29/10/2021

Zo bouwt bioboer Neleman aan zijn wijnimperium en een betere wereld

Wijnhuis Neleman

Derrick Neleman
Makers voor Morgen
Makers voor Morgen
Den Ham | Nederland

Zo bouwt bioboer Neleman aan zijn wijnimperium en een betere wereld

Wijnhuis Neleman

H

oog in de heuvels, ten noordwesten van het stedelijke Valencia, liggen de Spaanse wijngaarden van het Nederlandse Wijnhuis Neleman in een beschermd natuurgebied. Hier wordt met passie en toewijding verantwoorde wijn gemaakt. Het succes wordt zowel online als offline tot stand gebracht. Inmiddels alweer vier sfeervolle wijnwinkels in Zutphen, Utrecht, Amsterdam en Valencia vormen de knooppunten waar de wijnen kunnen worden geproefd en gekocht door klanten van Neleman. Recent is zelfs heel klantgericht een 1-uursbezorging ingevoerd. Zo wordt “Al wijndrinkend de wereld verbeterd”.  

“Pure wijnen maken”, dat is waar ondernemer Derrick Neleman (1977) zijn persoonlijke energie van krijgt. Buiten bezig zijn, met beide voeten in de kalkrijke grond ploeteren. Tegelijkertijd wil deze wijnboer en wijnhandelaar ook commercieel succesvol zijn. Het wijnhuis exporteert inmiddels naar zo’n 25 landen, waaronder de Verenigde Staten. Derrick is een ondernemend mens, is nooit in zijn schulp gekropen. Hij is heel spontaan en actief zijn persoonlijke verhaal gaan vertellen. Zowel online als offline. Neleman is ervan overtuigd dat een persoonlijk verhaal de lezers zal blijven boeien én raken. Hij merkt dat dagelijks. Mensen leven enorm mee, bijvoorbeeld toen op een donkere zomerse stormdag de vuistdikke hagelstenen uit de Spaanse hemel kletterden. Modderstromen teisterden de Valenciaanse wijngaard. Maar liefst 60 procent van de kostbare topdruiven ging verloren in het natuurgeweld.

Derrick schreef erover in zijn wekelijkse, digitale nieuwsbrief. Hij vroeg steun en werd direct overstelpt met warme reacties. Mensen bestelden spontaan extra wijn. Vanzelfsprekend was het Neleman daar niet om te doen. Derrick: ‘Gewoon delen wat er is: het hoe, wat en waarom. Mensen hebben behoefte om ergens bij te horen en betrokken bij te zijn. Ze zijn op zoek naar gemeenschappelijkheid, medemenselijkheid, zowel in persoonlijk contact als digitaal.’

‘Diversiteit, dat ís de toekomst’ – Derrick Neleman van wijnhuis en wijnhandel Neleman Wijnen

Hoog in de heuvel, ten noordwesten van het stedelijke Valencia, liggen de Spaanse wijnvelden van het Nederlandse Wijnhuis Neleman in een beschremd natuurgebied.
Hoog in de heuvel, ten noordwesten van het stedelijke Valencia, liggen de Spaanse wijnvelden van het Nederlandse Wijnhuis Neleman in een beschremd natuurgebied.

Doordachte contentmarketing

Open en transparant communiceren blijkt perfect te werken voor het wijnhuis. Net als de campagnes in diverse printmedia, inderdaad, gewoon analoog in landelijke en regionale kranten. Derrick benadrukt: ‘Als je heel persoonlijk je ondernemersverhaal vertelt, dan hangen mensen aan je lippen. Bovendien: ze vergeten jouw boodschap dan ook niet snel meer. Mijn doel is om hun favoriete wijnleverancier te worden én blijven. Sociale media voeren bij ons níet de boventoon. Onze teams in Spanje en Nederland geloven in een geïntegreerde, multimediale aanpak. Dus zowel analoog als digitaal. Daarmee zowel een gedrukte advertentie als een digitale nieuwsbrief. Geregeld neemt Neleman daarin stelling, zoals tegen wijnsnobisme, die geveinsde hoogdravende belangstelling voor wijnen. Hij heeft niets met die onnatuurlijke neiging van bepaalde mensen om hun zogenaamde wijnkennis breed te etaleren. Door kritisch te blijven wil hij bijdragen aan het verder democratiseren van de wijnmarkt en van zijn klanten: ‘Want iedereen weet zelf wel wat ie wel of niet lekker vindt. De consument moet in de stuurstoel zitten. Dus moeten wij als verantwoord wijnhuis daar zijn waar de klant ons wil kopen.

Elke ondernemer weet dat het steeds lastiger wordt om mensen te boeien, binden en behouden. Ik heb geleerd om dat wat ik nodig heb, mijn persoonlijke wensen, ook gewoon publiekelijk uit te spreken. Dat schept direct een band, heb ik gemerkt. Zo dragen achtereenvolgens online, export, bekende supermarktketens en onze eigen winkels stuk voor stuk bij aan onze totale omzet. Onze winkels zijn geen wachtkamers, ze zijn “hubs”, knooppunten tussen mensen die willen genieten van eerlijke wijn en bijpassend eten. Daarom zijn we ook 7 dagen in de week 8 uur per dag open. En hebben we zelfs een 1-uursbezorging van wijnen die op kamertemperatuur of juist fris gekoeld zijn. Deze worden duurzaam per fiets thuis afgeleverd. Handig ook als een klant nog even snel een smakelijk geschenk wil meenemen naar een afspraak.’ Ondernemer Neleman is en blijft positief gestemd over de toekomst: ‘Inderdaad: we moeten het ánders doen. En snel! De meest duurzame oplossing voor het behoud van ons leven op Aarde is volledig terug te vinden in natuurlijke én menselijke diversiteit. Verscheidenheid, dat ís de toekomst!’

Lees het hele volhoudbare verhaal van Derrick Neleman op het platform:

www.makersvoormorgen.nl #De wereld verdient jouw verhaal

Neleman biologische wijn
Groenmarkt 10, 7201 HX, Zutphen
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Zilver als slimme investering

Door:
|
Fotografie:
1 min
|
Datum:
10/10/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators