Ik ben een ecologisch type, vegetariër en fan van de Partij van de Dieren”, vertelt ze halverwege het gesprek. Op dat moment heeft ze al van alles verteld over haar bedrijf, dat eigenlijk als een anti-vervelingsproject begon in coronatijd. Maar zo langzamerhand is het Betonlook van Judith Poppe, want over deze Rijssenaar hebben we het, uitgegroeid tot een professionele webshop met vrijwel alleen ecologisch verantwoorde verfsoorten.
Jarenlang werkte ze in de zorg en maatschappelijke dienstverlening, lange tijd als ambulant hulpverlener. Geen commercieel werk. Tegenwoordig heeft Judith dus haar eigen webshop en móet ze wel commercieel zijn. Of valt dat wel mee? We gaan op onderzoek uit.
Showroom
Hoewel Betonlook vooral een webshop is, heeft het bedrijf ook een fysieke showroom. Die is gevestigd aan de Kryptonstraat in Rijssen. Daar is het met name in het weekend druk, vertelt Judith. Met Twentenaren, verwacht je dan misschien meteen. Het tegendeel is echter waar. “Er komen juist veel mensen uit het westen van het land naar ons toe, om het product in het echt te zien. De meeste mensen die langskomen, komen van ver, uit bijvoorbeeld Haarlem of Alkmaar.”
“We zijn in Twente nog niet zo bekend”, had ze aan het begin van het gesprek al verteld. “Juist in grote steden als Rotterdam, Amsterdam en ook Antwerpen koopt men ons product.” Klanten die via de webshop de verfartikelen kopen, kunnen voordat ze een definitieve bestelling plaatsen eerst een aantal verfstalen aanvragen. “Zo kunnen ze ook kijken welke kleur goed bij hen past.”
“Juist in grote steden als Rotterdam, Amsterdam en ook Antwerpen koopt men ons product”
Groene verf
In totaal levert Betonlook acht soorten verf: betonlook, kalkverf, metallic verf, krijtverf, melkverf, leemverf, buitenverf en structuurverf. De betonlookverf en kalkverf hebben vergelijkbare resultaten op wanden en meubels, maar de kalkverf is honderd procent natuurlijk, milieuvriendelijk en recyclebaar. “Maar ook de betonlookverf is nagenoeg van natuurlijke producten gemaakt. Het is een groene verf, ook als je voor een andere kleur kiest”, glimlacht Judith, terwijl ze hond P. Diddy op de arm neemt. Het beestje is een attractie op zich en geeft extra kleur aan een showroombezoek.
Ook leem- en melkverf zijn vergelijkbaar met elkaar, vertelt Judith. “Alleen is melkverf gemaakt van melkpoeder en leemverf van leempoeder. In tegenstelling tot betonlook en kalkverf kun je ze niet in vochtige ruimtes zoals de badkamer toepassen. Metallic verf kun je wél in de badkamer doen, maar níet in het douchegedeelte.” De buitenverf die Betonlook.nl op de markt brengt geeft schuttingen, muren, gevelbekleding en zelfs buitenmeubels een nieuwe kleur.
“Doordat we de stalen die we versturen zelf met de hand beschilderen, ontstaat er ook echt een persoonlijke touch”
Gebruiksvriendelijke webshop
Het bedrijf begon uit verveling in coronatijd. Eigenlijk was het een idee van haar vriend, Rutger Nieuwenhuis en schoonvader Karel Nieuwenhuis. “Hij is altijd een van de eerste met nieuwe trends. Hij kwam met het idee.” Een echt familiebedrijf, dus. “We hebben eerst een standaard webshopje gemaakt, allemaal best amateuristisch. We stuurden vierkante emmers met verf op en een zakje pigment er bij, zodat mensen dat zelf konden mengen. Maar het sloeg erg aan, zo goed dat we na een half jaar al personeel moesten aannemen. Vervolgens hebben we een gebruiksvriendelijke webshop laten maken, waarbij we de verf ook kant-en-klaar lieten mengen. Dat was het echte succes. We ontwikkelden onze eigen kleuren en presenteerden die op Instagram. Daar lieten we ook zien hoe je het aanbrengt met filmpjes en hoe je je huis ermee kunt stylen.”
“Het sloeg erg aan, zo goed dat we na een half jaar al personeel moesten aannemen”
Influencers
Zelfs in het buitenland kregen ze succes. “We zochten contact met influencers.” Volgens Judith is het grote succes vooral dat ze zich puur richten op de particuliere markt. “Je vindt ons product niet bij de bouwmarkt, maar het is wel echt een doe-het-zelf-product. Doordat we de stalen die we versturen zelf met de hand beschilderen, ontstaat er ook echt een persoonlijke touch.” Het enthousiasme over het product is groot bij de onderneemster. En ze gaat voor kwaliteit. “Die kunnen we ook garanderen. We verwerken de kleuren machinaal, mensen hoeven dat thuis niet meer zelf te doen. En op de site kunnen ze precies uitrekenen hoeveel verf ze nodig hebben voor bijvoorbeeld de wanden die ze willen verven. En als we naar de prijsstelling kijken, dan zitten we in het middensegment. Eigenlijk is het voor heel veel mensen geschikt. En komen ze hier in het weekend langs, dan hebben we zoveel basis-ingrediënten op voorraad dat we het meteen kunnen maken.”
Kortom: een goed doordacht concept. Commercieel, met een groen kleurtje. Judith en haar Betonlook, die geven het begrip duurzaamheid een kleur. Welke je ook maar wilt.