e denkt bij het lezen van de kop boven dit artikel dat iemand zich lichtelijk heeft vergist. Maar niets is minder waar. Want volgens Maarten Gerritsen (27), eigenaar en medeoprichter van Mount Data, kunnen ze wel degelijk iets zeggen over de toekomst van een bedrijf. Nee, niet vanuit een glazen bol, maar uit de bergen data waarover iedere onderneming tegenwoordig beschikt. Je moet alleen weten hoe. En dat weten ze bij Mount Data als geen ander.
Mount Data bestaat nu drie jaar en is op gericht door Maarten en Anne de Lange, beiden voormalige collega’s bij Coulisse. Zij werkten er destijds samen aan een project om vanuit bedrijfskundig en bedrijfseconomisch perspectief te achterhalen welke info er nodig is om meer sturing te kunnen geven aan de bedrijfsprocessen en van daaruit een vertaalslag te kunnen maken naar inzichten die van belang zijn voor bijvoorbeeld voorraadbeheer of sales. “Hoe lang ligt een artikel in de schappen, wat kost dat, is het nog wel rendabel en heb je wel voldoende voorraad als er op dat moment een grote vraag is. Trends in je verkopen bij klanten zichtbaar maken. Als klant A hetzelfde profiel heeft als klant B en tóch zit er verschil in de artikelen die men koopt, wat maakt dan dat verschil? En is dat wellicht een extra sales kans? Bakken met data werden aangeleverd, maar wij zagen wél wat we daarmee konden, mede dankzij onze verschillende achtergronden, namelijk financieel en technologie. Wij creëerden daarmee onze meerwaarde als spil tussen business in IT. En zo kwamen we op het idee om hier samen een eigen business van te maken”, steekt Maarten van wal.
De sjerpa’s van Mount Data
Inmiddels heeft Anne Mount Data echter verlaten. Maarten: “Haar passie bleek toch meer te liggen bij het zelfstandig ondersteunen van organisaties op het vlak van ‘business control.” Maar het bedrijf is daarnaast de afgelopen jaren dan ook gestaag gegroeid en er zijn nu vier mensen werkzaam als Bedrijfskundig Dataspecialist. Of sherpa’s, zoals Maarten zichzelf en zijn collega’s noemt. “Mount Data is namelijk ook de naam van de hoogste berg op de Filipijnen, vandaar sherpa’s: wij begeleiden je en samen bereiken we de top. Vond ik wel een leuke vergelijking. En naast onze vaste dataspecialisten beschikken we ook over een flexibele schil aan IT-technici die ons voorzien van de juiste data input.”
“Zonder data kun je in de toekomst net zo min als nu zonder je smartphone”
Ieder bedrijf beschikt over data, maar wat doe je ermee?
Maarten: “Je hebt in het mkb twee type bedrijven. De groep die nog niets of weinig met data doet, dus nog niet data-gedreven werkt, en de groep die toe is aan een volgende stap.
Voor de eerste groep beginnen we vaak met een workshop en brengen we op basis van hun processen en systemen de kansen en mogelijke inzichten in kaart. Dan krijg je reacties als: ‘ik ben hier naartoe gekomen, maar had geen idee wat ik kon verwachten, maar nu ik zie de meerwaarde; juist omdat je het zo toespitst op onze eigen processen’, aldus een eigenaar van een technische groothandel.” Maar hoe zit nu met die toekomstvoorspelling? “Die wat meer ervaren groep wil niet alleen terug kunnen kijken op basis van beschrijvende inzichten, maar wil graag meer een voorspellende visie. Want ook dat kunnen we namelijk. Je data uit het verleden bieden die garantie. Dankzij diepgaande analyses die we kunnen maken op basis van je omzet van de afgelopen maand of week en een model wat we hebben ontwikkeld waarin je kunt zien wáárom die omzet is afgenomen, zodat je vervolgens actief kunt ageren en anticiperen op de resultaten. Of je nou een webshop, installatiebedrijf of groothandel bent.” Waarmee dan ook de kop boven dit artikel is verklaard.
Het begint al bij je boekhoudpakket of ERP-systeem
“Kijk”, zegt Maarten, “nagenoeg iedere ondernemer werkt wel met een softwarepakket zoals Exact, Afas of Microsoft Dynamics. Zo’n pakket levert al zoveel informatie, maar je moet het er wel uit zien te halen en er iets mee doen. Want daarmee creëer je vanzelf meer data, en dus meer informatie en betere inzichten, in bedrijfsprocessen. Zonder die informatie kun je in de toekomst net zo min als nu zonder je smartphone.”
Maarreh… is je eigen toekomst al voorspeld?
Maarten, lachend: “Ik moet mijn eigen databerg nog even grondig analyseren, maar we hebben nu ruim vijfentwintig fantastische klanten, in onder andere Zwolle, Groningen, Utrecht en natuurlijk ook in Wierden en Enter, waaronder IPEX Group, Lammertink Isolatie, Raamdecoratie.com en Jopa Racing Products. En zo willen we graag gestaag en gecontroleerd door blijven groeien. Maar vooral onze klanten een uitstekend bedrijfsinzicht blijven leveren.”