ddy de Bruin van Curess vroeg Zaakkracht vier jaar geleden mee te denken in het digitaliseren van hun vooruitstrevende zorgorganisatie. Sinds januari 2023 werken ze daarbij samen met Erwin Leurink.
Meer weten over Curess lees dan het artikel over Curess hier
Erwin legt uit wat Zaakkracht precies doet: “Wij geven organisaties meer inzicht door cijfers visueel te maken. Dat doen we onder anderen door diverse systemen aan elkaar te koppelen. Ons werk houdt niet op bij de techniek. We denken ook mee in de strategische en operationele besluitvorming.” Over Curess: “Je kunt wel allerlei grafieken laten zien, maar een klant heeft concrete data nodig om daarop te kunnen sturen. Datagedreven werken is misschien een lekker containerbegrip, maar dat was precies de wens van Curess. Want zo konden ze zich onderscheiden in de complexe wereld van de jeugdzorg. Een uitdagende en gave case waar ik graag aan mee werk.”
Het project
Curess werkt met meerdere applicaties, waaronder de Curess Caseload App. Zaakkracht combineerde deze systemen tot één grote database, waarin alle belangrijke data direct zichtbaar zijn. Eddy: “Te veel informatie leidt alleen maar af. Met dank aan Zaakkracht zien we precies die gegevens die belangrijk voor ons zijn.” De door Zaakkracht ontwikkelde koppeling zorgt ervoor dat de diverse software-installaties met elkaar communiceren, de data constant synchroniseren en de gegevens realtime worden weergegeven.
“Je moet de juiste data tevoorschijn halen”
Duidelijk en eenvoudig
Op de foto zie je Eddy en Erwin bij een groot scherm, de kern van Curess. “Dit systeem maakt in één overzicht duidelijk waar we ruimte of juist tekorten hebben, of waar we die verwachten in de planning. We begonnen met een synchronisatie van eens per week. Inmiddels geeft het systeem elk kwartier een update”, aldus Eddy. Deze vernieuwende manier van werken was zeker in het begin een uitdaging. “Je moet op je data kunnen vertrouwen, wil dit werken. Dat was in de opstartfase wel spannend. Denk aan verversingen die niet altijd even goed werkten. Gelukkig waren dat kinderziektes”, blikt hij terug. “Nu zijn we enorm goed op elkaar ingespeeld.”
“Cijfers zijn essentieel, maar het draait om de juiste mensen”
Onderaan de streep draait het om mensen
“Door onze medewerkers te voorzien van zogeheten tags, ofwel eigenschappen, krijgen we snel en duidelijk inzicht in de juiste combinatie van cliënt en medewerker. We werken efficiënter en zijn productiever. En dat zonder extra werkdruk.” Zo doen ze wat ze beloven: goede zorg, zonder wachtlijsten. Daarbij verliezen ze de menselijkheid nooit uit het oog, benadrukt Eddy. “Je moet wel weten wat er speelt, niet klakkeloos op je digitale data vertrouwen. We willen niet alleen naast de cliënten staan, ook naast onze medewerkers. Zij zijn onze belangrijkste kracht. Cijfers zijn mooi en helpend, onderaan de streep draait het om onze mensen.”