ccountant een saai, stoffig beroep? “Integendeel,” vindt Gerbert-Jan Hendriksen, directeur van Hendriksen Accountants en Adviseurs. “Ons vak omvat veel meer dan alleen administratie- en belastingzaken. Ieder bedrijf heeft een eigen, unieke identiteit. Daar proberen we zo goed mogelijk op in te spelen, zowel op economisch en administratief als sociaal gebied. Van trekker tot Tesla parkeert hier voor de deur. Die diversiteit van onze klanten maakt ons werk iedere dag weer uitdagend en afwisselend.”
Gerbert-Jan kreeg het vak met de paplepel ingegoten. Zijn vader Gerrit nam in de jaren ’70 een administratiekantoor in Tubbergen over. De verhalen die hij thuis vertelde, inspireerden zijn zoon om in vaders voetsporen te treden. In 2000 kwam Gerbert-Jan bij in de zaak waar hij in 2009 algemeen directeur werd.
Specialisaties
Hendriksen Accountants en Adviseurs, met inmiddels vestigingen in Tubbergen, Almelo, Rijssen, Oldenzaal, Hardenberg en Enschede, ontwikkelde zich in 50 jaar tijd tot een gerenommeerd familiebedrijf dat regionale bekendheid geniet. “We houden ons bezig met cijfers maar vooral met de klant,” benadrukt Gerbert-Jan. “In de loop der jaren zijn we veel breder gaan werken. Onder meer met specialisaties op het gebied van corporate finance, - activiteiten en advisering die betrekking hebben op het totale kapitaal van een onderneming - en bedrijfsfinanciering. Onze rol van adviseur wordt daardoor steeds belangrijker en uitgebreider.”
Klanttevredenheid als grootste ambitie
Ondanks de jarenlange staat van dienst waakt Gerbert-Jan voor bedrijfsblindheid. “Voor ons is het belangrijk om te weten wat de klant verwacht,” legt hij uit. “Dat is voor ons het startpunt: wat gebeurt er binnen de onderneming, waar liggen de risico’s en de kansen voor de ondernemer. Daarom houden we elke twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek. Onze ambitie is om in 2022 het best gewaardeerde kantoor in de regio te worden. Die tevredenheid streven we ook na onder onze medewerkers. We zijn een familiebedrijf en gaan ook zo met elkaar om. Dat maakt ons uniek. Samen gaan we voor maximaal rendement voor de onderneming en de ondernemer.”
Petje af voor ondernemers in coronatijd
Helemaal sinds Covid-19 z’n tentakels wereldwijd heeft uitgespreid merkt Gerbert-Jan het belang van goed klantencontact. “Bijna iedereen kijkt door deze situatie anders naar zijn bedrijf,” ervaart hij. “Na de eerste schrik werd er gelijk gezocht naar oplossingen en ideeën. Creativiteit, flexibiliteit en doorzettingsvermogen vieren momenteel hoogtij onder ondernemers. Daar neem ik mijn petje voor af. Tegelijkertijd staan wij naast onze klanten en denken wij met hen mee. Soms willen ze gewoon even sparren of hun verhaal kwijt. Vanuit onze sociale functie bieden wij uiteraard een luisterend oor. We doen veel meer dan rekensommen en overzichten maken. Dus, accountant een saai, stoffig beroep? Integendeel!”