8/8/2024

Natuurlijk moet je als ondernemer blijven vernieuwen, maar…

Wat is innovatie nou eigenlijk?

Anno Oude Engberink
Anno Oude Engberink
Enschede | Nederland

Natuurlijk moet je als ondernemer blijven vernieuwen, maar…

Wat is innovatie nou eigenlijk?

"I

‘Innovatie = Het invoeren van iets nieuws’. Aldus Van Dale. Daar valt niets tegenin te brengen, al brengt die definitie je als ondernemer niet veel verder wanneer je wilt innoveren. Bijvoorbeeld om je concurrentievoordeel te behouden en de groei van je organisatie te stimuleren. Dan heb je meer aan de volgende omschrijving: ‘Innovatie omvat het ontwikkelen en toepassen en commercialiseren van nieuwe ideeën, processen, producten en diensten die waarde toevoegen aan je organisatie (en de maatschappij als geheel)’.

Innovatie is cruciaal in een (ondernemers)wereld die voortdurend verandert en steeds competitiever wordt. In dit artikel gaan we in op de verschillende vormen en de voordelen van innovatie, de rol die innovatie speelt bij het bevorderen van economische en maatschappelijke vooruitgang en wat de rol is van start-ups en scale-ups.

“De groei van en bedrijf is in veel gevallen voor minimaal de helft te danken is aan innovaties!”

Vormen van innovatie

Bij innovatie denk je al snel aan het uitvinden van nieuwe technologieën. Dat is zeker een belangrijke factor, maar innovatie omvat veel meer:

Technologische innovatie: de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologieën. Denk aan nieuwe producten, apparaten, softwareoplossingen en technologische platforms. Deze vorm van innovatie is cruciaal wanneer je als ondernemer vooruitgang wilt blijven boeken. Dan gaat het ook om publieke sectoren zoals de gezondheidszorg en communicatie.

Procesinnovatie: bestaande bedrijfsprocessen verbeteren en optimaliseren om werk efficiënter te maken en kosten te verlagen. Hieronder valt naast het invoeren van nieuwe technologieën ook het vernieuwen van workflows en het verbeteren van de kwaliteit en snelheid van productieprocessen.

Productinnovatie: de behoeften en wensen van klanten veranderen voortdurend. Daarom moet je als ondernemer nieuwe producten blijven ontwikkelen en in de markt zetten of bestaande producten verbeteren. Productinnovatie gaat verder dan het bedenken van nieuwe functionaliteiten; denk ook aan het verbeteren van gebruikerservaring, duurzaamheid en design.

Sociale innovatie: bij deze vorm van innovatie gaat het niet alleen om de vooruitgang van je eigen organisatie. Het is vooral gericht op het vinden van nieuwe oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Je kunt dan denken aan de ontwikkeling van nieuwe benaderingen van gezondheidszorg, onderwijs, armoedebestrijding en duurzaamheid. Sociale innovatie streeft naar het creëren van positieve veranderingen in de samenleving en het verbeteren van het welzijn van mensen.

“Innovatie draagt bij aan maatschappelijke vooruitgang door het vinden van oplossingen voor complexe problemen zoals duurzaamheid”

Innovatie heeft veel voordelen

Als je als ondernemer de voordelen van innovatie op een rij zet, dan wordt het belang ervan onmiskenbaar duidelijk:

Concurrentievoordeel: door nieuwe en/of unieke producten, diensten of processen te ontwikkelen, kun je concurrentievoordeel behalen en de marktpositie van je organisatie versterken.

Groei en winstgevendheid: door te innoveren, stimuleer je groei en winstgevendheid. Immers: je creëert nieuwe zakelijke  kansen: nieuwe markten, klantsegmenten en inkomstenstromen. Besef dat de groei van en bedrijf in veel gevallen voor minimaal de helft te danken is aan innovaties!

Efficiëntie en kostenbesparingen: procesinnovatie leidt tot efficiëntere bedrijfsprocessen die leiden tot kostenreductie en verbetering van operationele prestaties met hogere winstmarges en een betere concurrentiepositie als  resultaat.

Klanttevredenheid: door producten en diensten innovatief te ontwikkelen, kun je beter voldoen aan de behoeften en wensen van klanten, de klanttevredenheid verbeteren en relaties voor de lange termijn zeker stellen. Feedback van klanten is hierbij vanzelfsprekend erg belangrijk.

Innovatie leidt tot economische vooruitgang, óók lokaal

Als ondernemer innoveer je niet alleen voor je eigen bedrijf, maar je bevordert ook de (lokale) economische groei en de welvaart. Zo groeien innovatieve bedrijven doorgaans snel waardoor nieuwe banen gecreëerd worden. Verder draag je als innovatieve ondernemer bij aan een verhoogde productiviteit met een hogere economische output en een verbeterde concurrentiepositie als gevolg. Op de derde plaats trekken innovatieve bedrijven investeringen aan. Die investeringen stimuleren weer de economische groei, ondersteunen onderzoek en ontwikkeling en dragen bij aan de ontwikkeling van een kennisintensieve economie.

Innovatie betekent ook maatschappelijke vooruitgang

Innovatie draagt tevens bij aan maatschappelijke vooruitgang door het vinden van oplossingen voor complexe problemen. Denk aan duurzaamheid, gezondheidszorg en sociale ongelijkheid. Zij bevordert positieve veranderingen in de samenleving en draagt bij aan een betere levenskwaliteit voor individuen en maatschappelijke vooruitgang. Voor ondernemers is het dus essentieel dat zij innovatie óók stimuleren en ondersteunen om te kunnen fungeren als  strategische pijler voor succes en welvaart van individuen en de maatschappij waarin zij leven.

“Een goed idee is om innovatieve denkers een opleiding innovatiemanagement te laten volgen”

Innovatie bij start-ups en scale-ups

Start-ups zijn nieuwe bedrijven die zich nog in de beginfase van ontwikkeling bevinden. Scale-ups zijn bedrijven die al een aanzienlijke groei hebben doorgemaakt en op zoek zijn naar verdere uitbreiding en schaalvergroting. Beide typen bedrijven hebben een sterke focus op innovatie en spelen daarom een belangrijke rol in het aanjagen ervan. Deze jonge bedrijven zijn namelijk wendbaar en juist zij hebben de potentie om nieuwe ideeën, technologieën en bedrijfsmodellen te ontwikkelen die de manier waarop we leven en zaken doen in positieve zin transformeren. Startups en scale-ups kunnen doorgaans snel beslissingen nemen en experimenteren met nieuwe ideeën, zonder te worden belemmerd. Door deze wendbaarheid kunnen ze snel reageren op veranderende marktomstandigheden en nieuwe technologische ontwikkelingen waardoor ze in staat zijn innovatieve oplossingen te ontwikkelen en op de markt te brengen voordat anderen dat doen. Bovendien spelen start-ups en scale-ups een belangrijke rol bij het aantrekken van investeringen en het stimuleren van economische groei. Investeerders zijn bereid risico’s te nemen en kapitaal te verstrekken aan veelbelovende startups en scale-ups. Om het volledige potentieel van startups en scale-ups te benutten, is het essentieel dat zijn worden ondersteund door overheden, bedrijven en onderwijs. Bijvoorbeeld door financiering mogelijk te maken, samenwerkingsverbanden te stimuleren en incubators en start-up accelerators in te zetten. Kortom, start-ups en scale-ups  zijn van groot belang voor tal van innovaties.

De noodzaak van innovatieve mensen

Het mag duidelijk zijn dat voor nagenoeg elke organisatie innovatie van essentieel belang is. Als ondernemer moet je daarom voortdurend gespitst zijn op welke vernieuwingen er mogelijk en noodzakelijk zijn; achterover leunen is funest. En dat geldt ook voor bepaalde andere functies binnen een bedrijf, zoals salesmanagers en productmanagers. De focus op innovatief talent zou deel moeten uitmaken van de bedrijfsstrategie. Elke bedrijf heeft mensen nodig die vooruit denken en kansen zien, uitvinden waar toekomstige behoeftes van klanten en consumenten liggen, buiten de bestaande kaders denken, grenzen verleggen en baanbrekende ideeën met enthousiasme en overtuigingskracht kunnen overbrengen op de beleidsmakers zodat innovaties ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden. Een goed idee is om medewerkers die innovatieve denkers zijn maar behoefte hebben aan praktische en theoretische handvatten een opleiding innovatiemanagement te laten volgen. Een investering die zichzelf altijd terugbetaalt…

Ondernemers-magazine
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Agrariërs helpen met anders boeren

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Petra Holland
3
|
Datum:
26/8/2024

Podcasts: niet meer weg te denken

Door:
Jouke Zomer
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
3 min
|
Datum:
8/8/2024

Twenterandse producten: Pareltjes uit de regio

Door:
Jouke Zomer
|
Fotografie:
Redactie
3 min
|
Datum:
8/8/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators