arc en Arno Bor begonnen in 2014 met Snappshot, op het idee gebracht door schermen met partypics in een Hengelose horecagelegenheid. Toen konden ze niet vermoeden dat hun digitale vervanger van de oude bekende wegwerpcamera, aanvankelijk alleen tijdens bruiloften, een vervolg zou krijgen waarbij de verhuur van LED-schermen de hoofdrol speelt. Al dan niet in combinatie met de app waarmee foto’s van bezoekers van een feest, evenement of sportwedstrijd à la minute op een scherm geplaatst worden.
“Of je nu een bruiloft viert, een familiereünie houdt, een personeelsfeest organiseert, of bij welke feestelijke gelegenheid dan ook, met onze interactieve foto-app Snappshot maak je prachtige visuele souvenirs. Mooie herinneringen voor later, omdat de foto’s van gasten in een altijd verrassende fotocollage worden samengebracht. En tijdens het feest of evenement verschijnen al die foto’s al op het scherm, wat een extra leuke beleving oplevert. Met de app, die Arno heeft gebouwd, kun je nog veel meer, zoals je gasten verwelkomen en de foto’s achteraf delen. Foto's kunnen op aanvraag ook geprint worden, wanneer je onze photobooth bijboekt. Dan is t dubbel krachtig, foto's op de schermen en een leuke print mee voor thuis op de koelkast! En echt iedereen kan ermee overweg.” Op de website www.snappshot.party lees je alles over de app; over de mogelijkheden en de kosten, die heel erg meevallen. Inmiddels blijft het gebruik van de app in rap tempo groeien. Marc: “Dat heeft er ook mee te maken dat een dergelijke applicatie toen wij ermee begonnen nog niet bestond, daarmee hadden we vrij baan, zonder concurrentie.”
LED-schermen dankzij corona
Die groei werd onderbroken door corona, een behoorlijke spelbreker. “Maar”, zegt Marc, “we wilden wel bezig blijven en invulling blijven geven aan onze drie kernwaarden, levensgeluk, beleving en innovatie. Toen kwamen we op het idee om het leed van mensen in verzorgingstehuizen te verlichten door er met een geleend LED-scherm langs te gaan en op die manier visuele groeten en boodschappen over te brengen van familie en vrienden, maar ook van beroemdheden en bekende mensen uit de regio. Dat wilden we twee weken doen, maar het liep behoorlijk uit de hand; we werden steeds meer gevraagd. Om dat te kunnen handelen, bouwden we een website waarop mensen konden boeken met daarbij het verzoek om een vrije gift. Zo konden we een eigen LED-scherm kopen, die we wat later vervingen door een grotere. Die werd zo grif verhuurd, dat we meer schermen aanschaften, zowel voor binnen als voor buiten.”
LED-schermen ook bij ondernemers in trek
En nu zijn de schermen bij wijze van spreken niet meer aan te slepen voor de verhuur, zeker ook door ondernemers. Marc: “Je kunt de schermen apart huren, zonder gebruikt te maken van Snappshot. Dat doen met name bedrijven die bijvoorbeeld logo’s van sponsors in beeld willen brengen. Vaak worden de schermen gehuurd in combinatie met het gebruik van de app en het komt voor dat alleen een pakket van de app wordt afgenomen en gebruik wordt gemaakt van eigen schermen. Dat doen bijvoorbeeld FC Twente en Heracles Almelo, die onze app hebben geïntegreerd in hun club-app. Overigens is er tijdens zo’n sportwedstrijd een moderator aanwezig die beoordeelt of foto’s wel of niet geplaatst kunnen worden. En de foto’s die voor en na de wedstrijd wel getoond worden, zorgen voor een extra fan-beleving.” Ook voor grote evenementen wordt Snappshot steeds vaker ingehuurd, zoals door festival Boulevard Outdoor, waar ze een LED-wall van 45 vierkante meter leverden, en door de Pride Amsterdam.
Een gouden brainwave
Hoewel ze vooral in Twente actief zijn, komen uitstapjes buiten de regiogrenzen dus ook voor. “We hebben daarbij veel aan de aanbevelingen van de bekende DJ Freddy Moreira, waardoor veel andere artiesten ons ook benaderen. Zo is mond-tot-mond reclame voor ons heel belangrijk en het verklaart mede waarom we blijven groeien.” Inmiddels werken er, inclusief Marc en Arno, vijf mensen bij Snappshot, aangevuld met een flexibele schil van ruim tien mensen tijdens het seizoenswerk. “En zo gaan we gewoon hard door. Niet alleen omdat we willen blijven groeien, maar vooral omdat dit werk zo leuk en bevredigend is. Die brainwave in 2014 was echt goud waard…”