ndernemersmagazine ging in gesprek met Jetske Voortman, gezeten aan de koffietafel in haar kleurrijke en gezellige snoep- en cadeauwinkel Zoete Droom, dat op 15 maart de deuren opende. Jetske is met haar 22 jaar een jonge ondernemer, maar wel een die haar toekomstplannen al heeft uitgestippeld. “Wanneer ik zeker weet dat ik met Zoete Droom een juiste en succesvolle stap heb gezet, dan wil ik dit concept verder uitrollen met meerdere vestigingen. Dat is ambitieus, maar als ondernemer moet je verder durven kijken. Zover is het natuurlijk nog lang niet; eerst maar eens deze winkel verder laten groeien en ervoor zorgen dat Zoete Droom binnen het Rijssense winkelbestand een vaste waarde wordt. Daar werken we hard aan.”
Met ‘we’ doelt Jetske naast zichzelf onder anderen ook op haar moeder, die haar helpt met bijvoorbeeld het maken van de talrijke leuke cadeauverpakkingen. Jetske: “We kopen alleen losse artikelen in, dus de snoepjes, chocolaatjes en bonbons. We maken er dan zelf leuke verpakkingen en cadeaus van, want ik wil mijn eigen stempel op het aanbod drukken. Zoete Droom moet een eigen gezicht hebben, een winkel waarvan je er geen tweede vindt.” Over hulp gesproken: Jetske komt uit het bekende Rijssense ondernemersgezin Voortman. De vraag komt dan al snel op of ze door haar vader in het zadel is geholpen. Jetske, stellig: “Nee! Uiteraard kan ik voor advies bij hem terecht, maar verder heb ik Zoete Droom alleen opgezet en gefinancierd van mijn eigen spaargeld. Overigens vindt hij ook dat ik als ondernemer mijn eigen weg moet vinden en daarom kauwt hij niets voor. Maar trots is hij natuurlijk wel en hij heeft vertrouwen in mij.”
Snoep- en chocolade-walhalla
Dat vertrouwen lijkt terecht, als je Jetske bezig ziet in haar winkel vol kleuren en geuren. Ze heeft een natuurlijke en open uitstraling en heeft door haar vriendelijkheid en geïnteresseerdheid meteen een klik met de vele kinderen die, al dan niet met een of beide ouders, haar winkel binnen komen. Want veel zijn het er, het is een komen en gaan van klanten die, zo lijkt het, als door een magneet worden aangetrokken door het roze snoep- en chocolade-walhalla. “Ik wil laagdrempelig zijn, mensen moeten geen aarzeling hebben om hier binnen te komen en zich thuis voelen. Daar hoort ook bij dat kinderen eerst kunnen rondkijken omdat kiezen uit al dat lekkers natuurlijk niet zo makkelijk is, terwijl vader of moeder rustig van een kop koffie of thee kan genieten. Die service ga ik op termijn overigens verder uitbreiden, want gastvrijheid is heel belangrijk binnen mijn concept.”
“Zoete Droom moet een eigen gezicht hebben, een winkel waarvan je er geen tweede vindt”
Ondernemerschap inspirerend
Jetske wilde aanvankelijk aan de slag als onderwijzeres. Ze begon als onderwijsassistent, maar kreeg al snel het gevoel dat daar haar toekomst niet lag en dat ze haar droom moest gaan najagen, ondernemer worden. Daarvoor begon ze aan de opleiding Ondernemen in Ede, die nu in een afrondende fase zit. Ze werd op het idee van Zoete Droom gebracht door een snoep- en cadeauwinkel in Genemuiden, waar haar moeder vandaan komt. Dat idee groeide uit tot een ondernemersplan. Vanaf toen ging het snel. Jetske: “Ik ben nog maar kort bezig, maar het ondernemerschap spreekt me heel erg aan. Het is leuk en leerzaam om ook bij andere ondernemers, vooral winkeliers, inspiratie en ideeën op te doen. Ik vind ook belangrijk om elkaar te helpen en om samen te werken. Zo komt het voor dat ik cadeautjes die bij een andere winkel zijn gekocht een feestelijk tintje geef door er, met wat snoep of chocola, een leuke verpakking van te maken.”
Onderscheidend blijven
Jetske beseft heel goed dat succes je als ondernemer niet komt aanwaaien en dat mooie plannen voor de toekomst alleen kunnen slagen als de weg ernaartoe geplaveid is met het zorgvuldig bewaken van de financiën, creativiteit en nieuwe ideeën. “In de eerste plaats moet er natuurlijk winst gemaakt worden en ik snap heel goed dat ik echt wel een jaar verder moet zijn om te kunnen zien of de winkel voldoende financiële basis heeft. Tegelijkertijd kun je die pas creëren als je de omzet impulsen kunt geven door klanten steeds weer te verrassen en je zo te blijven onderscheiden. Bijvoorbeeld met thema’s rondom speciale dagen en evenementen zoals feestdagen, Moederdag en de Wandelvierdaagse. Daar probeer ik op een verfrissende manier op in te spelen. Of met het personaliseren van cadeautjes en het op maat samenstellen ervan. Daarnaast besef ik dat ik op termijn naast de verkoop in de winkel ook grootschaliger afzet moet creëren, bijvoorbeeld door voor bedrijven originele relatiegeschenken te realiseren. En zo zit er nog veel meer in mijn hoofd om Zoete Droom steeds verder uit te bouwen.” Wie weet vinden we Zoete Droom over een paar jaar in heel Twente en misschien ook daarbuiten. Aan de geestdrift en ondernemerszin van Jetske zal het in elk geval niet liggen…