ey ondernemer of ondernemende lezer! Je leest nu mijn eerste blog welke ik heb geschreven voor het digitale ondernemers magazine. Of ik dat spannend vind? Nee hoor! Ik heb inmiddels vele blogs voor diverse fora mogen schrijven. Enthousiast? Dat wel! Ik vind het fantastisch om mijn digitale groeikennis te mogen delen met jou. En om maar met de deur in huis te vallen begin ik mijn blogserie over Facebook & Instagram advertising. Want door middel van Facebook & Instagram advertising kun je jouw bedrijf flink sneller laten groeien. En dit geldt werkelijk voor iedere ondernemer en voor ieder bedrijf..
De potentie van advertenties op social media is enorm
Zoals je waarschijnlijk wel weet maakt Instagram net als haar ‘blauwe tegenhanger’ onderdeel uit van het bedrijf Facebook. Oftewel, beide bedrijven zijn van Mark Zuckerberg. Dit geldt ook voor Whatsapp trouwens, maar op dit laatste platform zijn advertenties (voorlopig) niet mogelijk. Met Facebook (en ook Instagram) advertising kun je echt iedereen bereiken. Oké, één voorwaarde dan, diegene die je wilt bereiken moet wel over een Facebook of Instagram account beschikken.
Maar dat zit in de meeste gevallen wel goed. Want Facebook heeft in Nederland 10,4 miljoen gebruikers. En ook Instagram heeft in Nederland nog eens 5,6 miljoen gebruikers. Hiermee heeft het bedrijf Facebook de meest dominante positie bij alle leeftijdsgroepen, behalve in de leeftijdscategorie tot 20 jaar. Bovendien besteden we gemiddeld bijna 100 minuten per dag aan social media. Kortom, tijd genoeg om jouw potentiële doelgroep te bereiken.
Hoe bereik je jouw doelgroep via social media advertising?
Okay let’s go.. stel jezelf even de volgende vraag ‘Is de doelgroep die ik met mijn bedrijf wil bereiken ouder dan 20 jaar?’. Is het antwoord hierop ‘ja’? Dan is Facebook/Instagram advertising het ideale platform om te adverteren. Waarom?
- Je kunt je doelgroep precies afbakenen op leeftijd, geslacht, regio, kenmerken, interesses, etc.;
- Het is zelfs mogelijk om een pixel op je website te installeren, waarmee je aan iedereen die je website bezocht heeft, jouw advertenties kunt laten zien;
- En nog beter, je kunt mensen die het meest overeenkomen (o.b.v. kenmerken en demografische gegevens) met jouw websitebezoekers gericht targeten, overigens wordt hiervoor ook Whatsapp data gebruikt.
Fantastisch toch? En dan is het adverteren via Facebook & Instagram ook nog vele malen goedkoper dan adverteren via Google Adwords. Daarbij, in tegenstelling tot offline marketingcampagnes kun je views, clicks en conversies doormeten in de Facebook Bedrijfsmanager. Niet voor niets dat steeds meer bedrijven hun e-commerce doelstellingen bijstellen, en potentiele doelgroepen via Facebook en/of Instagram proberen te bereiken.
“In tegenstelling tot Offline Marketingcampagnes kun je views, clicks en conversies doormeten in de Facebook Bedrijfsmanager” – Joost Lansink
De resultaten van ‘social media ads’ zijn verbluffend
Ik heb met Innomads klanten waar ik een toename zie van honderden procenten in het aantal website bezoekers. Een uitschieter is een bedrijf in de promotieartikelen waar een toename van het social media verkeer naar de website toe, van meer dan 900% gerealiseerd is. Relevant verkeer wel te verstaan (Metric: is clicks).
Of een uitvaartondernemer die in een maand tijd zijn gehele doelgroep bereikt, ohja en deze maand en volgende maand weer (Metric: is views). Maar ook een inrichter van kantoren waar in één week tijd meerdere leads zijn gegenereerd met een potentiële omzetwaarde van enkele tonnen (Metric: is conversies).
Je kunt natuurlijk denken als je dit leest, zou dit nou echt allemaal zo’n vaart lopen? Probeer het! Want als jij het niet doet, doet een concurrent van jou het binnenkort. En geloof mij, hierin wil je echt niet achterop raken.
Maak gebruik van de Bedrijfsmanager van Facebook
Je bent overtuigd? Top! Maak dan gebruik van de Facebook Bedrijfsmanager. Een bedrijfsmanager aanmaken doe je met het account waarmee jij ook je bedrijfspagina beheert. Promoot nooit een bericht, dat is weggegooid geld. Stel alleen professionele advertenties in via de bedrijfsmanager. Je zult zien dat je bedrijf online een boost krijgt! Waarschijnlijk zie je het effect ook al snel terug in het bedrijfsresultaat. Succes!!
Heb je over het adverteren via Facebook & Instagram advertising vragen? Bel, app of mail mij gewoon. Ik denk ook heel graag een keer vrijblijvend mee. Dus doow die koffie bie mie of bie oe?
Luister ook de podcast ‘Slim Groeien’ waarin deze en nog veel meer online groeimogelijkheden aan bod komen.