e verwachtingen voor de 20-jarige jubileumeditie van Randrock op 18 mei waren hoog gespannen. Zou het lukken om er de beste editie tot nu toe van te maken? “Daar ziet het wel naar uit”, zei festivaldirecteur Rik Pape voorafgaand. “En volgend jaar willen we het nóg beter doen. Dat gaat zeker lukken dankzij de sponsoring van heel veel ondernemers. Hierdoor kunnen wij zonder al te grote zorgen aan de slag."
Dezelfde Rik Pape een week na het festival: “Ik ben nog niet helemaal terug op aarde. Alles is perfect verlopen. Er zijn geen gekke dingen gebeurd en al onze inschattingen op basis van voorgaande jaren waren juist. Er hoefde deze keer bijvoorbeeld geen tankwagen vol bier met spoed uit Enschede te komen, zoals we één keer hebben meegemaakt”, lacht hij.
Landelijke uitstraling
“Randrock heeft een landelijke uitstraling”, vervolgt Rik. “Het is mooi te zien dat er steeds meer bedrijven deelnemen aan de Backstageclub, niet alleen uit Vriezenveen maar uit heel Twenterand en zelfs daarbuiten. De reden? Randrock is een festival voor iedereen. Inmiddels wordt meer dan vijftig procent van de kaarten aan mensen buiten Vriezenveen verkocht. Zelfs na twintig jaar doen we blijkbaar elke keer nog dingen beter.”
Blijven innoveren
“We blijven innoveren omdat de omstandigheden constant veranderen. Zoals het feit dat we eerder vijfenzeventig procent achteraf aan de artiesten betaalden en nu vaak negentig procent vooraf. Daarom moesten we ook naar de verkoop van tickets. Aan de andere kant kunnen we daardoor grotere artiesten boeken; die kant willen we op. Daarom is het mooi dat we steeds meer regionaal én landelijk aanzien krijgen. Maar onze gewenste droomband, Di-rect, is op dit moment financieel niet haalbaar, ook niet met de hulp van sponsoren.” Ook de samenwerking met de gemeente wordt steeds beter. Rik “We weten wat we van elkaar kunnen verwachten. En de gemeente ziet Randrock ook echt als een uithangbord voor Twenterand. Dat is erg fijn.”
“Het is mooi te zien dat er steeds meer bedrijven deelnemen aan de Backstageclub”
Sponsoring
“Het mooiste van onze sponsoring is dat we de ondernemers ook aanmoedigen om zichzelf zichtbaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld door je logo te laten drukken op de festivalbeker. Een van de grootste leveranciers van deze plastic bekers komt gewoon uit Vriezenveen, namelijk Poorthuis Speciaaldruk. Dat is stiekem toch gewoon geweldig? En zo zijn er meer mooie bedrijven uit de omgeving die op die manier hun bijdrage leveren en goed zichtbaar zijn tijdens het festival, bijvoorbeeld ook op een podium of met een logo op de polsbandjes of crewshirts. Ook de middenstand maakt zich zichtbaar. Zo levert kapper Marijn Smelt flesjes smeltwater zodat je de volgende dag niet wakker wordt met een zeer hoofd; een leuke vorm van marketing terwijl hij het festival ondersteunt. Daarnaast zijn er ondernemers die ondersteuning vooral als maatschappelijke betrokkenheid zien, een verandering die in de loop der jaren steeds zichtbaarder is geworden. Dat vind ik een groot compliment aan ons als organisatie. Dat we ondernemers vinden die zeggen: hier is het bedrag, organiseer er maar weer de mooiste dag van het jaar van.” En ben je zelf ook sponsor?: “Natuurlijk! Maar ik wil gewoon tussen het publiek staan, want dit is voor mij het feestje van het jaar.” Rik vertelt er tenslotte nog bij dat ruim zeventig ondernemers lid zijn van de Randrock Backstageclub en dat er voor hen een interessant programma is in hun eigen area met uitzicht op het hoofdpodium.