ongens, waarom komen we niet met nieuwe dingen?” Marketing Director Sven kijkt over de rand van zijn net iets te kekke brillenglazen de tafel rond. Het rode montuur geeft zijn bloeddoorlopen ogen nog een extra dramatische glans. Zijn presentatie van net over de laatste verkoopcijfers liet weinig aan de verbeelding over. “Dra-ma-tisch!”, schreeuwde Sven zojuist nog. Op de achtergrond een steile neerwaartse grafiek. In dikke rode lijnen.
Het blijft even stil aan tafel. Pijnlijk stil. De sfeer is prima te snijden. Bleke gezichten. Het hele team zit er een beetje doorheen. Na de vorige vlammende presentatie van de licht ontvlambare Marketing Director, over een holistische marktbenadering, dook iedereen nog over elkaar heen vol goede ideeën. Tijdens een digitale heisessie met korte scrum sprints groeide het geloof dat de oplossing binnen handbereik lag. Het cadeautje moest alleen nog even worden uitgepakt.
Er werden balletjes opgegooid, proefballonnen opgelaten en lijntjes uitgeworpen. Sommige dingen werden over het weekend heen getild. Op andere plekken werd aan van alles handen en voeten gegeven. Problemen werden getackeld, stippen op de horizon werden gezet en er werden zaken tegen mensen aangehouden. Die moesten vanzelfsprekend in hun kracht worden gezet. Prio’s, bila’s en stavaza’s waren key. En uiteraard moest alles lean en agile.
Wekenlang ging het in het gebouw alleen nog maar over gerichte targeting. Over de doelgroep optimaal bereiken door te focussen op authenticiteit. Over het uitrollen van online multimediacampagnes. Over gedragsdoeling, doelgroepsegmentatie en contentpersonalisatie. “Dáár zijn waar de klant is”, riep Sven wanneer hij maar kon. En dus kwamen er online campagnes, leuke filmpjes en hippe incentives. Maar de verkoop bleef kloten.
“Nou?”, brult Sven, terwijl het scherm achter hem de geest geeft. Ook dat kan zoveel treurigheid niet meer aan. Svens ogen spuwen vuur. “Waar betaal ik jullie dan in vredesnaam voor? Het moet toch érgens aan liggen? Denk nou eens out of the box!” Op de achtergrond klinkt gefluister. “Ja?”, verzucht Sven. “Misschien is het product gewoon kut?”, fluistert de stagiair-met-de-blonde-vlecht achteraan de tafel. “Kijk”, roept Sven. “Dát is out of the box denken!”