lles zit hem in de details bij WatchInside, het horlogeatelier van Mark Braamhaar. Deze geboren Rijssenaar deed sinds zijn zeventiende in heel Nederland en daarbuiten ervaring op als horlogemaker en -reparateur, maar is nu terug op het honk. Mark en zijn team verrichten reparaties en onderhoud aan horloges in het midden- en hoge segment. Hij werkt in de oude werkplaats van zijn ouders, waar Mark zijn kennis en de liefde voor horloges inzet, die zijn opa ooit op hem overbracht.
WatchInside werkt voor alle grote Zwitserse horlogemerken, waaronder IWC, Omega en Cartier. Voor Panerai zijn ze zelfs de enige zelfstandig gecertificeerde reparateur in Nederland. Wanneer je het pand aan de Grotestraat binnenkomt, stap je in een lichte open ruimte, met zicht op het atelier. Heel bewust, vertelt Mark. “Ik wil dat klanten zien op wat we doen. Je geeft een mechanisch sieraad af, dan moet je vertrouwen hebben in de mensen waar je het achterlaat.”
Zorg voor je horloge
Mark vervolgt: “Je laat je auto jaarlijks keuren, waarom je horloge dan niet? Die draag je hele dagen bij je. We maken alles goed schoon en vervangen of repareren de slijtagegevoelige onderdelen. Het is daarbij belangrijk dat het onderhoud, en waar nodig de reparatiewerkzaamheden, worden uitgevoerd door een erkende en gecertificeerde expert. Je wilt niet weten hoeveel er mis gaat door gebrek aan onderhoud of gebruik van niet-originele onderdelen.”
“Je moet je horloge met vertrouwen kunnen afgeven”
Gedegen opleiding
“Ik heb het vak geleerd van mijn opa. Hij was mijn mentor, we hadden een sterke band.” Mark combineerde deze kennis met een opleiding tot goudsmid. Daarna volgde hij de vierjarige opleiding tot horlogemaker. Inmiddels heeft Mark ruim twintig jaar werkervaring. “Ik werkte negen jaar bij QWS in Oldenzaal, als horlogemaker en later als afdelingschef. Daar kwam ik met de aftersales in aanraking.” Vervolgens kreeg hij de mogelijkheid om een atelier op te zetten voor een juwelier in Arnhem. “Door de jaren heen heb ik enorm veel geleerd. Ervaring en kunde die ik nu met mijn klanten kan delen.” Vanuit zijn zolderkamer begon Mark voor zichzelf. Toen dat al snel meer dan fulltime werd, was het tijd voor een eigen pand. “Opa Struik was horloge- en klokkenmaker aan de Enterstraat. Toen mijn ouders de zaak overnamen, verhuisden ze naar deze locatie, op de hoek van de Grotestraat. En nu zit ik hier zelf”, vertelt Mark met gepaste trots.
Gecertificeerd aan het werk
Mark zit nooit stil. “Ieder merk heeft zijn eigen certificering, die je jaarlijks moet bijwerken. Daarbij werk je jezelf met levels omhoog. Je frist je algemene kennis op en we leren nieuwe producten kennen. Maar ook ons atelier wordt regelmatig gekeurd, bijvoorbeeld toen we eerder dit jaar TAG Heuer aan ons assortiment mochten toevoegen.” Inmiddels doorliep Mark alle levels. “Maar die ontwikkeling blijft belangrijk. Ik ga daarom binnenkort weer een week naar Zwitserland, waar ik samen met internationale collega’s word bijgepraat over de nieuwste mogelijkheden en producten.”
Modern werken met oog voor geschiedenis
Achter het atelier zijn hoogwaardige werkkamers gebouwd, met ruimte en aandacht voor hygiëne, nat/droog werk en de machinekamer. “Daar staat bijvoorbeeld een ultrasonische reinigingsmachine, een lapideermachine voor het polijsten en tourtabande, waarin we de banden opmaken en schoonmaken.” In het atelier staan grote ladekasten. Ze bieden ruimte aan duizenden kleine pakkingen en onderdelen. “We werken met mooie merken en prachtige moderne horloges. Maar ook voor de oudere, mechanische modellen hebben we de nodige uurwerkonderdelen beschikbaar. Zo kunnen we efficiënt werken. Dat scheelt kosten en tijd voor de klant.”
“Ik zit nu zelf in de oude werkplaats van mijn ouders”
Vertrouwen
Klanten uit heel Nederland en daarbuiten weten WatchInside inmiddels te vinden. “We werken samen met onze eigen merken, die mensen via hun website naar ons doorverwijzen, maar we voeren ook veel werk uit voor juweliers en handelaren. We zien daarbij ook dat de internetmarkt steeds meer opkomt.” Mark werkt alleen op afspraak. “Ik moet me kunnen focussen wanneer ik aan het werk ben. Goed onderhoud kost zo vier tot zes uur per horloge. Daarom doe ik alleen onderhoud en reparatiewerkzaamheden aan onze eigen merken en werk ik bijvoorbeeld niet met fashionhorloges. Op die manier kan ik goede kwaliteit blijven leveren.”
Binnenkijken bij WatchInside
Mensen gaan bij vragen of klachten over hun horloge vaak automatisch terug naar de plek van aankoop. “Tegelijk zijn er nog maar drie grote juweliers in Nederland met een eigen horlogemaker. Dat betekent dat de meeste juweliers het horloge moeten opsturen. De klant is daarna het zicht kwijt op wat ermee gebeurt. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we open en zichtbaar werken. Ik wil onze klanten het vertrouwen geven, dat ze weten en zien waar hun horloge is. Wie eraan werkt. Wij zijn WatchInside.”