ls de coronacrisis ons iéts geleerd heeft, dan is het wel dat er online meer kan dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Door sluiting van de winkels moest echt alles online. Maar hoe winkel je online én steun je tóch je lokale winkeliers? Vader Jan Luc Kobes en zijn kinderen Jesse, Eva en Benjamin bedachten als Vriezenveens gezin een even simpel als revolutionair concept. Met fysiekewinkels.nl bieden ze lokale ondernemers een landelijk digitaal platform, waarmee klanten online bij hun eigen favoriete winkels kunnen bestellen. De grote winkelketens genereren traffic en ondersteunen het idee. Alle fysieke winkels en horeca op één platform. Wij bepalen door ons online aankoopgedrag uiteindelijk hoe gezellig ons centrum is.
Ruim twintig jaar lang had Jan Luc zijn eigen bedrijf in de financiële dienstverlening, maar hij verkocht dit in 2008. Na het overlijden van zijn vrouw kwam hij via vrijwilligerswerk in aanraking met KWF Kankerbestrijding en kwam hij uiteindelijk in dienst bij deze organisatie. Na zes jaar samen met zijn collega onder meer zo’n zeventig SamenLoop-voor-Hoop-evenementen te hebben opgezet in de regio, stopten de inkomsten door corona en besloot KWF voorlopig met deze evenementen te stoppen. Dit was voor Jan Luc het moment om weg te gaan bij KWF en iets nieuws te bedenken.
Idee van toen
Tien jaar geleden werd Jan Luc, middenin de economische crisis, getroffen door alle leegstand in de verschillende dorps- en stadscentra. “Tóen dacht ik al dat we daar toch wel iets aan zouden moeten kunnen doen”, weet Jan Luc nog goed. Zoon Jesse knikt. “De coronaperiode heeft er voor ons allebei voor gezorgd dat we na moesten gaan denken over onze eigen toekomst. Op het gebied van social media marketing heb ik de laatste jaren veel ervaring opgedaan en expertise opgebouwd op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Dat idee van toen hebben we nu weer opgepakt en helemaal uitgewerkt. Mijn vader werkt inmiddels 32 uur per week voor Unicef en doet nog de nodige hand- en spandiensten rondom de uitvoering van ons concept, maar ik ben nu wel degene die de kar trekt met ondersteuning van Eva en Benjamin.”
“Je shopt dus bij jouw eigen lokale winkel, maar wél online. Daarmee steun je jouw eigen lokale winkelier en het gezellige centrum.”
Landelijk platform
En wat ís dat concept eigenlijk? Vader Jan Luc gaat er eens goed voor zitten. “Onder de noemer fysiekewinkels.nl bieden wij lokale winkeliers én hun klanten een landelijk platform om zich te presenteren, te adverteren en hun producten te verkopen. Die leegstand waar ik tien jaar geleden door getroffen werd, ontstond door de online verkoop zodat lokale winkels het hoofd niet meer boven water konden houden. Daarnaast heeft de coronacrisis óók veel plaatselijke ondernemers de das om gedaan. Door dié winkels en horeca te versterken hou je de dorps- en stadscentra gevuld en levendig. Dat kun je doen door klanten het gemak te bieden van online shoppen, gecombineerd met lokaal winkelen.” Jesse vult aan. “Iemand zoekt op het platform bijvoorbeeld naar een spijkerbroek van een bepaald merk in een bepaalde maat. Dan ziet hij waar die te koop is bij hem in de buurt. Je shopt dus bij jouw eigen lokale winkel, maar wél online. Daarmee steun je jouw eigen lokale winkelier en het gezellige centrum.”
Grote jongens
De website fysiekewinkels.nl is inmiddels in de lucht, maar er wordt nog flink aan getimmerd en geschaafd. “Winkeliers kunnen continu gratis 25 producten aanbieden. Daarmee zijn ze al zichtbaar op het platform”, legt Jesse uit. “Tegen een laag maandtarief, vanaf een tientje per maand, kunnen ze dat uitbreiden. We willen de kosten laag houden en daardoor de lokale winkels vooral steunen. Door ook de grote ketens aan te bieden zorgen we voor veel traffic. Grote jongens als HEMA, BALR., Nike, Kees Smit en Bruna hebben al aangegeven mee te doen. Fysiekewinkels.nl is een extra verkoopkanaal voor ze, waar ze dus vertrouwen in hebben. Ook voor de horeca biedt het platform straks de nodige mogelijkheden, weet ook Jan Luc. “Denk aan een menu, bestelopties en reserveringen. Op deze manier zijn wij een uniek platform voor de hele gemeente.
Bevlogen verhaal
Wie vader en zoon Kobes beluistert hoort geen gladde verkooppraatjes, maar vooral een bevlogen verhaal over het sterk maken van lokale winkeliers en het levendig houden van dorps- en stadscentra. “Elke winkel krijgt een eigen login en kan kiezen uit een enorme databank aan generieke producten. Ze hoeven dus niet zelf voorraden te uploaden. We willen het de lokale winkelier zo makkelijk en goedkoop mogelijk maken”, vertelt Jan Luc. “Op deze manier zijn wij het grootste winkelcentrum van fysieke winkels in Nederland.”
Toeristische informatie
Wie lokaal een product of dienst zoekt, komt straks niet alleen bij zijn favoriete lokale winkel uit. “We bieden ook voor elke gemeente allerlei weetjes en must-sees”, aldus Jesse. “Een gemeentelijk platform, met daarop winkels, producten, horeca en toeristische tips. We leggen daarvoor nu al een enorme beeldbank aan, waar content creators uit het hele land aan meewerken. Zij krijgen landelijke exposure, wij goed beeldmateriaal.”
Duurzaam
Nog volop bezig met fysiekewinkels.nl, denken vader en zoon alweer na over volgende duurzame innovaties. “Duurzaam kopen is steeds populairder”, vertelt Jesse. “Wij denken door inzet van het platform fysiekewinkels.nl en de nog verder te ontwikkelen concepten ook hierin een stap te kunnen zetten.” Jan Luc: “We gaan nu eerst fysiekewinkels.nl uitrollen. Het is een geweldig concept, waar de grote winkels al achter staan. Dat geeft ons een hoop vertrouwen. Laten wij samen zorgen voor een duurzaam gezellig centrum, want lokaal vind je het wel!”