oen Gerald Janssen (45) z’n driedelig kostuum inruilde voor een overall en koos voor een zelfstandig bestaan als schilder kon hij niet vermoeden dat hij ruim acht jaar later (wederom) directeur zou zijn van een schildersbedrijf, een online concept, eigenaar van een winkel van 1300 vierkante meter en werkgever van inmiddels 35 mannen en vrouwen. Tom Kruiskamp (35) en Artjan Dennenkamp zijn twee van deze medewerkers die beiden een belangrijke rol spelen in een organisatie, die zich het best laat omschrijven als een vriendengroep, waar het onderlinge vertrouwen in elkaar groot is en passie en plezier voorop staan.
Dat vertrouwen uit zich dan ook in het feit dat niet de ondernemer zelf, maar twee van zijn naaste medewerkers het woord doen. Artjan: “We zeggen hier dan ook wel eens gekscherend: het lijkt wel bijna een écht bedrijf.” Artjan is vriend en neef van Gerald en afkomstig uit de accountancy. “Toen Gerald het plan had om voor zichzelf te beginnen, hielp ik hem daarbij in m’n vrije tijd. Nu werk ik hier al acht jaar als controller voor de diverse bedrijfsonderdelen.”
Tom Kruiskamp is pas sinds juni 2021 in dienst: “Ik had een fulltime job bij een technisch bedrijf en hielp daarnaast, vanuit mijn vriendschap met Gerald, regelmatig met allerlei klussen in de winkel die hij in 2019 had overgenomen. Vanwege mijn technische achtergrond nam hij mij vorig jaar mee om een hoogwerker te kopen. Op de terugweg vroeg hij of ik bij hem wilde komen werken.” Lachend: “Hij wist alleen nog niet wat ik zou moeten gaan doen. Maar zijn broer Willard had in 2019 een online concept bedacht: ‘woningbehangen.nl’. Door allerlei omstandigheden, winkel inrichten, corona, was dit een beetje stil komen te liggen. En toen werd ik gevraagd om het concept weer samen met Willard vlot te trekken en uit te bouwen.”
Concept verder uitrollen
“Gaandeweg ontdekten we de enorme kruisbestuiving die hierdoor optrad”, vult Artjan Dennenkamp aan. “We hadden al gemerkt dat we met de winkel en het schildersbedrijf net iets te laat bij de klanten binnenkwamen, op het moment dat de keus voor bijvoorbeeld wanden en vloeren al was gemaakt. Dankzij woningbehangen.nl werd dat moment naar voren gebracht en bleek dat we zo de mogelijkheid kregen om klanten te kunnen ontzorgen. Na een afspraak thuis nodigden we de mensen uit voor een vervolgafspraak in onze ThuisIn winkel, voor de juiste behangkeuze en kleur- en interieuradviezen. Zo begonnen we grip te krijgen op het hele proces. “Tijdens een pilot in Apeldoorn hebben we een complete nieuwbouwwoning op deze manier binnen twee weken opgeleverd”, zegt Tom.
“Van je droom een werkelijkheid maken.”
Ontzorgen van A tot Z
Schildersbedrijven zijn, om het in de woorden van Artjan te zeggen, altijd de ‘Sjaak’. De vloerenlegger is niet op tijd, de stukadoor komt pas volgende week: “Het is niet alleen lastig voor ons, maar vooral ook voor de klant. Met deze unieke ‘driehoeksverhouding’ van ‘woningbehangen.nl’, de winkel en het schildersbedrijf, kunnen we klanten van A tot Z ontzorgen. En wij hebben, samen met onze vaste partners, zoals stukadoors en een installatiebedrijf, de planning volledig in eigen hand. Onze partners factureren rechtstreeks aan de klant, daar gaan wij dus ook niet tussen zitten. Wij halen er ons eigen voordeel uit door efficiënt te kunnen werken. Dat werkt dus. Zoals we ‘t hier zeggen: we hebben het Gouden EI in handen. We onderscheiden ons er ook mee binnen de franchisegroep van ThuisIn”, glundert Artjan. Begrijpelijk. Want ‘woningbehangen.nl’ zorgt vanwege de binnenwerkzaamheden voor continuïteit bij het schildersbedrijf én voor extra traffic in de winkel.
Klanten uit heel Nederland
Tom: “Met onze online advertising via met name Facebook targetten we voornamelijk in de regio op een specifieke doelgroep. Maar er zijn op campings en parken in de omgeving ook vakantiegangers. Zo kan het dus voorkomen dat mensen uit Hendrik-Ido-Ambacht of Rotterdam naar onze winkel komen. Kijk maar eens naar de reviews op de website. Die zeggen voldoende.”
Al lopend door het bedrijf zegt Artjan trots: “Onze slogan is: ‘Wij maken van je droom een werkelijkheid’ en dat is ook onze interne missie. We hebben deze winkel helemaal zelf omgetoverd van een ‘pijnwinkel’ (vervanging) naar een ‘droomwinkel’ (complete inrichting).”
Menselijke maat
Dat leidt nog even naar het begin: de organisatie. Artjan: “Wij kijken niet echt naar een CV. Meer naar de mens en of hij/zij bij ons past. De een komt uit de verzekeringswereld, de ander uit de kledingbranche, maar het gaat er ons om wat je toe kunt voegen. Er is hier dan ook nog nooit iemand uit zich zelf opgestapt.”
Inmiddels bereiken we de VrijMiBo-kroeg, die ze met elkaar ook eigenhandig in coronatijd hebben gebouwd.
Helaas... dit is de verkeerde dag.