8/8/2024

Podcasts: niet meer weg te denken

Podcasts: niet meer weg te denken

Jouke Zomer
Jouke Zomer
Jouke Zomer
Vriezenveen | Nederland

Podcasts: niet meer weg te denken

Podcasts: niet meer weg te denken

T

egenwoordig luisteren mensen steeds vaker podcasts, tot een paar jaar geleden ondenkbaar. De podcast kreeg je niet gemakkelijk op je MP3 speler en de batterij ging misschien twee uur mee. Via  de radio moest je wachten op een interessant onderwerp en werd de podcast onderbroken door blokken reclame. Frustrerend. Maar sinds de podcast via een MP3 speler of rechtstreeks via het internet op de telefoon afgespeeld kan worden, wint hij flink aan populariteit en is niet meer weg te denken uit het medialandschap. Desondanks staan we nog steeds maar aan het begin van het podcast-tijdperk.

Het luisteren van een podcast is laagdrempelig. En er is niets dat je nog tegenhoudt om zelf een podcast te maken. Apparatuur omk op te nemen en te editen is volop aanwezig en er bestaan mogelijkheden om je podcast goed te vermarkten. Je kunt zelfs met je telefoon opnemen. Alleen je zult zelf over de drempel moeten stappen om dat daadwerkelijk te doen. Want daar zit vaak de crux

Eerst een goed plan maken

Wil je het echt goed doen, dan moet je eerst een goed plan maken. Wil je als ondernemer een podcast opnemen, dan moet je weten wat je ermee wilt bereiken. Wie zijn de luisteraars, welke waarde lever jij hun en hoe zorg je ervoor dat ze fan worden? Welke bijdrage levert de podcast aan jouw bedrijfsdoelstellingen en kun je er impact mee maken? Daarnaast moet je het ook leuk vinden. Het is even wennen om je eigen stem terug te horen, maar dat gaat snel genoeg. Voor andere mensen is jouw stem niks nieuws. Heb je inmiddels een idee voor een podcast, dan komt het moeilijkste: over de psychologische drempel stappen. Simon Sinek zei: ‘Words may inspire but only action creates change’. Je zult nog duizend vragen hebben, maar ook duizend ideeën. Laat je er dan nog meer van overtuigen dat podcasts een gouden stap voor jouw organisatie kunnen zijn.

Zes belangrijke voordelen
  1. Branding (Personal brand)

In een podcast laat je zien wie jij bent en waar je voor staat, waardoor mensen een beeld van jou vormen. Dat is wat mensen willen. Je verstevigt je merk en de perceptie ervan. Neem je een podcast op, dan zullen mensen hem luisteren voordat ze met je in gesprek gaan om een goed beeld te krijgen. Andersom werkt het ook. Luisteraars zijn potentiële klanten of partners. Ze willen in gesprek gaan omdat ze een goed beeld van jou en jouw bedrijf hebben gekregen.

  1. Waardevolle content

Podcasts worden anders geconsumeerd dan bijvoorbeeld blogs of social posts die direct geconsumeerd worden. Met podcasts beland je meestal op een backlog met te luisteren afleveringen. Dat luisteren vindt plaats tijdens bijvoorbeeld het wandelen, het autorijden of het sporten. Het geeft dus een complementair bereik aan alles wat je al doet aan branding en marketing. Het zet zelfs aan tot het consumeren van meer content over jouw bedrijf of het onderwerp.

  1. Expert status

Omdat de podcast een focuskanaal is, moet de luisteraar goed opletten. Hierdoor kun jij dieper op de materie ingaan. Je hebt circa veertig minuten om de aandacht van de luisteraar helemaal voor jezelf te hebben. Vergelijk het met scrollen op TikTok of Instagram: één podcast-luisteraar staat gelijk aan honderd of misschien wel duizend mensen die voorbij scrollen. Combineer je beide kanalen, dan levert dat een win-win op. Vandaar alle ‘shorts’ die tegenwoordig voorbij komen op de socials.

  1. Delen van kennis

Demand Generation is de vorm van marketing van deze tijd. Stel je kennis beschikbaar waardoor je bewustzijn en interesse in producten en diensten toenemen door een breder publiek. Je bent top of mind op het moment dat jouw product nodig is. Het werkt dus goed om op de langere termijn nieuwe klanten aan te trekken en verkoopkansen te genereren. Een podcast kan een zeer mooi onderdeel van de strategie zijn.  

  1. Groei van je netwerk

Onbewust groeit je netwerk. Mensen gaan je volgen op Linkedin, maar wanneer ze waarde zien in wat jij zegt, zullen ze je ook eerder aanspreken; tijdens events of via een bericht of e-mail. Ook zul je zonder dat je het weet aangeraden worden, waardoor ook weer nieuwe links ontstaan.

  1. Visie en missie

In een podcast krijg je echt de kans om jouw visie en missie uit te dragen. Wanneer luisteraars hierop aanhaken, worden ze geen klanten maar fans.

Brandcast

Brandcast is de podcast van Ondernemersmagazine. Presentator Rik Nijkamp praat met ondernemers over hun drijfveren, passies, visies op de toekomst, geheimen achter succesvol ondernemen, tippingpoints, faalmomenten, etcetera. Wat zijn ondernemersgeheimen die normaal niet uit de Brandcast komen?

Seizoen twee bestaat uit zes afleveringen waarvan de eerste vier reeds opgenomen zijn. In de eerste aflevering is Jouke Zomer, een van de makers en bestuurders van Ondernemersmagazine, te gast voor een gesprek over onder andere zijn keuze om Ondernemersmagazine te starten, de keuze voor een coöperatie en zijn tippingpoints. En hij verklapt wat zijn grootste misser als ondernemer is geweest.

In aflevering is Jan Hein Droste van Event Creators en Gartenträume te gast.Hij vertelt over wat hem drijft. Hoe hij de toekomst ziet en ook vertelt hij onder andere over de mooiste evenementen en beurzen  die hij samen met zijn team heeft mogen organiseren vanit Weerselo.

Ondernemersmagazine Twenterand
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Zilver als slimme investering

Door:
|
Fotografie:
1 min
|
Datum:
10/10/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators