e kinderen van nu zijn de uitvinders van de toekomst. Een toekomst waarin technologie op alle niveaus een steeds grotere rol zal spelen. Kids4Twente helpt alle basisscholen in Twente om onderwijs op het gebied van wetenschap en technologie (W&T) een vaste plaats te geven in de schoolpraktijk. Daarnaast stimuleert Kids4Twente partnerschappen tussen het onderwijs en het Twentse bedrijfsleven. De focus voor kinderen ligt hierbij op het ervaren van de magie van techniek, maar ook leerkrachten en ouders enthousiast maken voor de technische beroepen van de toekomst.
Officiële aftrap in Hengelo
Op dinsdag 5 maart start Kids4Twente voor het eerst voor het scholenveld van gemeente Hengelo. Deze feestelijke aftrap organiseren we bij Techniekmuseum Oyfo. Met Kids4Twente begeleiden we basisscholen om W&T-onderwijs een vaste plaats te geven binnen hun eigen schoolpraktijk. Op basis van de lesthema’s van iedere school koppelen we bijpassend bedrijven om samen rijke W&T-lessen op school te verzorgen. De wethouder van economische zaken van Hengelo zal de dag openen samen met Tim Post, mede-projectleider van Kids4Twente (met Dave van der Valk). Tim zal vervolgens Kids4Twente toelichten en alle aanwezige scholen en bedrijven aan de slag laten gaan met een nadere kennismaking. Deze kennismaking vormt de eerste van vier bijeenkomsten van het programma.
Waarom W&T-onderwijs?
Kids4Twente onderscheidt zich van gelijksoortige initiatieven door het W&T-onderwijs te integreren in reguliere schoolvakken in plaats van deze vakken als ‘extraatje’ toe te voegen. Kids4Twente werkt aan een vakoverstijgende benadering van W&T-onderwijs, waarbij kinderen worden aangemoedigd om zelf verbanden te leggen tussen W&T en andere vakken. “Binnen het programma ligt de nadruk op onderzoekend en ontwerpend leren”, vertelt Tim Post. “Onderzoekend leren moedigt kinderen aan om eigen vragen te stellen en antwoorden te zoeken door middel van observatie en experimenteren, terwijl ontwerpend leren hen uitdaagt om opgedane kennis toe te passen voor het ontwikkelen van oplossingen voor maatschappelijke problemen.” Volgens Tim verbetert deze leermethode niet alleen het begrip van kinderen over wetenschappelijke en technologische concepten, maar ontwikkelt ook hun nieuwsgierigheid, probleemoplossende vaardigheden en maatschappelijk bewustzijn.
Schoolbrede aanpak
Kids4Twente enthousiasmeert leerkrachten en schoolleiders door middel van een intensieve begeleiding om de nieuwe onderwijsinhoud te integreren tot een rijke leeromgeving waarmee zij hun leerlingen kunnen inspireren. “Daarnaast willen we de kloof tussen onderwijs en het bedrijfsleven overbruggen”, zegt Tim. “Door partnerschappen met lokale bedrijven en industriële leiders, krijgen kinderen op jonge leeftijd de mogelijkheid om te snuffelen aan wetenschappelijke en technologische contexten. Deze samenwerkingen verrijken niet alleen het curriculum met praktische toepassingen, maar helpen kinderen ook het belang van hun onderwijs voor toekomstige studieloopbanen in te zien.”
De toekomst van Twente
Door leren boeiend en relevant te maken, hoopt Kids4Twente leerlingen, leerkrachten en schoolleiders te inspireren tot een voortdurende zoektocht naar kennis en innovatie. Daarmee bereidt Kids4Twente scholen niet alleen voor op de uitdagingen en kansen van de toekomst, maar draagt het evengoed bij aan de maatschappelijke ontwikkeling van Twente. Het doel is om het Kids4Twente programma uit te rollen in heel Twente. Daarvoor heeft het project vanuit de Twente Board een financiële impuls gekregen voor de komende 4 jaar. Kids4Twente draait al in Enschede, vanaf komend schooljaar start het programma ook in Almelo en omgeving.