oms heb je gewoon een frisse blik nodig’. Dat blijkt uit de reacties die ik van ondernemers ontvang als ze me bellen met een vraagstuk op het gebied van marketing of positionering. Zelf zit je als ondernemer al snel in je eigen spoor en blijkt het vaak lastig de ‘kaders’ van het bedrijf los te laten.
Een frisse blik betekent dat je iets vanuit een ander perspectief kunt zien. Even een stap terugzetten en het grotere geheel bekijken. Het verwijst naar het vermogen om een nieuw perspectief te werpen op een situatie, probleem of uitdaging. Het leidt al snel tot creativiteit, innovatie en onverwachte oplossingen.
Met alleen een frisse blik ben je er niet. De uitdaging is de vraag waar je begint. Elke vraag heeft tenslotte haar eigen aanleiding en vraagt veelal een andere aanpak. Een one-size-fits-all methode is dan ook niet de gangbare route wat mij betreft.
Ik geef je graag vijf invalshoeken mee waar vanuit je een ondernemersvraagstuk kunt aanvliegen, specifiek gericht op positionering of marketing. Van daaruit kun jij jouw vraagstuk nog scherper in kaart brengen.
1. Vanuit de klant:
Wie is de klant en wat heeft hij of zij nodig? Waar liggen de behoeftes?
2. Vanuit de veranderende markt:
Welke ontwikkelingen zien we in de markt? Wat betekent dit voor onze dienstverlening?
3. Vanuit de intentie:
Wat is je bestaansrecht? Vanuit welke vraag is het bedrijf gestart?:
4. Vanuit de visie:
Wat willen we met het bedrijf bereiken? Welke doelen streven we na?
5. Vanuit de positie:
Welke positie nemen we in? Waar staan we ten opzichte van de anderen?
“Het mooie van afstand nemen is dat het je dichterbij inzicht brengt”
Zodra je jouw vraagstuk vanuit een van deze vijf invalshoeken bekijkt, valt waarschijnlijk het volgende op: de elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en zullen ook meegenomen moeten worden in de analyse. De tweede stap is dan ook het toetsen van de uitkomsten met de andere bedrijfsonderdelen.
De sleutel tot succes zit hem in het grotere geheel zien. Welke ingang je ook kiest, vergeet niet om vandaaruit door te redeneren wat dit betekent voor de andere onderdelen van jouw bedrijf. Toetsen, testen en resoneren zijn dan ook cruciaal om te komen tot een coherent advies op het vraagstuk.