usinessclub Bij de Tijd hield onlangs een themabijeenkomst onder de titel Zorgen voor Later. Wim Lohuis (58), Adviseur MKB bij Hendriksen Accountants en Adviseurs in Rijssen, nam het woord om de ondernemers te wijzen op belangrijke aspecten die te maken hebben met hun toekomst en die van hun bedrijven, maar waaraan vaak niet gedacht wordt. Wim: “’Zorg voor later!’ zeg ik altijd. Ik stimuleer klanten om tijdig zaken voor de toekomst te regelen. Daar komt nogal wat bij kijken.”
“Denk aan het afsluiten van de juiste verzekeringen, het regelen van pensioenen en aan vermogensbeheer. En wat ik steeds meer doe is ondernemers helpen met het inhoudelijk invullen van testamenten en dit samen effectueren bij en met de notaris. Dat is ingewikkeld en het moet voor alle betrokken partijen goed gebeuren. Die adviesbehoefte neemt steeds meer toe; momenteel heb ik zo’n zeventig testamenten onder handen.”
Huisarts onder de adviseurs
Kennen andere accountantskantoren ook een dergelijke dienstverlening? “Dat weet ik niet”, zegt Arjan Wagenaar (31), sinds 1 april 2023 Kantoorleider. Maar in onze dienstverlening staat persoonlijke aandacht hoog in het vaandel, uiteraard naast onze zakelijke kennis. Wim: “Ik zeg wel eens dat we de huisarts onder de adviseurs zijn.” Wat houdt dat in? “Voor alle vraagstukken, zowel zakelijk als privé, zijn wij het eerste aanspreekpunt voor onze klant. Dat past bij ons, want wij denken graag out of the box. Natuurlijk leveren wij diensten die je bij andere kantoren ook vindt. Maar op de eerste plaats is ons aanbod aan dienstverlening heel breed - neem maar eens een kijkje op de website - en bij alles kijken we naar de toekomst en luisteren we heel goed naar de behoeftes van onze klanten.” Arjan: “We vragen daarbij om een behoorlijke inkijk in het reilen en zeilen van een onderneming en dat vraagt om vertrouwen. Dat vertrouwen beschamen we nooit en daarom kunnen we ook zo diepgaand adviseren. Op die vertrouwenspositie mogen we trots zijn. Immers, wij zijn al vijfentwintig jaar die vertrouwenspersoon in Rijssen.”
“We zijn bij Hendriksen een echt en hecht familiebedrijf en dat moet vooral zo blijven…”
Betrouwbare partner voor de bouw
Hendriksen Accountants en Adviseurs in Rijssen heeft MKB ondernemers (van ZZP tot heel groot) als klant waaronder bouwondernemingen. Wim: “Ook voor bouwondernemers geldt dat zorgen voor later heel belangrijk is en voor hen gelden specifieke aandachtspunten. Neem het feit dat bij werken in de bouw lichamelijke problemen niet zelden voorkomen. Daarom is het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering zo belangrijk, maar dan wel op die bedrijfstak afgestemd. En tijdig bezig gaan met je pensioen, want in de bouw heb je op je zestigste de meeste werkzame jaren wel gehad.” Arjan vult aan: “Voor alle klanten, maar zeker ook die in de bouw, geldt dat we liefst van meet af aan bij hen betrokken zijn en meegroeien. Elke fase in hun ontwikkeling vraagt om een nieuw advies op maat. Stel je begint in je eentje, maar na tien jaar heb je meerdere mensen in dienst. Dan heb je weinig tijd voor andere zaken dan je werk en dan zijn wij graag een betrouwbare partner om tijdig de goede adviezen te geven en de juiste stappen te zetten. En daarbij is elke klant uniek en even belangrijk. Zowel kleine als grote(re) ondernemingen zijn bij ons welkom en worden uiteraard op maat door ons begeleid.”
“We mogen trots zijn op onze vertrouwenspositie”
Het teamgevoel van een familiebedrijf
In oktober 2023 bestond de Rijssense vestiging van Hendriksen vijfentwintig jaar. Wim: “De geschiedenis van Hendriksen Rijssen begint eigenlijk eerder. In 1993 ben ik in dienst gekomen, in Tubbergen. Na twee jaar had ik een aantal klanten uit Rijssen binnengehaald en dat werden er steeds meer. Alle reden dus om in Rijssen een kantoor te openen. Dat was eerst mijn eigen zolderkamer maar door de toenemende drukte was dat geen doen meer. Toen hebben we in 1998, het officiële begin dus, ‘de Botterheer’ gekocht, het oude kantoorpand van Coberco. Daar begonnen we met vijf man en vanaf dat moment bleven we groeien. Al vrij snel trok AABO, die de loonadministratie - specifiek voor de bouwsector - verzorgt, erbij in. Dit completeert onze dienstverlening voor de bouwbranche. Op dit moment hebben we zo’n achtentwintig medewerkers die zich inzetten voor ongeveer vijfhonderd klanten.” Arjan werkt inmiddels tien jaar bij Hendriksen. Toen hij gevraagd werd om kantoorleider te worden greep hij die kans graag. “Ik wist dat het tijd zou kosten om in de nieuwe rol te groeien, maar - en dat is zo kenmerkend voor ons kantoor - ik werd aan alle kanten gesteund, niet in de laatste plaats door Wim met wie ik altijd veel heb opgetrokken. En dat teamgevoel heeft me ook door een heel lastige periode geholpen, tijdens een verdrietige periode in de privé sfeer. Dat heeft mij geleerd te relativeren en dat helpt me bij mijn leidinggevende rol. Daarbij is voor mij de menselijke kant heel belangrijk. De collega’s echt kennen en lief en leed delen, dat hoort er ook bij, naast alle zakelijke dingen.” Wim, tot slot: “In dat opzicht zijn we bij Hendriksen, en zeker hier in Rijssen, een echt en hecht familiebedrijf en dat moet vooral zo blijven…”