e merknaam van Hammer tekent de no-nonsense-mentaliteit van de organisatie: werknodig.nl. Het geeft aan dat Barnd Hammer weet waarvoor mensen zich tot hem en zijn medewerkers wenden: ze zoeken werk. En dan maakt het niet uit of het gaat om detachering, werving & selectie of uitzenden; zolang ze maar een passende (nieuwe) baan krijgen.
Zijn vader, die ook de voornaam Barnd draagt, begon Hammer Uitzendbureau vijfentwintig jaar geleden. Barnd junior ontvangt ons in het kantoor aan de Kryptonstraat in Rijssen. Het is niet de enige vestiging van Hammer, want in Delden zit een tweede vestiging waar de ervaren Jolanda Nijkamp de leiding heeft. Als het aan Hammer ligt, zal het hier niet bij blijven. “Maar we hóeven niet per se in aantal vestigingen te groeien. Ik kan me wel voorstellen dat er nog een derde bij komt, wat meer in Noord-Twente.”
Gericht op bouw en techniek
Barnd junior vertelt over de eerste jaren van senior. “Hij is zelf werktuigbouwkundige en werkte bij verschillende bedrijven; hij was daar verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie van machines. Geregeld kreeg hij ook de vraag of hij aan extra mensen kon komen en op een gegeven moment fungeerde hij als een soort tussenpersoon. Hij ging naar een andere klus en de mensen die hij had binnengebracht, bleven. Toen hij dat een paar keer zo had gedaan, kreeg hij ook wel eens van andere bedrijven een telefoontje. Tot hij meer aan het bellen was dan aan zijn oorspronkelijk werk toe kwam en te horen kreeg van zijn opdrachtgever dat hij dat maar in zijn vrije tijd moest doen. Terecht, natuurlijk. Rond 1998 begon hij daarmee en omstreeks 2000 richtte hij het uitzendbureau op. Toen kwamen ook de eerste klussen uit de bouw bij hem, dus werd het een bedrijf gericht op bouw en techniek.” Junior zelf was intussen met heel andere dingen bezig. Hij zat op het vwo en wist niet wat hij wilde. Bedrijfskunde? Of de gezondheidszorg? “Uiteindelijk werd het health sciences, de bedrijfskundige kant achter de gezondheidszorg.” Daarna volgde een minor Ondernemerschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. “En een master Bedrijfskunde, gespecialiseerd in Human Resource op de UT.” Vanaf 2020 is hij mede-eigenaar van het uitzendbureau. Vader concentreert zich meer op de andere bedrijven in de Hammer-holding.
“We hebben bijvoorbeeld ook nog een bedrijf in de installatie van tunnelventilatoren, een echte niche-markt. Daar is hij dagelijks bij betrokken, hier veel meer op afstand.” Letterlijk zelfs: hij laat een foto zien van zijn vader, die in Noorwegen bezig is met een tunnelklus.
Hecht team
Barnd junior heeft de dagelijkse leiding over de hele uitzendorganisatie, bijgestaan door Harmen ter Harmsel en een hecht team aan collega’s. “In onze vestiging in Rijssen hebben we vooral de focus op uitzenden en detacheren, werving en selectie doen we erbij. In Delden ligt de focus juist meer op detachering en werving en selectie, aangezien Jolanda Nijkamp hier veel ervaring in heeft. Qua branches ligt de focus tegenwoordig breder, naast bouw en techniek ook logistiek en dienstverlening. Waarbij we naast handjes ons ook richten op mbo+ functies in alle disciplines.” Wat de toegevoegde waarde van Hammer is, boven de ‘grote jongens’ uit de branche? “Bij ons staat de mens op één. Dat klinkt misschien cliché, maar dat is het niet. We staan voor goed werkgeverschap en hebben alle certificeringen op orde. Onze kernwaarden zijn noaberschap, betrouwbaarheid, nuchterheid. Zoals we zijn in Twente. We weten wat er speelt in de branches waar we voor werken, want we kennen ze van binnenuit. We leveren toegevoegde waarde zowel op de werkvloer als op kantoor, we zijn bedrijf-breed dé specialist.”
“Onze kernwaarden zijn noaberschap, betrouwbaarheid, nuchterheid”
Origineel zijn
“En we willen origineel zijn. Toen we de vestiging in Delden openden, was het eind 2020. Midden in de coronaperiode. We hadden natuurlijk een mooie opening willen hebben, maar dat ging niet. Toen zijn we bij alle ondernemers langsgegaan met een Rijssens hartje, om hen een hart onder de riem te steken. Zo hebben we onszelf op de kaart gezet daar.” De reden waarom Hammer niet in de grotere Twentse steden Hengelo, Enschede en Almelo zit? “Dat past niet bij ons. We willen laagdrempelig zijn. We werken natuurlijk wel graag voor bedrijven uit die steden, maar daarvoor hoeven we daar niet per se gevestigd te zijn.”
Visie van een familiebedrijf
Hij is blij met de versterking van de ervaren Jolanda Nijkamp, die eerder dit jaar begon. “Ze neemt ook een groot netwerk mee en kennis op het gebied van recruitment en HR-advies. Het is mooi dat we zo samen kunnen werken, ondanks de twee verschillende vestigingen zijn we echt één bedrijf. Het is ook niet zo dat we kijken naar individuele omzet, we zijn samen verantwoordelijk voor het hele bedrijf. We zijn niet zo groot - we hebben een kleine tien medewerkers -, maar op onze eigen manier zijn we mooi succesvol. En wie weet wat er nog komen gaat? Ik zie ons nog wel groeien en op termijn naar een extra vestiging gaan. Maar het moet wel geleidelijk gebeuren, we hebben de visie van een familiebedrijf. Met een reële visie en de focus op stabiliteit, creativiteit en menselijkheid.”