29/10/2021

Stichting Natuurboeren / Het Wroetvarken

“We moeten de omgeving zien als een kans”

Jan Broenink
Anno Oude Engberink
Anno Oude Engberink
Enschede | Nederland

Stichting Natuurboeren / Het Wroetvarken

“We moeten de omgeving zien als een kans”

E

ind jaren 90 begon duidelijk te worden dat er in Europees verband belangrijke ontwikkelingen en besluiten voor de deur stonden om de natuurbescherming op grote schaal aan te pakken. Dat leidde in Nederland in 2003 tot de aanmelding van ruim 160 Natura 2000-gebieden. De impact daarvan begint de laatste jaren pas echt door te dringen. Maar boer Jan Broenink was voorloper met het nemen van drastische maatregelen. “Ik voelde toen al aan dat het roer om moest, dat we andere keuzes moesten gaan maken.”

Broenink had blijkbaar een vooruitziende blik. Zijn bedrijf ligt zo ongeveer midden in de Engbertsdijksvenen, dat destijds werd aangewezen als Natura 2000-gebied. “Hier paste geen intensieve veehouderij meer. De tijd was aangebroken dat boeren zich moesten gaan aanpassen aan hun omgeving. Daarom zijn wij in 1999 overgegaan op biologisch boeren. We zijn onder andere overgestapt op blaarkopkoeien, een oud-Hollands ras, dat goed uit de voeten kan met alleen gras. Door de extensieve begrazing dragen deze koeien bij aan meer biodiversiteit. Voor de consument betekenen blaarkopkoeien dat ze kaas en andere zuivelproducten leveren met een vollere, romiger smaak en zeer mals, smaakvol vlees.”

“Je moet andere doelen stellen en nieuwe toegevoegde waarde creëren”

Andere doelen stellen

De praktijk leert dat het niet eenvoudig is om over te gaan van intensieve naar biologische veehouderij. Broenink:  “Toen de veranderingen als gevolg van Natura 2000 zich aandienden, was er wettelijk nog niets geregeld. Daarom lag de keus aanvankelijk en lange tijd daarna geheel bij de boeren zelf. Maar eenvoudig was dat niet en dat is het nog steeds niet. Want in de basis zal het systeem moeten veranderen, de keten van intensieve veehouderij moet doorbroken worden. Dat is een langdurig proces dat jaren kan duren en waarin je als boer langzaam moet meegroeien. Maar als je echt mee wilt met de nieuwe toekomst, dan moet je nieuwe doelen stellen en nieuwe toegevoegde waarde creëren. En wat ook belangrijk is, is dat mensen elkaar de ruimte moeten geven.”

Stichting Natuurboeren

Van het een komt het ander, zeker met de gedrevenheid van Jan Broenink. Aldus werd hij in 2010 een van de oprichters van Stichting Natuurboeren. Bij die stichting zijn enige tientallen boeren aangesloten, die onder andere aan de voorwaarden moeten voldoen dat ze een veestapel hebben van een oud-Hollands rundveeras en dat hun grond voor minimaal 25 procent bestaat uit landschaps- of natuurelementen. Broenink:  “Wij willen ons, in nauwe samenwerking met onze zorgvuldig geselecteerde ketenpartners, echt onderscheiden van de bulkproducenten. Wij laten zien dat je ook op een goede manier een boerenbedrijf kunt runnen met meer variatie aan planten en dieren, met meer biodiversiteit, en dat je op die manier producten kunt maken die veel meer smaak hebben. Naast vlees zijn dat zuivelproducten zoals kaas.” Ook het biologische ijs vindt gretig aftrek, sinds kort ook corona-proof bij de ingang van zijn boerderij, waar passanten zelf hun bekertje ijs uit een ingenieuze machine kunnen halen. “Een prachtig apparaat dat ons extra inkomsten oplevert.”

Het Wroetvarken

Broenink heeft ook het merk Het Wroetvarken in de markt gezet. Dit is een totaalconcept waarbij de aangesloten 15 boeren deel uitmaken van een keten, die verder bestaat uit één subfokker, vermeerderaars, vleesvarkenhouders, één slachterij, drie grossiers en ongeveer honderd slagers. Belangrijk binnen deze samenwerking is dat hele keten samenlevingswaardig is. Broenink:  “Elk deel van de keten wordt gevraagd verbindingen te zoeken en aan te gaan in de samenleving. De samenleving verandert en dat vraagt andere dingen van ons. Daarom moeten wij ons ook aanpassen, waarbij we met alles rekening moeten houden met de toekomst. Daarin uit zich ook mijn persoonlijke motivatie. Als ik namelijk stop met werken, wil ik kunnen zeggen dat ik het goed gedaan heb voor mijn kinderen. De generaties na ons moeten ook van een leefbare samenleving kunnen genieten.” Dit lijkt idealistisch, kan dit concept het volhouden naast de bulkproducenten?  “Zoals voor elk nieuw product geldt, moet je de consument weten te prikkelen. Dat doen we met goede voorlichting over de wroetvarkens, over de wijze waarop ze leven, in stallen met veel ruimte en licht en met veel strooisel op de vloer.” En de prijs? “Het gaat niet om de prijs, maar om het verhaal achter het product. De stichting bepaalt zelf de prijzen richting slachterij, grossier en slagers, en die prijzen zijn constant. De consument vindt dat niet erg, vooral als ze merken dat onze producten vaak zelfs goedkoper kunnen zijn omdat wij geen marktwerking kennen.” Broenink wil met Het Wroetvarken niet te veel groeien: “Twee à drie keer groter worden is uiteindelijk het maximale, want met dit unieke concept moeten we relatief klein blijven, buiten de retail om.”

Gouden Mispel

Een mooie erkenning van zijn bijzondere werkzaamheden is de Gouden Mispel die Broenink kreeg van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC). De motivatie: ‘In een harde agrarische werkelijkheid sloeg hij met vooruitziende blik de duurzame weg in’. De onderscheiding werd in 2006  in het leven geroepen en wordt uitgereikt aan personen of organisaties, die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de bescherming of ontwikkeling van het Nederlands cultuurlandschap.

Stichting Natuurboeren / Het Wroetvarken
Gravenlandweg 23-a
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Samen zorgen voor een sterk buitengebied in Noordoost-Twente

Door:
Redactie
|
Fotografie:
Redactie
2 min
|
Datum:
25/11/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators