eel veel ondernemers beginnen met iets, omdat ze dat leuk vinden. Maar op een gegeven moment moet er een factuur de deur uit. Of er komt een rekening binnen. Ze moeten met personeel aan de slag. Allemaal randzaken waar ze geen zin in hebben, maar ze moeten wel gebeuren. Totdat de ondernemer alleen nog maar met die randzaken bezig is. Op dat moment is Randzaak nodig.
In 2008 startte Randzaak, als zelfstandig administratiekantoor. Financieel specialist Eddy Sieverink en mede-oprichter en financieel specialist Jan Asma spreken in hun kantoor - op een strategisch slimme positie aan de Thorbeckestraat in Oldenzaal - over de ambities van hun bedrijf en vooral over wat ze voor hun klanten kunnen doen. De oorsprong van de naam is uit de eerste quote van Asma al wel duidelijk, maar zijn bedrijf is niet zomaar een administratiekantoor.
Klanten verder brengen
Eddy: “Voor een ondernemer is het belangrijk dat jij snapt waar zijn winsten in weg vallen en waar zijn verliezen in zitten. Dat hij snapt wat er in zijn bedrijf speelt. Een regulier administratiekantoor kijkt naar de omzet, de btw en de jaarrekening. Wij koppelen daar veel meer gegevens aan, zodat je echt grip krijgt op je bedrijf. Ja, wij vinden administratie leuk. Maar we zien het ook als noodzakelijk om een klant verder te brengen. Veel accountantskantoren zijn bezig om mkb-klanten af te stoten. Wij verwelkomen ze graag, omdat juist mkb’ers een goede sparringpartner zoeken.” Het eerste wat Randzaak doet bij een nieuwe klant is, uiteraard, de boekhouding op orde brengen. En dan hebben ze het over de complete boekhouding, inclusief bijvoorbeeld omzetbelasting, urenregistratie en facturering. Eenmaal compleet en draaiend, kan de ondernemer veel zaken zelf doen met een online pakket.
“We zien het als noodzakelijk om een klant verder te brengen”
Witte olifant
Maar daarna begint de meerwaarde van Randzaak pas écht, want dit zijn dingen die accountants en andere administratiekantoren natuurlijk ook bieden. Jan: “We gaan overzicht creëren met managementinformatie, analyse en fiscale adviezen. Met hulp van een dashboard, zodat de ondernemer zelf weet waar hij staat. Maar ook proactief, door te sturen op resultaat, zoals we dat noemen.” “We zitten geregeld met klanten om tafel”, vertelt Eddy. “En ze mogen hier ook altijd langskomen. Cijfers zijn belangrijk, maar nog belangrijker zijn tenslotte de mensen achter de cijfers. De ondernemers, maar ook de medewerkers. We willen de witte olifant in de grijze kudde zijn, écht het verlengstuk van de ondernemer.” Jan komt met een voorbeeld van een klant die zat te stoeien over zijn vraagprijzen. “Hij drukte die prijs uit in centimeters. Iets van honderd centimeter was ook honderd keer zo duur als een product van één centimeter, simpel gezegd. Maar: aan dat product van één centimeter voegde hij veel meer waarde toe; dat kostte hem veel meer tijd en aandacht. Dat konden wij voor hem inzichtelijk maken en zo kon hij veel beter zijn prijs bepalen. Nu haalt hij door dezelfde werkzaamheden te doen dan voorheen veel meer omzet, omdat hij zijn werk beter calculeert en meer marge maakt.”
Meerwaarde voor een bedrijf
“Het is heel gaaf om te zien dat dit zo werkt”, zegt Eddy. “Zo ben je echt een meerwaarde voor een bedrijf. Doordat wij echt gespecialiseerde mensen in dienst hebben, gericht op het opzetten van administraties die meerwaarde hebben voor de klant, zijn wij in staat een veel beter inzicht te geven in de gang van zaken binnen het bedrijf van onze klant. En daardoor veel beter inspelen op de vraag van de klant. Wat wil hij zien in zijn administratie? Door de kennis van de administrateur, de fiscalist, de controller die we hier in dienst hebben, te combineren, leveren we een compleet plaatje af, dat past bij de onderneming van de klant.” En dan hebben ze het liefst ondernemers die vooruit willen, die met een stip op de horizon willen werken. “Dan kunnen we daar samen naartoe werken. Als je als ondernemer dat doel niet hebt, dan heb je ook niets om naartoe te groeien. Dan kun je dus niet doelgericht werken, maar je kunt nog steeds een prima ondernemer zijn.”
“Het belangrijkst zijn de mensen achter de cijfers”
Zelf óók groeien
Zelf groeit Randzaak ook. Inmiddels werken er twaalf mensen voor het bedrijf en is het aantal disciplines ook steeds meer gegroeid. Andoorn administratie en advies en Ter Braak Administrations werden overgenomen en ook Web Administraties valt inmiddels onder de Randzaak-paraplu. Eddy: “Zo hoef je een fiscalist bijvoorbeeld niet je hele administratie te laten doen, want dat is jammer geld. We hebben veel disciplines en expertise in huis en we blijven onze kennis verrijken door verschillende cursussen en opleidingen te volgen. Dat hoort bij ons vak, zo behalen wij resultaat. En dan maakt het voor ons niet uit of een klant in Oldenzaal, Denekamp of Borne zit, trouwens. We zijn actief in heel Twente.”