chter de vele gezichten van het internet loop je grote kans een product of een dienst van Brosis IT tegen te komen. Al sinds de opkomst van het internet in de jaren negentig zijn Richard en Jenny Hilberink een begrip. Ze gaan mee met de nieuwste trends en ontwikkelingen maar anticiperen ook op wat komt en wat nodig is in een samenleving waarin het digitale een cruciale en onmisbare rol speelt.
Omstreeks 1984 kocht Richard stiekem zijn eerste computer: “De Atari computer werd met grote argwaan bekeken. Voordat je een simpel spelletje kon spelen, moesten er eerst ontelbare regels programmeercode worden ingetypt. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Maar gaandeweg werden mensen in mijn omgeving positiever.” Er waren toen nog geen opleidingen voor de IT branche,” zegt Richard, “maar via beperkte cursussen die wel beschikbaar waren heb ik me de materie eigen kunnen maken. In 1989 ben ik mijn eerste automatiseringsbedrijf begonnen: Ricom (Richard Computers) Automatisering.”
Brosis IT diensten
Richard: “Jenny en ik besloten in 1995 een andere uitdaging aan te gaan. Ricom Automatisering werd verkocht, maar de interesse voor IT bleef. Een jaar later kwam ik in aanraking met de nog onbekende wereld van het internet. Ik vond de techniek erachter en de manier waarop websites gebouwd worden intrigerend. Ik besloot zelf een website te bouwen. Lokale ondernemers raakten steeds meer geïnteresseerd en meldden zich. Samen met mijn zus Inge startte ik in 1998 een bedrijf dat websites bouwt, de basis van Brosis IT diensten, waarbij Brosis staat voor Brother en Sister. Onze eerste werkzaamheden waren het maken en onderhouden van websites en het geven van computertrainingen. Inge kreeg echter een goede baan aangeboden en verliet een jaar later Brosis. Vanaf dat moment is Jenny fulltime bij Brosis gaan werken, inmiddels al tweeëntwintig jaar.” Jenny en Richard werken nauw samen met diverse professionals om het dienstenpakket zo breed mogelijk te houden. Jenny: “We kunnen natuurlijk niet alles zelf, maar het belangrijkste is dat wij altijd het aanspreekpunt zijn voor onze klanten.” De diensten werden snel flink uitgebreid. “We gingen logo’s en huisstijlen ontwerpen en de verkoop van hardware kwam erbij. Ook webhosting, de plek die een website en e-mail hebben ergens op het internet, pakten we op. We bieden eigenlijk alles om klanten te ontlasten met één aanspreekpunt voor alles omtrent automatisering.” Dat maakt Brosis een totale IT-dienstverlener. De kerntaken zijn inmiddels wel een beetje verplaatst. Zowel voor het MKB en overheidsinstellingen verzorgt Brosis websites, domeinnaamregistraties, webhosting, email en clouddiensten zoals Microsoft 365 en SSL-certificaten. Richard: “Het samenwerken in de Cloud is sinds corona nog belangrijker geworden. Maar ook veilig werken is een must. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat Microsoft de back-ups van Microsoft 365 volledig verzorgt, maar die blijken niet voldoende te zijn. Brosis heeft hier hele mooie en betaalbare oplossingen voor.”
“We bieden een totaalpakket om klanten te ontlasten omtrent automatisering”
Eigen website beheren met Site to Edit
Richard: “Site to Edit, vrij vertaald Site om te Bewerken, is een door onszelf ontwikkeld softwarepakket waarmee iedereen heel eenvoudig zijn website en webshop kan beheren, in tegenstelling tot veel opensourcepakketten als Wordpress en Joomla. Mocht je met Site to Edit toch ergens niet uitkomen, dan is dat geen probleem want support is in ons abonnement verwerkt. Net als de webhosting, technisch onderhoud, updates en nog veel meer. Wij werken dagelijks aan het verbeteren van dit systeem. Vroeger kon je alleen maar de tekst aanpassen, tegenwoordig de gehele website. En of je nu een grote webshop hebt of een informatieve website, met Site to Edit kun je dit regelen. En wat nog niet mogelijk is, kunnen we des- gewenst op maat maken.” Ook het beheer van de website kan Brosis geheel verzorgen.
Vernieuwingen
Jenny: “We hebben begin dit jaar een IT bedrijf overgenomen waar naast webhosting en domeinnaamregistraties ook VoIP-diensten worden geleverd. VoIP (Voice over Internet Protocol) is bellen via het internet. Zo maken wij het werken in de Cloud nog gemakkelijker.” Richard: “Een ander voorbeeld van vernieuwing dit jaar is de Multihosting dienst, die we samen met onze datacentrum-partner InterDC hebben ontwikkeld. De Multihosting dienst zorgt ervoor dat de gegevens van een website realtime over verschillende locaties wordt gekopieerd. Mocht er een technische storing zijn in één van de vier datacentrumlocaties dan wordt de website binnen enkele seconden overgenomen op een andere server.”
Twents karakter benadrukken
Richard en Jenny profileren Brosis als ‘Brosis.nl, webdesign en hosting uit Twente. Vanwaar dat ‘uit Twente’? Richard: “We werken weliswaar door heel Nederland, maar willen onze Twentse nuchterheid, bescheidenheid en betrokkenheid benadrukken. We merken dat ook klanten buiten Twente deze instelling prettig vinden. Onze klanten mogen zich bij ons thuis voelen, zoals wij ons ook in Twente én in de lokale gemeenschap thuis voelen. Daarom zijn we bijvoorbeeld lid van de ondernemersvereniging Mans, een fijne, leerzame en gezellige netwerkclub. Ook sponsoren we lokale sportverenigingen en de Verjaardagsboxtubbergen.nl. Dit soort betrokkenheid hoort er gewoon bij.”