Op 15 oktober hebben we gevierd dat Huiskes-Kokkeler vijfenzeventig jaar Volkswagen-dealer is”, zegt manager Volkswagen Mike Oude Nijhuis. “Dat was een mooi jubileumevent met een Volkswagen Rally als hoogtepunt.” Salesmanager VW bedrijfswagens Michel Tijink voegt daaraan toe: “Het was prachtig om mee te maken hoe zo’n vijfenzeventig equipes met alleen maar Volkswagens, van oud tot nieuw, van start gingen bij ons Bedrijfswagencentrum en eindigden bij de VW-showroom na een uitdagende tourrit door het mooie Twente.”
“Wat daarbij opviel”, zegt Mike, “is dat er veel mensen meededen die al heel lang Volkswagen rijden. Hoewel, zo gek is dat eigenlijk niet, want de merkvastheid van Volkswagen is door de jaren heen altijd groot geweest. Dat is ook niet veranderd van de intrede van de elektrificatie. Mensen zijn graag bereid van een benzine- of diesel-Volkswagen over te stappen op een hybride of elektrisch model.”
Elektrisch neemt een grote vlucht
“Daarbij hebben wij als sales managers een belangrijke taak”, zegt Mike, die evenals Michel zo’n twaalf jaar geleden bij Huiskes-Kokkeler is begonnen. “Je merkt dat veel klanten, zowel particulieren als ondernemers, vragen hebben die wij moeten kunnen beantwoorden. Dan kan het gaan over de kosten in relatie tot de aanschafprijs, de levensduur van de accu, de actieradius, het onderhoud, enzovoorts. We nemen de klant mee aan de hand, leggen alles goed uit en proberen de aarzelingen die er nog zijn weg te nemen. Michel: “En Volkswagen heeft steeds meer mooie en betrouwbare hybride en elektrische modellen van hoge kwaliteit. Alles bij elkaar leidt dat ertoe dat de verkoop ervan in hoog tempo toeneemt. Neem bijvoorbeeld de nieuwe elektrische bedrijfswagen ID. Buzz Cargo waar grote vraag naar is. Een prachtige bus met een actieradius van meer dan vierhonderd kilometer, een snellaadtijd van dertig minuten tot tachtig procent en met zeven jaar onderhoud inbegrepen.”
“De verkoop van hybride en elektrische auto’s neemt in hoog tempo toe”
Begrip voor de leveringsproblemen en alternatieven
Er worden bij Huiskes-Kokkeler duizenden Volkswagens per jaar verkocht. “Dat zouden er nog meer kunnen zijn”, zegt Mike. “Maar we kennen de problemen waar de hele markt mee te maken heeft vanwege corona en de oorlog in Oekraïne, waar veel onderdelen vandaan komen. En ook de levering van chips uit China gaat niet van een leien dakje.” “Maar”, aldus Michel, “consumenten begrijpen deze problemen wel en ze kunnen het geduld opbrengen. En bovendien zorgen we er bij Huiskes-Kokkeler voor dat we alternatieven aanbieden. Een voorbeeld is het DriveFast-concept, waarmee je ter overbrugging een half jaar voor een relatief klein maandbedrag een jong gebruikte auto kunt rijden.”
Leidende positie verder versterken
Elektrificatie en de ontwikkeling van digitale technologie zullen dus voor een belangrijk deel de verdere toekomst van Huiskes-Kokkeler bepalen. Mike: “Dat is inderdaad niet tegen te houden en de mindset van consumenten raakt er ook steeds beter op ingesteld. De verkoopaantallen van elektrische auto’s zullen hard toenemen en daar zal Huiskes-Kokkeler zich continu op moeten instellen.” Michel: “Daarnaast zal Huiskes-Kokkeler steeds completer worden in mobilteitsoplossingen. Met onze vijf dealerschappen, het grote aantal vestigingen en het complete aanbod, van verkoop tot lease en van onderhoud tot autoschadeherstel, zal Huiskes-Kokkeler de leidende positie in de regio als grootste aanbieder van mobiliteit verder versterken.”
“Huiskes-Kokkeler zal de leidende positie in de regio als grootste aanbieder van mobiliteit verder versterken”