, geef dan aan wat de vervolgstappen kunnen zijn en welke extra kosten die met zich mee kunnen brengen. Met andere woorden, creëer duidelijkheid. Als je dat niet doet, blijft de factuur doorgaans gewoon liggen, onderop de stapel. Werkt zo’n snelle persoonlijke en oplossingsgerichte benadering niet, dan zijn wij er als IkinkBekman om de koe bij de hoorn te vatten.”
“Communicatieve skills zijn erg belangrijk in ons werk”
Altijd een oplossing proberen te vinden
Het werk van Gerrit Jan Bekman is niet altijd leuk, met name wanneer het noodzakelijk is om betaling af te dwingen via de rechter en bij beslagleggingen. Bekman: “Dat komt inderdaad wel eens voor, maar die situaties blijven uitzonderingen. In het algemeen is ons werk afwisselend, mooi en zeker ook dankbaar. We komen immers om advies te geven en een oplossing te vinden, al dan niet met doorverwijzing naar instanties zoals het ROZ. Heel vaak lukt het ook om een oplossing te vinden. Dan is de ondernemer in kwestie opgelucht en blij en dat geldt natuurlijk ook voor onze opdrachtgever, die immers zijn geld krijgt. Om een oplossing te vinden heb je uiteraard juridische kennis nodig, maar de communicatieve skills zijn in wezen nog belangrijker. Al met al is ons werk spannend en uitdagend, want je wilt in principe maar één ding en dat is beide partijen tevreden stellen.” Ron, tot slot: “Het fijne van IkinkBekman is daarbij dat ze echt een Twents bedrijf zijn met een no nonsense en menselijke benadering. Bovendien heb je bij hen alle facetten van hun dienstverlening onder één dak en wordt alles, met korte lijnen, van a tot z geregeld. Ik ben erg blij met deze samenwerking.”