oog in de heuvels, ten noordwesten van het stedelijke Valencia, liggen de Spaanse wijngaarden van het Nederlandse Wijnhuis Neleman in een beschermd natuurgebied. Hier wordt met passie en toewijding verantwoorde wijn gemaakt. Het succes wordt zowel online als offline tot stand gebracht. Inmiddels alweer vier sfeervolle wijnwinkels in Zutphen, Utrecht, Amsterdam en Valencia vormen de knooppunten waar de wijnen kunnen worden geproefd en gekocht door klanten van Neleman. Recent is zelfs heel klantgericht een 1-uursbezorging ingevoerd. Zo wordt “Al wijndrinkend de wereld verbeterd”.
“Pure wijnen maken”, dat is waar ondernemer Derrick Neleman (1977) zijn persoonlijke energie van krijgt. Buiten bezig zijn, met beide voeten in de kalkrijke grond ploeteren. Tegelijkertijd wil deze wijnboer en wijnhandelaar ook commercieel succesvol zijn. Het wijnhuis exporteert inmiddels naar zo’n 25 landen, waaronder de Verenigde Staten. Derrick is een ondernemend mens, is nooit in zijn schulp gekropen. Hij is heel spontaan en actief zijn persoonlijke verhaal gaan vertellen. Zowel online als offline. Neleman is ervan overtuigd dat een persoonlijk verhaal de lezers zal blijven boeien én raken. Hij merkt dat dagelijks. Mensen leven enorm mee, bijvoorbeeld toen op een donkere zomerse stormdag de vuistdikke hagelstenen uit de Spaanse hemel kletterden. Modderstromen teisterden de Valenciaanse wijngaard. Maar liefst 60 procent van de kostbare topdruiven ging verloren in het natuurgeweld.
Derrick schreef erover in zijn wekelijkse, digitale nieuwsbrief. Hij vroeg steun en werd direct overstelpt met warme reacties. Mensen bestelden spontaan extra wijn. Vanzelfsprekend was het Neleman daar niet om te doen. Derrick: ‘Gewoon delen wat er is: het hoe, wat en waarom. Mensen hebben behoefte om ergens bij te horen en betrokken bij te zijn. Ze zijn op zoek naar gemeenschappelijkheid, medemenselijkheid, zowel in persoonlijk contact als digitaal.’
‘Diversiteit, dat ís de toekomst’ – Derrick Neleman van wijnhuis en wijnhandel Neleman Wijnen
Doordachte contentmarketing
Open en transparant communiceren blijkt perfect te werken voor het wijnhuis. Net als de campagnes in diverse printmedia, inderdaad, gewoon analoog in landelijke en regionale kranten. Derrick benadrukt: ‘Als je heel persoonlijk je ondernemersverhaal vertelt, dan hangen mensen aan je lippen. Bovendien: ze vergeten jouw boodschap dan ook niet snel meer. Mijn doel is om hun favoriete wijnleverancier te worden én blijven. Sociale media voeren bij ons níet de boventoon. Onze teams in Spanje en Nederland geloven in een geïntegreerde, multimediale aanpak. Dus zowel analoog als digitaal. Daarmee zowel een gedrukte advertentie als een digitale nieuwsbrief. Geregeld neemt Neleman daarin stelling, zoals tegen wijnsnobisme, die geveinsde hoogdravende belangstelling voor wijnen. Hij heeft niets met die onnatuurlijke neiging van bepaalde mensen om hun zogenaamde wijnkennis breed te etaleren. Door kritisch te blijven wil hij bijdragen aan het verder democratiseren van de wijnmarkt en van zijn klanten: ‘Want iedereen weet zelf wel wat ie wel of niet lekker vindt. De consument moet in de stuurstoel zitten. Dus moeten wij als verantwoord wijnhuis daar zijn waar de klant ons wil kopen.
Elke ondernemer weet dat het steeds lastiger wordt om mensen te boeien, binden en behouden. Ik heb geleerd om dat wat ik nodig heb, mijn persoonlijke wensen, ook gewoon publiekelijk uit te spreken. Dat schept direct een band, heb ik gemerkt. Zo dragen achtereenvolgens online, export, bekende supermarktketens en onze eigen winkels stuk voor stuk bij aan onze totale omzet. Onze winkels zijn geen wachtkamers, ze zijn “hubs”, knooppunten tussen mensen die willen genieten van eerlijke wijn en bijpassend eten. Daarom zijn we ook 7 dagen in de week 8 uur per dag open. En hebben we zelfs een 1-uursbezorging van wijnen die op kamertemperatuur of juist fris gekoeld zijn. Deze worden duurzaam per fiets thuis afgeleverd. Handig ook als een klant nog even snel een smakelijk geschenk wil meenemen naar een afspraak.’ Ondernemer Neleman is en blijft positief gestemd over de toekomst: ‘Inderdaad: we moeten het ánders doen. En snel! De meest duurzame oplossing voor het behoud van ons leven op Aarde is volledig terug te vinden in natuurlijke én menselijke diversiteit. Verscheidenheid, dat ís de toekomst!’
Lees het hele volhoudbare verhaal van Derrick Neleman op het platform:
www.makersvoormorgen.nl #De wereld verdient jouw verhaal