18/12/2024

Het geheim van een sterk merk

Karaktervol positioneren

Joachim Westera

Het geheim van een sterk merk

Karaktervol positioneren

W

at maakt een merk nou echt onvergetelijk? Is het dat oogverblindende logo, die pakkende slogan, of misschien die prachtig ontworpen winkelpui? Mis. Een sterk merk is meer dan dat. Het geheim ligt in positioneren: het proces waarmee je bepaalt welke plek je merk inneemt in het hoofd en het hart van je doelgroep.  

Positioneren draait om keuzes maken. Wie ben je? Wat bied je? En waarom zou iemand voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent? Een scherpe positionering geeft antwoord op deze vragen en zorgt ervoor dat jouw merk onderscheidend, herkenbaar en relevant wordt. Het is de basis van hoe je je presenteert tot hoe je strategische keuzes maakt. Denk eens aan BMW en Volvo. In principe heel vergelijkbare auto’s. Ongeveer dezelfde prijsklasse, ongeveer dezelfde toeters en bellen. Toch gaat het bij het ene merk over veiligheid, en bij het andere over ‘fun’.

Wie ben je? Wat bied je? En waarom zou iemand voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent?

Authenticiteit als ruggengraat

In een tijd van technologie en holle trends is authenticiteit vaak onderbelicht. Het lijkt aantrekkelijk om AI-tools of de adviezen van trendsetters te volgen, maar wat als iedereen dat braaf doet? Technologie kan je helpen sneller te werken, maar het maakt je merk niet uniek. Authentiek zijn betekent weten waar je voor staat en daar radicale keuzes in maken. Je moet een eigen stem hebben - niet de echo van de concurrent.

Het merk als archetype

Een merk positioneren begint met het begrijpen van wie je wilt zijn. Net zoals mensen archetypen hebben - de regisseur, de verzorger, de leider - kun je je merk ook als een archetype zien. Denk aan Coolblue, dat niet zomaar een webshop is, maar een ‘levenslustige verzorger’. Alles wat ze doen, van tone of voice tot klantenservice, ademt dat speelse, verzorgende karakter. Door je merk als archetype te positioneren, geef je het een herkenbare persoonlijkheid. Dit maakt je merk authentiek en consistent, wat ervoor zorgt dat klanten je merk beter onthouden. Archetypen helpen je niet alleen om herkenbaar te zijn, maar ook om strategische keuzes te maken.

Identiteit stuurt keuzes

Stel, je hebt je merk gepositioneerd als de Avontuurlijke Regisseur. Wat betekent dat voor de rest van je bedrijf? Een avontuurlijk merk gaat niet ineens voor een strakblauwe huisstijl of een formele tone of voice. Nee, alles wat je doet, van marketing tot personeelsbeleid, van productontwikkeling tot klantenservice, wordt gestuurd door die avontuurlijke identiteit. Je merkidentiteit is het kompas dat je helpt keuzes maken, niet alleen in vormgeving, maar in alles wat je doet. Een heldere identiteit bepaalt ook je bedrijfscultuur en in welke mate medewerkers daar ambassadeur van zijn. Heel interessant is de zoektocht naar nieuw personeel. Hier zit de crux: identiteit begint niet bij je logo. Sterker nog, je logo is slechts een uiting van wie je bent. Hetzelfde geldt voor je website, je winkelinrichting, je social media. Dit betekent ook dat je niet kunt beginnen met het ontwerpen van een huisstijl zonder eerst te weten wie je bent en wat je wilt uitstralen.

“Een merk positioneren begint met het begrijpen van wie je wilt zijn”

Niet alleen voor A-merken

Je zou misschien denken dat dit alleen relevant is voor grote spelers, de Coolblues en Coca-Cola’s van deze wereld. Hoewel deze merken deze methodiek wel hanteren, is niets minder waar. Ook kleine ondernemers en zelfs vrijwilligersorganisaties kunnen veel winnen met een heldere positionering. Sterker nog, juist voor hen kan een duidelijke identiteit een boel verschil maken. Een vrijwilligersorganisatie die weet waar ze voor staat en welk archetype ze wil uitdragen, kan effectiever communiceren met haar doelgroep. Maar het gaat verder dan branding. Een duidelijke positionering helpt bij het maken van keuzes: welke projecten passen bij onze missie? Welke partners sluiten aan bij onze waarden? Hoe willen we ons team motiveren?  Voor een kleine ondernemer betekent het dat je je onderscheidt in een vaak verzadigde markt. Denk aan een lokale bakker die zich positioneert als de hartelijke avonturier en juist inzet op verrassende, unieke producten. Of een freelance grafisch ontwerper die zichzelf neerzet als de wijze mentor, die klanten niet alleen helpt ontwerpen maar ook strategisch meedenkt.

Idee en mens eerst: digitale foefjes later

Laten we even scherp stellen: de kracht van een merk zit niet in tools, maar in visie. Het maakt niet uit hoe goed je Instagram-campagne of hoe slim je AI-algoritme is - zonder een goed idee blijft het oppervlakkig. Een merk bouwt relaties op met mensen en relaties ontstaan vanuit échte connectie. Die krijg je niet door enkel de nieuwste technieken te gebruiken, maar door trouw te blijven aan wie je bent. Het is verleidelijk om mee te gaan in de waan van de dag, maar de mooiste merken blijven tijdloos, juist omdat ze zich niet laten leiden door modegrillen. Ze weten dat hun eigenheid hun grootste troef is.

Positionering als fundament

Een sterk merk bouwt voort op een stevige fundering: een helder gedefinieerde identiteit. Dat vraagt om introspectie, om keuzes maken en om consistentie. Maar als je het goed doet, heb je niet alleen een merk dat opvalt, maar ook een organisatie die mensen bindt, inspireert en vertrouwen geeft.

En dat logo? Dat komt dan vanzelf wel.

HART/HOOFD CREATIE
Oosteinde 36a, 7671 AA Vriezenveen
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Groene relatiegeschenken: de trend van nu

Door:
Redactie
|
Fotografie:
Redactie
1 min
|
Datum:
24/12/2024

“Je als ondernemer druk maken over ICT is écht niet nodig”

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Jan-Thijs Vlaskamp
4
|
Datum:
19/12/2024

Van poloshirt met logo tot de allerbeste werkschoenen

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Niek Erents
4
|
Datum:
18/12/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators