e coronacrisis zette voor veel ondernemers het jaar op z’n kop. Toch voerden Lexnova en MKB-Nederland ook in 2020 weer hun tweejaarlijkse onderzoek uit naar de tevredenheid bij de ondernemers over de rol die de gemeente speelt. Ondanks het moeilijke jaar, is de tevredenheid gestegen. Tubbergen scoort een 7.5 op de algemene tevredenheidsscore.
Het onderzoek naar de rol van de gemeente focust op de dienstverlening, het imago, communicatie en beleid en de prijs-kwaliteitsverhouding. In 2016 scoorde Tubbergen nog een 6.2. Twee jaar later een 6.8. Het hogere cijfer van dit jaar komt voornamelijk door de goede bereikbaarheid en communicatie. Zo geeft ondernemend Tubbergen aan blij te zijn met een vast aanspreekpunt binnen de gemeente.
Een snellere dienstverlening, dat is een duidelijk verbeterpunt dat in het onderzoek naar voren komt. Ook al zit Tubbergen met 37 dagen ruim onder de wettelijke 56 dagen voor een vergunningsaanvraag. Dit komt vooral doordat de gemeente in een vroegtijdig stadium met de initiatiefnemer om tafel gaat. Toch leeft het beeld dat het te traag gaat. Met meer statusupdates in het proces van de aanvraag kan de gemeente dit beeld misschien tegengaan.
Snellere dienstverlening in coronacrisis
Over de snelheid van de dienstverlening in de coronacrisis zijn ondernemers wel tevreden. Bovendien luistert de gemeente naar getroffen ondernemers en denkt men goed mee met ondernemen in de anderhalvemetersamenleving. Ondernemers vinden het belangrijk dat er sprake is van goede communicatie, bijvoorbeeld qua handhaving, en dat er ruimte is voor financiële steun vanuit de gemeente. In het onderzoek komt naar voren dat 41% van de ondernemers een zeer negatieve invloed ervaart van de coronacrisis.
Kaartje en kop koffie
De gemeente Tubbergen wil er graag zijn voor iedere ondernemer. Maar toch is er niet altijd goed zicht op bijvoorbeeld zzp-ers. Een aanvraag gebeurt bij de KVK en ondernemers kunnen vaak zonder hulp van de gemeente starten. Toch vindt wethouder Ursula Bekhuis het belangrijk dat ondernemers gezien worden: “Als we meekrijgen dat iemand in onze gemeente een bedrijf start, sturen we een kaartje en bieden we aan om even langs te gaan voor een kop koffie. Misschien een klein gebaar, maar het kan een groot verschil maken voor het onderling vertrouwen.”
Daarnaast bezoekt het college ieder jaar verschillende bedrijven. Er worden jaarlijks tien tot vijftien bedrijfsbezoeken afgelegd. Ook bezoekt de wethouder samen met de bedrijfsconsulent bijna wekelijks een onderneming en wordt er ingegaan op de uitnodigingen van ondernemersverenigingen.
Het blijft nog even spannend hoe Tubbergen scoort in vergelijking met andere gemeenten. In de loop van 2021 publiceert MKB-Nederland de complete ranglijst.